• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
6
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در نشست با خبرنگاران خبر داد؛

توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد پایانه مرزی مشترک در خداآفرین

  • کد خبر : 42508
  • 26 آذر 1400 - 9:45
توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد پایانه مرزی مشترک در خداآفرین
یاز اکو - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: پس از آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، مقامات عالی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد پایانه مرزی مشترک در خداآفرین توافق کردند و اخیراً هیاتی در جمهوری آذربایجان برای بررسی محل مورد نظر به ایران آمدند و توافقات اولیه در این خصوص انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، “اورجعلی علیزاده” طی نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری صورت گرفت ضمن تشریح عملکرد سازمان متبوع خود، افزود: پایانه های مرزی برای استان ظرفیت بسیار بزرگی هستند که می توانند صنعت ترانزیت استان را توسعه دهند و همچنین صادرات و واردات صنایع آذربایجان شرقی را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه تبریز به طور تاریخی مرکز تجارت و ترانزیت کشور محسوب می شود، گفت: مرزهای مشترک آذربایجان شرقی و استان های همجوار با کشورهای همسایه دروازه ترانزیت و توسعه تجارت با کشورهای اوراسیا و اروپایی هستند و دولت اهتمام ویژه ای برای رونق پایانه های مرزی استان دارد.

علیزاده در ادامه به بیان آمار هشت ماهه گذشته از پایانه های مرزی استان پرداخت و افزود: در مرز جلفا ۳۶ هزار نفر از ابتدای سال تردد کرده و ۴۵ هزار کامیون هم از مرز مشترک با نخجوان عبور و مرور کرده اند. در مرز نوردوز نیز ۷۶ هزار تردد افراد و ۶۷ هزار تردد کامیون های ترانزیتی ثبت کرده ایم.

هوشمندسازی جاده های آذربایجان شرقی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هوشمندسازی جاده های استان اشاره کرد و اظهار کرد: ۸۸ دستگاه تردد شمار آنلاین جهت برنامه ریزی و مدیریت جاده های آذربایجان شرقی نصب شده است و همچنین ۱۰۰ دستگاه سیستم های کنترل سرعت در جاده های استان تعریف شده و در اختیار پلیس راهور قرار گرفته اند. در ۸ ماهه گذشته نیز ۴۱ دستگاه جدید کنترل سرعت در جاده های مختلف استان نصب گردیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در ادامه بر توسعه خدمات بین راهی در جاده های استان تاکید کرد و گفت: ۴۱ مرکز خدمات بین راهی در استان فعال اند و ۳۴ مرکز دیگر بین راهی در حال ساخت هستند.

علیزاده در خصوص آخرین وضعیت احداث پایانه جدید مرزی جدید ایران با جمهوری آذربایجان در منطقه خداآفرین پاسخ داد و افزود: پس از آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، مقامات عالی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد پایانه مرزی مشترک در خداآفرین توافق کردند و اخیراً هیاتی در جمهوری آذربایجان برای بررسی محل مورد نظر به ایران آمدند و توافقات اولیه در این خصوص انجام شد.

وی گفت: فرآیندهای قانونی ایجاد پایانه مرزی مشترک بین دو کشور در حال انجام است و محل احداث پایانه هم در محلی مناسب انتخاب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی ادامه داد: ما در این زمینه دستگاه اجرایی هستیم و پس از طی اقدامات اولیه و صدور مجوزهای لازم، پایانه جدید مرزی در خداآفرین را احداث خواهیم کرد. ما پیگیری می کنیم که این ظرفیت جدید بین دو کشور برادر بزودی اجرایی شود.

وضعیت نامناسب آزادراه پیامبر اعظم

علیزاده در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نامناسب آزادراه پیامبر اعظم (ص) نیز گفت: آزادراه تبریز-زنجان در اختیار بخش خصوصی است که متاسفانه آسفالت آن وضعیت خوبی ندارد، پیگیری های لازم را انجام دادیم و شرکت سرمایه گذار از سال ۹۸ برای بهسازی آسفالت محور زنجان ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، هر چند این بهسازی ها باید ادامه دار باشد.

وضعیت آزادراه شهید کسایی تبریز

وی درباره وضعیت آزادراه شهید کسایی تبریز هم گفت: این آزادراه جزو پرترددترین و استانداردترین محورهای کشور است، اما به دلیل تداخل تردد جاده ای و شهری در آن شاهد حوادث زیادی هستیم.

علیزاده گفت: با اینکه آزادراه شهید کسایی ۰٫۸ درصد محورهای استان را تشکیل می دهد، اما ۲٫۸ درصد تصادفات جادی استان در این محور اتفاق می افتد. ما برای حل این مشکل کمربندی جدیدی را در قالب پروژه آزادراه تبریز به ارومیه در دست اجرا داریم که با بهره برداری از این پروژه، محور شهید کسایی تحویل شهرداری تبریز شده و ترددهای جاده ای از محور جدید عبور خواهند کرد.

وضعیت آزادراه تبریز به شهر جدید سهند

وی در مورد آزادراه تبریز به شهر جدید سهند هم گفت: این پروژه توسط بخش خصوصی به انجام رسیده و وظیفه بهره برداری و نگهداری آن هم بر عهده همان شرکت است و پس از پایان مدت بهره برداری بخش خصوصی و تحویل به دولت، ما مسئولیت بهره برداری و نگهداری آن را برعهده خواهیم گرفت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در مورد انتقادات از استانداردهای این آزادراه نیز گفت: محور تبریز به سهند یکی از بهترین آزادراه های کشور است که استانداردهای کوهستانی را پاس کرده است. استاندارد شیب جاده در مناطق کوهستانی تا ۷ درصد هم می رسد و شیب موجود در آزادراه سهند حدود ۶ درصد است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42508

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});