• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

نزول دسته جمعی بازارها در هفته دوم دی‌ماه

  • کد خبر : 45561
  • 18 دی 1400 - 13:45
نزول دسته جمعی بازارها در هفته دوم دی‌ماه
یاز اکو - یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ در بین بازارهای طلا و ارز و بورس، در هفته دوم دی ۱۴۰۰ بورس و طلا بدترین بازارها بودند، به‌طوریکه هرکدام بازدهی منفی ۲/۴ درصدی را ثبت کردند.

بازار سهام/خروج متوالی پول حقیقی

مدت‌هاست نه‌تنها چراغ سبز، بلکه تعادل و پایداری در بازار سرمایه به دست فراموشی سپرده شده است. بازار سرمایه هفته گذشته را با روندی رفت و برگشتی سپری کرد و نتوانست مسیر صعودی یا نزولی بودن خود را تعیین‌تکلیف کند. به این ترتیب، بازار سهام بدون توجه به فرمان‌های دهگانه حمایتی و شفاف‌سازی‌های وزیر اقتصاد در هفته‌های گذشته به ریزش خود ادامه داد. همچنین جریان خروج پول از بازار سرمایه این روزها شدت بیشتری گرفته است؛ به طوری که با توجه به تردیدهای فراوان، بورس طی ۱۹ هفته متوالی شاهد خروج پول حقیقی بود. لازم به ذکر است که بازار معاملات، روز چهارشنبه را در سردرگمی به سر برد؛ به طوری که شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در دو جهت متفاوت قرار گرفتند. به این ترتیب، شاخص کل عملکرد منفی ۲/۴ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد.

بازار سکه/ همسویی سکه با روند نزولی دلار

بازار سکه هفته گذشته دو نیمه متفاوت را تجربه کردد؛ به طوری که هر سکه امامی از ابتدای هفته تا روز دوشنبه در برابر افت قیمت و از دست دادن کانال ۱۳ میلیون تومان با وجود افت نرخ دلار در بازار داخلی مقاومت کرد. بهای طلای جهانی در حال رشد بود؛ اما با افت بیشتر قیمت دلار تحت‌تاثیر اخبار برجام و بهبود فضای مقاومتی سرمایه‌گذاران، بازار سکه نیز به هم ریخت و دیگر توان مقاومت در برابر مرز ۱۳ میلیون تومان را نداشت. بر این اساس سکه معاملات خود را در محدوده ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب، سکه با عملکرد هفتگی منفی ۲/۰۹ درصد هفته را پشت سر گذاشت. گفته می‌شود ارزش ذاتی سکه با توجه به افت اخیر کاهش یافته است و برخی از معامله‌گران انتظار افت قیمت‌ها را دارند.

بازدهی دلار و طلا

قیمت دلار در پایان هفته اول دی ۱۴۰۰ با نرخ ۲۷ هزار و ۴۳۲ هزار تومان ثبت شده بود که در پایان هفته دوم دی با ۱/۶ درصد نزول به نرخ ۲۶ هزار و ۹۹۰ تومان رسید.
همچنین هفته گذشته قیمت طلا یک میلیون و ۲۹۷ هزار تومان اعلام شده بود که در پایان هفته دوم دی با ۲/۴ درصد کاهش به قیمت یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان رسید.
با توجه به روند نزولی سایر بازارها، سکه در هفته گذشته بهترین بازدهی را ثبت کرد؛ زیرا کم‌ترین کاهش قیمت را داشت.

بازار طلای جهانی/ افزایش فشارهای تورمی بر طلا

هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ابتدا روند صعودی را دنبال کرد؛ اما در ادامه نتوانست جهت حرکت خود را حفظ کند و مسیر معکوس را در پیش گرفت و افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. در این میان، فدرال‌رزرو به‌سرعت در حال کاهش نرخ بهره خود برای مهار تورم است که در ۴۰ سال گذشته در ایالات متحده بیشترین رشد را دارد؛ به طوری که کاهش انتظارات تورمی باعث شده است دورنمای صعودی طلا در ادامه مسیر خود کمی به خطر بیفتد و با وجود برخی احساسات کاهشی در بین سرمایه‌گذاران طلا روز جمعه افت چند ۱۰ دلاری داشت. بنابراین هر اونس طلای جهانی روز گذشته به قیمت ۱۷۹۰ دلار مورد دادوستد قرار گرفت. اخبار مربوط به افزایش نرخ‌ها تقریبا همیشه برای طلا بد است.

بازار اوراق مسکن/ انتظارات امیدبخش بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه ۹۸۱۲ در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته معاملات خود را با شیب نزولی طی کرد؛ به‌طوری که از ۱۱۰ هزار تومان به ۹۸ هزار تومان افت کرد. این اوراق تسهیلات در نهایت روز چهارشنبه مجددا به بالای سطح ۱۰۰ هزار تومان بازگشت؛ اما نتوانست عملکرد هفتگی مثبتی داشته باشد. به این ترتیب تسه ۹۸۱۲ هفته گذشته را با افت قیمت ۶/۵۶ درصد پشت سر گذاشت. به گفته برخی از کارشناسان این بازار، تولید زیاد و مناسب مسکن میتواند بر قیمت تمام‌شده آن تاثیر بسزایی داشته باشد و قیمت را کاهش دهد. علاوه بر این، آنها اذعان دارند که تولید مسکن در کنار اثرگذاری مثبت بر قیمت مسکن و قیمت تمام‌شده میتواند بر اشتغال کشور نیز موثر واقع شود و زمینه اشتغال را فراهم کند.

بازار نفت/ احتمال رونق بازار نفت

بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا طی معاملات روزهای گذشته با امیدواری به رشد تقاضا در حالی افزایش یافت که گروه اوپک‌پلاس در نشست روز سه‌شنبه با افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه طبق برنامه تعیین‌شده برای ماه فوریه موافقت کرد. در این میان افزایش سریع آمار مبتلایان به سویه ‌اُمیکرون کووید-۱۹ نیز باعث نگرانی و عدم‌قطعیت شده است و تا حدودی‌ ساز مخالف با روند بازار می‌زند. با این حال هر بشکه از این نفت با افزایش قیمت و رسیدن به محدوده ۸۰ دلار معاملات خود را روز جمعه با نوسان در این محدوده قیمتی پشت سر گذاشت. بر اساس پیش‌بینی‌های رویترز و در پی آمار هفتگی صنایع این کشور که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفت‌خام آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان در ۶ هفته آینده کاهش یابد.

بیت کوین

بازارهای جهانی روز جمعه را در حالی آغاز کردند که بیت کوین در روز پنجشنبه ۱,۰۷۱.۰۴ دلار کاهش را به ثبت رسانده و با رقم ۴۳,۲۸۳.۵۵ دلار به کار خود در برخی بازارها پایان داده بود اما جمعه را بیت کوین با ۴۷.۰۷ دلار کاهش و با ثبت عدد ۴۳,۲۳۶.۴۸ دلار به عنوان نرخ بازگشایی آغاز نمود. طی معاملات این ارز دیجیتال، قیمت نهایی بیت کوین در روز جمعه بازارهای مبادلاتی برابر با ۴۲,۷۴۹.۹۹ دلار ثبت شد. برای دستیابی به تصویر دقیق‌تری از تحولات آتی بازار ارزهای دیجیتال، باید به انتظار نشست و تحولات آتی بیت کوین را تا در روزهای آتی رصد و دنبال کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});