• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
غلامحسین شافعی در دیدار با هیات نمایندگان اتاق تبریز

سه کارگروه ویژه میان دولت و بخش خصوصی برای پیشبرد امور اقتصادی تشکیل می‌شود

  • کد خبر : 45653
  • 19 دی 1400 - 10:15
سه کارگروه ویژه میان دولت و بخش خصوصی برای پیشبرد امور اقتصادی تشکیل می‌شود
یاز اکو - رئیس اتاق ایران در دیدار با هیات نمایندگان اتاق تبریز ضمن اشاره به پیگیری بودجه ۱۴۰۱ توسط نمایندگان اتاق ایران از توافق با چند دستگاه‌ دولتی برای تشکیل کارگروه مشترک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، در چارچوب سلسله نشست‌های مجازی رئیس اتاق ایران با هیات نمایندگان اتاق‌های استانی، نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز برگزار شد. در این دیدار علاوه بر رئیس، دبیرکل و معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران نیز حضور داشتند و درباره نگرانی‌های بخش خصوصی نسبت به آنچه در بودجه ۱۴۰۱ آمده صحبت شد.

یونس ژائله رئیس اتاق تبریز گفت: کشور در حال پشت سرگذاشتن سال سختی است و متاسفانه بخش خصوصی با هجمه‌های زیادی مواجه است. در این شرایط بودجه سال آینده نیز نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده و با توجه به افزایش روند خروج سرمایه از کشور باید راهکارهای لازم را طراحی کرد تا بتوان وضعیت اقتصادی را تا حدی بهبود بخشید.

او در ادامه گزارشی از عملکرد ۹ ماهه اتاق تبریز ارائه داد. در این بین اقدامات تشکل‌های استانی، امور بین‌الملل، برگزاری دوره‌های آموزشی و روند صدور کارت‌های بازرگانی در این اتاق، تشریح شد.

بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این روزها بیشترین زمان هیات رئیسه اتاق تبریز به موضوعات و دغدغه‌های روزمره اقتصادی معطوف شده است که باید در جلساتی با استانداری، ستاد تنظیم بازار و غیره برای رفع مشکلات جاری برنامه‌ریزی کرد، بنابراین زمانی برای بررسی آینده و پیش‌بینی افق اقتصادی و در صورت نیاز طراحی مدل و الگوی خاص برای مواجه بهینه با آن وجود ندارد.

ژائله، تنها امید بخش خصوصی را اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دانست و خواستار مطالبه‌گری جدی از دولت برای حل مشکلات اقتصادی و تجاری شد.

اتاق ایران در روند بررسی بودجه ۱۴۰۱ حضور فعالی دارد

محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران با نگاهی به قدمت اتاق تبریز، ظرفیت موجود در آن، توانمندی‌های منطقه‌ آذربایجان و اهمیت استفاده از این فرصت‌ها در راستای توسعه مبادلات تجاری با کشورهایی نظیر ترکیه و ارمنستان، گفت: اتاق تبریز در چارچوبی که تعریف شد قادر است قدم‌های موثری برای تقویت سطح مناسبات تجاری با کشورهای همسایه بردارد به شرط انکه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود مانند همیشه به خوبی بهره ببرد.

او در ادامه به بودجه سال آینده و تشکیل ستادی در اتاق ایران با محوریت مرکز پژوهش‌های اتاق اشاره کرد و گفت: نقطه‌نظرات بخش خصوصی طی گزارش‌هایی به مجلس ارائه شده و با توجه به اینکه قرار است فردا کلیات بودجه در صحن مطرح شود، امیدواریم بتوانیم به صورت موثر در راستای بهبود و تقویت بودجه ۱۴۰۱ قدم برداریم. در هر صورت با وجود اینکه در مرحله تدوین بودجه از نظرات مشورتی اتاق ایران استفاده نشد، سعی داریم با نگاه مثبت نمایندگان مجلس، طی گزارش‌های دقیق و کاربردی، پیشنهادات خود را مطرح کنیم.

رمضانی از رئیس اتاق تبریز خواست تا همچنان برگزاری جلسات با نمایندگان استان در مجلس را اد‌امه دهند و موضوعات و دغدغه‌های تولید و تجارت را با آنها در میان بگذارند.

سطح تلاش‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی با نتیجه همخوانی ندارد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در ابتدا به سطح اثرگذاری بالای مردم خطه آذربایجان در تحولات سیاسی کشور در طول سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: شرایط کنونی بسیار سخت است و پیش‌روی خود دنیایی از ابهام را شاهد هستیم که نگرانی‌های فعالان اقتصادی را دو چندان می‌کند.

او ادامه داد: تا مسائل اقتصادی حل نشود سایر دغدغه‌های جامعه هم برطرف نمی‌شود. نکته اینجاست که همه در تلاشند تا شرایط را بهتر کنند؛ اما پیدا کردن مسیر درست و حرکت در آن نکته‌ای است که مغفول مانده است. امروز پیوند بین فعالان اقتصادی، بدنه دانشگاهی و سیاست‌گذاران هدفی است که همه آن را دنبال می‌کنند؛ اما سطح نتیجه با تلاش‌ها همخوانی ندارد.

شافعی درباره بودجه ۱۴۰۱ نیز از تشکیل گروه حرفه‌ای توسط اتاق برای بررسی آن و ارائه پیشنهادات کاربردی و پیگیری موضوع خبر داد و تصریح کرد: در این مدت طی نشستی که با معاون اول رئیس جمهور داشتم، مقرر شد تا با همکاری هم سه کارگروه ویژه را تشکیل دهیم. اولین کارگروه مربوط به بررسی و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام در کشور است. کارگروه دوم مربوط به استفاده از ظرفیت اتاق‌های سراسر کشور در تد‌وین برنامه‌ها و اجرای آن‌ها می‌شود و در نهایت کارگروه سوم که به بررسی چگونگی پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در توسعه تجارت خارجی اختصاص دارد.

رئیس اتاق ایران به نشستی که با رئیس بانک مرکزی داشت اشاره و تاکید کرد: در این جلسه قرار شد تا کمیته چهارجانبه‌ای بین اتاق ایران، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک در راستای اتخاذ تصمیمات و تدوین سیاست‌های ارزی و بانکی، تشکیل شود.

او همچنین به نشست خود با وزیر امور خارجه اشاره و از برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت خارجه، اتاق ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق برای حضور رئیس اتاق ایران در جلسات شورای معاونان این وزارت‌خانه خبر داد.

شافعی همچنین از نهایی شدن تفاهم‌نامه مربوط به تشکیل کمیته مشترک بین اتاق ایران با قوه قضائیه سخن گفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});