• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5

فعالیت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک فاقد استاندارد در آذربایجان شرقی!

  • کد خبر : 45013
  • 14 دی 1400 - 12:30
فعالیت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک فاقد استاندارد در آذربایجان شرقی!
یاز اکو - مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی نسبت به فعالیت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک فاقد نشان استاندارد در آذربایجان شرقی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از سازه خبر، دکتر ساسان فرشی حق رو اعلام کرد: مجوز فعالیت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک توسط اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان صادر می شود و با توجه به اهمیت فعالیت این آزمایشگاهها بایستی از سازمان ملی استاندارد نیز اقدام به اخذ نشان استاندارد نمایند که متاسفانه این اتفاق در آذربایجان شرقی به طور کامل رخ نمی دهد و اکثر قریب به اتفاق آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک در این استان فاقد نشان استاندارد هستند.

وی تاکید کرد: در این خصوص مکاتباتی با راه و شهرسازی و نظام مهندسی مبنی لزوم دریافت نشان استاندارد برای آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک در آذربایجان شرقی صورت گرفته است اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است و این آزمایشگاهها بدین صورت به فعالیت خود ادامه می دهند.

عدم توجه به کیفیت بتن می تواند منجر به بروز حادثه فاجعه شود

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی با بیان اینکه نباید این امر را بی اهمیت دانست، اظهار داشت: بررسی کیفیت مصالح ساختمانی همچون بتن بر عهده آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک است که اگر در این زمینه کوتاهی و اهمالی صورت بگیرد تبعات آن به صورت مستقیم متوجه مردم خواهد شد چراکه اکثر سازه ها و ساختمانهای در حال احداث بتنی هستند و عدم توجه به کیفیت بتن می تواند با بروز حادثه فاجعه ایجاد کند چراکه گاها شنیده می شود عدم جواب دهی بتن ها در کاحانه های تولید بتن در آزمایشگاه های غیر استاندارد به نفع شرکت های تولید کننده بتن نادیده گرفته می شود که این یک خطای بزرگ است.

دکتر فرشی حق رو تصریح کرد: در این خصوص حتما بایستی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان حساسیت بیشتری نشان داده و با ملزم نمودن آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک نسبت به دریافت نشان استاندارد از بروز فاجعه در آینده جلوگیری نمایند.

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص نحوه نظارت این اداره کل بر روند تولید مصالح ساختمانی و اعطای نشان استاندارد اظهار داشت: بر اساس قانون تمامی تولیدکنندگان ملزم به دریافت نشان استاندارد هستند که تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند در این راستا اداره کل استاندارد بر اساس نمونه ارائه شده از جانب تولیدکنندگان اقدام به صدور نشان استاندارد می نماید و از آنجاییکه هر کارخانه تولیدکننده بایستی مسئول کنترل کیفی داشته باشد باید دائما بر روند تولید با کیفیت نظارت داشته باشند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت اینجاست که مجریان ساخت و سازها باید حتما از مصالحی در پروژه های خود استفاده کنند که نشان استاندارد داشته باشند در غیر این صورت با بروز حادثه مسئولیت متوجه انها خواهد شد و از سوی دیگر کارخانه های تولید کننده مصالح ساختمانی نیز باید مصالح استاندارد تولید کنند که در صورت عدم رعایت موارد اعلام شده توسط سازمان استاندارد مسئولیت ناشی از حوادث مستقیما شامل تولیدکنندگان خواهد شد.

دکتر فرشی حق رو در ادامه در مورد اقلام و مصالح ساختمانی وارداتی و نحوه برخورد اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی با آنها اظهار داشت: اقلام وارداتی حین ورود به کشور با برداشت نمونه در گمرک یا انبار وارد کننده دپو می شوند و اجازه توزیع و فروش ندارند تا پس از بررسی کارشناسان این اداره کل در صورت تائید، نشان استاندارد صادر شده و در صورت عدم تائید اجازه توزیع در بازار داده نشده و به کشور وارد کننده عودت داده می شود.

وضعیت آسانسورهای ساختمانهای استان

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی در خصوص بررسی وضعیت آسانسورهای ساختمانهای این استان با بیان اینکه در سال ۱۳۷۸ اجرای استاندارد اجبار بودن تامین، نصب و بازدیدهای دوره ای آسانسور اعلام شده است، گفت: تمام آسانسورهای نصب‌ شده در استان از سال ۸۲ تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار گرفت و با هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری، ساختمان‌های دارای آسانسور فقط در صورت اخذ گواهینامه ایمنی آسانسور پایان کار می‌گیرند.

دکتر فرشی حق رو افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکان مجتمع‌های مسکونی و تجاری و خدماتی برای درخواست بازرسی فنی از آسانسور نصب شده تنها می توانند از طریق ثبت درخواست در سامانه ملی مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی lift.isiri.gov.ir اقدام کنند.

وی یادآوری کرد: مطابق قانون کسانی که به تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تاییدیه آن، اقدام کنند به حبس تعزیری درجه ۶ یا جزای نقدی درجه سه و یا هر ۲ مجازات محکوم می شوند.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: اگر حادثه ای برای کاربران آسانسور هنگام استفاده روی دهد، کلیه مسوولیت های حقوقی و کیفری آن بر عهده مدیر یا مالک ساختمان است.

دکتر فرشی حق رو ادامه داد: گواهینامه‌های ایمنی عملکرد آسانسور با اعتبار یک‌ ساله صادر می‌شود و هر سال برای تمدید گواهینامه استاندارد نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تاییدیه‌های سرویس‌های ماهانه است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد : ۸۰ درصد دستگاه‌های آسانسور پس از دریافت اولین پروانه استاندارد، اقدامی برای تمدید پروانه استاندارد برای سال‌های بعدی انجام نمی‌دهند که حتما با یستی در این خصوص با همکاری سازمان صمت و اتحادیه آسانسور تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45013

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});