• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
یک کارشناس حوزه آب و محیط زیست تاکید کرد:

مشکل آب در ایران مدیریت مصرف است نه تخصیص آن

  • کد خبر : 43249
  • 01 دی 1400 - 11:12
مشکل آب در ایران مدیریت مصرف است نه تخصیص آن
یاز اکو - احسان دانشور محقق ارشد آب و محیط زیست در خصوص چرایی  حال و روز زاینده رود گفت: مقصر اصلی حال و روز فعلی زاینده رود دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، وی گفت: توسعه بر مبنای کشاورزی و به شکل بی رویه و بدون هیچ گونه برنامه و چشم انداز، بدون در نظر گرفتن ظرفیت و استعداد منطقه کاریست که وزارت کشاورزی انجام داده است.
وی ادامه داد: سالهاست که کشاورزان را برای کشت بیشتر تشویق کرده اند. آیا در برابر این توسعه آنها را مجهز به تکنولوژی های جدید هم کرده اند. 
وی اظهار داشت: آیا تخصیص آب ها بر اساس مدیریت جامع آب بوده است و یا یک نماینده یا کشاورز بی هیچ تدبیری یکجا مجوز حفر چندحلقه چاه عمیق را گرفته است؟!
دانشور تاکید کرد: بی شک یکی از سیاست‌های غلط وزارت کشاورزی در این استان ترغیب به کاشت برنج بوده است. هرچند بارها قوانین و مصوباتی برای ممنوعیت کاشت برنج در استان های غیر شمالی تصویب شده ولی جهاد کشاورزی نه تنها این قاعده را رعایت نکرده بلکه هر سال از افزایش حجم تولید برنج گزارش داده است.
احسان دانشور با بیان اینکه تمام این سو مدیریت ها موجب شده تا  هیچ آبی برای جریان یافتن در رودخانه زاینده‌رود باقی نماند، گفت: به دلیل برداشت مازاد، سفره های آب زیرزمینی حوضه آبی زاینده رود نیز خالی است و به همین دلیل اصفهان رکورددار فرونشست زمین در ایران است.
این استاد دانشگاه لیورپول معتقد است: مشکل اصفهان نبود آب برای کشاورزی نیست. مطمئن باشید اگر تمام کارون و دز دست آخر به زاینده رود منتقل شود در چند سال آینده دوباره همین مشکل وجود خواهد داشت. چرا که برای الگوی مصرف هیچ چیز تعریف شده ای در نظر گرفته نشده است پس ما باید بدانیم مشکل ما مشکل مصرف است نه مشکل تخصیص آب.
وی افزود: مشکل مهمی که نباید فراموش شود این است که آبی دیگر وجود ندارد تا بخواهند منتقل کنند.
این کارشناس حوزه آب و محیط زیست افزود: در حوزه چهار محال بختیاری آبی برای انتقال نمانده است چرا که خشکسالی که امسال گذراندیم در طول ۵۰سال گذشته بی نظیر بوده و به نوعی رکورد محسوب می‌شود.
احسان دانشور تصریح کرد: مشکل حاضر آب با دستور بخشنامه حل شدنی نیست. نصف کشاورزی این منطقه می بایست برای یک سال تعطیل شود و حقوق کشاورزان و خسارت به آنها پرداخت شود.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در این یکسال تمام بحث‌های بازچرخانی آب موجود در کارخانه‌ها و صنایع را در این مدت باید با بروزرسانی تاسیسات به سیستم بازگردند.
وی تاکید کرد: صنعت باید خودش آب خودش را تامین کند.
این محقق حوزه آب و محیط زیست گفت: در این یک سال طرح‌های انتقال آب همانند انتقال آب از خلیج فارس اگر وجود دارد با جدیت دنبال شود.
وی تصریح کرد: هر چند پروسه شیرین‌سازی بسیار گران قیمت و هزینه بر و فاقد صرفه اقتصادی برای مصرف در بخش کشاورزی است اما شاید بشود در مصارفی دیگر جبران کننده کمبود آب شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43249

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});