• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

اولین گام عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان

  • کد خبر : 46463
  • 25 دی 1400 - 9:45
اولین گام عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان
یاز اکو - سردار کیلیچ از اعضای ارشد وزارت خارجه ترکیه و روبن روبینیان معاون رئیس پارلمان ارمنستان به عنوان افراد منتخب دو کشور برای ترتیب عادی‌سازی روابط اولین دیدار خود را امروز در مسکو به انجام رساندند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، طبق بیانیه که از سوی وزارت خارجه ترکیه صادر شده است به تداوم روابط دو کشور در سایه مذاکرات در دوره های آینده اشاره شده است. مطابق رضایت طرفین، هدف از تداوم مذاکرات عادی‌سازی «بدون پیش شرط» اعلام شده است و همچنین سلسله دیدارهای بعدی این نمایندگان از طریق مجاری دیپلماتیک ترتیب داده شده و زمان و مکان آن اعلام خواهد شد.

پی نوشت و تحلیل کوتاه

روابط ارمنستان و ترکیه را میتوان بدون شک یکی از پرتنش ترین روابط میان دو کشور همسایه طی سال اخیر نامید. ارمنستان در کنار مسائل مربوط به وقایع سال ۱۹۱۵، نسبت به استان های شمال شرقی ترکیه ادعای ارضی نیز دارد، ترکیه نیز در مقابل به دلیل حمایت از جمهوری آذربایجان در بحث جنگ اول قره باغ و اشغال خاک این کشور به دست ارمنستان روابط خود را با ارمنستان قطع کرده و مرزهای سرزمینی دو کشور نیز بسته می باشند. ترکیه در سال ۲۰۰۹ و طی ابتکار عمل احمد داوود اوغلو و عبدالله گل از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه خواستار برداشت گام‌هایی برای عادی سازی روابط میان دو کشور شد، امری که مذاکراتی را نیز در زوریخ سوئیس در پی داشت، اما به دلیل نارضایتی جمهوری آذربایجان و همچنین تداوم شعارهای ملی گرایانه از سوی ترکیه و ارمنستان این اقدامات بی‌سرانجام ماند.

ترکیه اعلام کرده است که در مذاکرات کنونی رضایت جمهوری آذربایجان را نیز کسب کرده است. بنابر شرایط پیش آمده پس از جنگ دوم قره باغ و پیروزی جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان، مقامات جمهوری آذربایجان سیاست تنش‌زدایی را سرلوحه کار خود قرار داده اند و در چهارچوب این سیاست میتوان رضایت ضمنی جمهوری آذربایجان نسبت به عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان را تفسیر کرد، اما قشرهای مختلف مردمی و گروههای سیاسی عموما ملی‌گرای جمهوری آذربایجان نگاه مثبتی به نزدیک شدن روابط میان ترکیه و ارمنستان ندارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46463

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});