• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Tuesday - 18 November - 2025
23

تقويت زنجيره هاي توليد با عرضه مستقيم محصولات شيلاتي در آذربايجان شرقي

  • کد خبر : 44231
  • 08 دی 1400 - 12:00
تقويت زنجيره هاي توليد با عرضه مستقيم محصولات شيلاتي در آذربايجان شرقي
یاز اکو - مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: شيلات استان آذربايجان شرقي جهت ارتقاي زنجيره توليد و ارزش محصولات آبزي از مزرعه تا سفره ، نسبت به عرضه مستقيم ماهي اقدام نموده است .

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان، مهندس قاسم جعفروند درگفتگو با خبرنگاران با اشاره به شروع عرضه مستقيم از سال 1380 در استان گفت: ايجاد زنجيره توليد و ارزش باعث افزايش بهره ‌وري و توسعه در بخش آبزي پروري و آبزي مصرفي است که نهايتاً باعث ايجاد امنيت غذايي دراين حوزه مي گردد.

وي با بيان اينکه با تقويت و حمايت از زنجيره توليد، شاهد افزايش ارزش افزوده، افزايش کيفيت محصولات و کاهش هزينه تمام شده خواهيم بود خاطرنشان کرد: زنجيره ارزش در محصولات شيلاتي از صفر تا صد توليد و مصرف را شامل مي‌شود يعني ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم و زماني اين زنجيره کامل است که ماهي يا غذاي ماهي با کيفيت را توليد کنيم و با قيمتي مناسب در اختيار مصرف‌کننده قرار دهيم.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان افزود: در کشورهاي توسعه ‌يافته، مزارع صنعتي داراي برند بوده و محصول ارائه ‌شده در فروشگاه ‌ها با نام تجاري مزرعه مربوطه شناخته مي‌شوند ، ولي در ايران ايجاد ارتباط بين صاحبان مزارع و مصرف کننده ها ، توسط واسطه هاي متعدد انجام مي شود که طولاني شدن مسير ارتباط توليدکننده و مصرف‌کننده‌ نهايي انرژي ‌بر ، پرهزينه و آسيب زا است.

مهندس جعفروند با بيان اينکه تنها متولي مديريت زنجيره توليد محصولات آبزي در کشور ما وزارت جهادکشاورزي است که وظيفه مديريت زنجيره توليد محصولات سالم، ايجاد زنجيره ارزش و افزايش رضايت خريداران را بر عهده دارد ادامه داد: زنجيره ارزش، بخشي از زنجيره توليد است که به صورت زنجيروار باعث ايجاد ارزش ‌افزوده در محصول مي‌شود و معمولاً واسطه ‌ها هيچ ارزشي به محصول اضافه نمي‌کنند، ولي باعث افزايش قيمت در محصول مي‌شوند، ناکارآمدي نظام زنجيره توليد باعث کوچک ‌تر شدن زنجيره ارزش مي‌شود؛ يعني ارتباط هايي که فاقد فرآيند ايجاد ارزش در زنجيره هستند بيشتر از ارتباطهاي ارزش ‌زا مي‌شوند که نتيجه‌ اين ناکارآمدي، تجمع سود در بخش واسطه‌گري است که به‌ نوبه خود گرايش به سمت واسطه‌گري به‌ جاي توليد را افزايش مي‌دهد.

وي با بيان اينکه اين مديريت راهکار اصلي براي تقويت زنجيره ارزش و بازار عرضه آبزيان را حذف دلالان و واسطه ها در عرضه انواع آبزيان وکاهش خود به خودي قيمت آبزيان مي داند ادامه داد: ارتباط بين آبزي پرور و آبزي مصرف، باعث افزايش امنيت غذايي گرديده و طبق قانون عرضه و تقاضا هرچه سرانه مصرف افزايش يابد، توليد نيز افزايش مي يابد.

موفقیت تولیدکنندگان در کاهش قيمت و افزايش کيفيت است

وي افزود : امروزه اهميت مشتريان و رضايت آنان به حدي بالا رفته که باعث توجه بيشتر توليد کنندگان به مشتريان شده است و رضايت مشتريان را در اولويت موفقيت خود مي دانند لذا نقش مشتري تنها به عنوان يک مصرف کننده نيست، بلکه به عنوان يک مصرف کننده اي است که روند توليد، فرآيندها و توسعه ها را تغيير داده است در چنين شرايطي حتي مي توان گفت، مشتري تنها دليل، براي ايجاد و بقاي يک شغل است، لذا ارزش گذاري براي محصولات، توسط مشتريان و براساس هزينه خريد آنها تعيين مي شود مسلماً در اين مسير توليدکنندگاني که در جهت کاهش قيمت و افزايش کيفيت محصولات خود قدم بردارند موفق تر خواهند بود.

وي با اشاره به اينکه قيمت بالاي آبزيان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد افزود: زنجيره توليد و عرضه در بخش شيلات که محصولي فسادپذير را ارائه مي‌دهد شامل حلقه‌هاي مزارع، سردخانه‌ها و فروشگاهها است ، اين مديريت شعار عرضه ماهي از مزرعه تا سفره را در اولويت کاري خود قرار داده است و آبزي پروران با مشکلاتي که در عرصه توليد دارند، سعي نموده اند با توجه به راهنماييهاي کارشناسان اين مديريت، محصول با کيفيت توليد کنند.

وي همچنين افزود: واحد بهبود کيفيت و بازاريابي اين مديريت يکي از واحدهاي ايجاد کننده ارزش در زنجيره فعاليتهاي شيلاتي بشمار مي آيد که اقدامات لازم جهت رضايت مشتريان و ترغيب آنها به مصرف آبزيان را انجام مي دهد اين بخش در راستاي افزايش مصرف، رضايت و سطح انتخاب مصرف کنندگان و در نهايت افزايش امنيت غذايي و سطح کيفي زندگي همشهريان قدم بر مي دارد.

سرانه مصرف آبزيان در آذربايجان شرقي 7.5 کيلو، درکشور 13.4 کيلو و ميانگين جهاني ۲۴ کيلوگرم

وي ادامه داد : مديريت شيلات استان با توجه به وظايف خود در صدد برآمد تا با استفاده از اجراي پرتلاش وگسترده در عرضه محصولات مطابق خواست مشتريان، نظارت بر عرضه جهت تطابق با استانداردهاي لازم کيفيت محصول توليدي، کنترل قيمت محصولات، بررسي دقيق شيوه هاي نوآورانه عرضه و بسته بندي ها به لحاظ کيفيت و سلامت، عرضه محصولات پاک شده، ارائه محصولات با پرداخت اقساطي خريداران، تسهيل ارتباط مصرف کننده با توليد کننده، اطلاع رساني به مشتريان در مورد مزرعه پرورشي، بچه ماهي تهيه شده و غذاي استفاده شده در مزرعه و ساير اقداماتي که باعث مي شود مشتريان احساس رضايت بيشتري از محصول کنند را جامه عمل بپوشاند.

وي در خاتمه خاطر نشان کرد: سرانه مصرف آبزيان در سال 1399 دراستان آذربايجان شرقي 7 کيلو و 500 گرم و سرانه مصرف آبزيان در کشور ۱۳ کيلو و ۴۰۰ گرم بود که ميانگين جهاني آن بيش از ۲۴ کيلوگرم است و همچنين اين مديريت آمادگي دارد نسبت به تامين ماهي سالم و بهداشتي با قيمت مناسب به کليه ادارات و ارگانها و… دراستان ارائه خدمت نمايد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44231

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.