• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

بلاکچین آوالانچ و رمزارز avax چیست؟

  • کد خبر : 46726
  • 27 دی 1400 - 8:45
بلاکچین آوالانچ و رمزارز avax چیست؟
یاز اکو - با پیشرفت هرچه بیشتر حوزه رمزارز، به دلیل ذات فناورانه آن هر روز شاهد رقبای جدیدی در این حوزه هستیم. پروتکل منحصر به فرد آوالانچ که خود را اینترنت بلاک‌چین‌ها معرفی کرده است، از جمله پروژه‌های نسل سوم است که با رمزارز مخصوص خود یعنی avax مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین – شیرکو سهرابی؛ با توسعه بلاک‌چین، این فناوری راه‌حل‌های جدیدی را برای رفع مشکلات بیت‌کوین و اتریوم همانند، مقیاس‌پذیری، سرعت کم و هزینه بالای تراکنش‌ها ارائه می‌دهد. شبکه ارز دیجیتال آوالانچ رویکرد منحصر به فردی را به وسیله استفاده از ۳ بلاک‌چین مجزا در پلتفرم خود به کار گرفته است و همین مسئله سبب شده است آوالانچ به عنوان یکی از سریع‌ترین و منحصر به فرد‌ترین بلاک‌چین‌ها موردتوجه همگانی قرار گیرد. آوالانچ اکنون با ارزش بازاری حدود ۲۳ میلیارد دلار در رتبه ۱۲ بازار قرار دارد و سهم ۱٫۰۳ بازار را در اختیار دارد.

در ادامه گزارش سابقه ساخت آوالانچ، اهداف، مهم‌ترین پروژه‌ها و در نهایت بازدهی و نمودار تکنیکال رمزارز تا به امروز بررسی شده است.

تاریخ خلق و تیم پروژه آوالانچ

شبکه آوالانچ از سوی تیم آوا لبز (Ava Labs) متشکل از استاد دانشگاه کرنل امین گون سیرر، مدیر و خالق اصلی آوالانچ و دانشجویان دکترای رشته علوم کامپیوتر این دانشگاه به نام‌های کوین سکنیکی و ماوفن تدیین راه‌اندازی شد و اهداف پروژه در سال ۲۰۱۸ در وایت پیپر آن ارائه شد. در وایت پیپر و رود مپ شبکه آوالانچ همانند دیگر شبکه‌های حوزه رمزارز، مسائل اصلی و نقشه راه شبکه توضیح داده شده است. در وایت پیپر شبکه آوالانچ تمرکز بیشتر بر روی سیستم اجماع به کار برده شده در شبکه، شیوه استفاده از توکن مخصوص آن یعنی avax و شیوه طراحی استیبل کوین‌ها است. در رود مپ roadmap شبکه بیشتر بر توسعه آوالانچ و نکات امنیتی آن اشاره شده است.

اهداف شبکه آوالانچ

شاید مهم‌ترین هدف و در نتیجه ویژگی بازار شبکه آوالانچ حل مشکل مقیاس‌پذیری و سرعت بالای تایید تراکنش‌ها باشد؛ بنابراین افزایش سرعت تراکنش‌ها از اهداف اصلی شبکه آوالانچ است. به گونه‌ای که در بیت‌کوین تنها ۷ تراکنش در ثانیه تایید می‌شود در حالی که این عدد برای آوالانچ ۶۵۰۰ تراکنش یعنی بیشتر از ویزا است. ناگفته نماند شبکه‌های پرسرعت‌تری مثل پالی گان و سولانا وجود دارد که باید آوالانچ تلاش کند خود را به آنها برساند.

اما صرف افزایش سرعت، تنها هدف آوالانچ نیست در واقع این شبکه در عین مقیاس‌پذیری بالا امنیت و تمرکززدایی خود را به بهترین نحو ممکن حفظ کرده است. به عبارتی برخلاف اتریوم و بیت‌کوین که تنها یک بلاک‌چین دارند و پروژه‌ها و توکن‌های دیگر فقط باید بر بلاک‌چین آنها توسعه پیدا کنند، در آوالانچ این‌گونه نیست و هر پروژه می‌تواند برای خود ریز بلاک‌چین تعریف کند و سپس آن را بر روی آوالانچ توسعه دهد. نکته دیگر سرعت تایید تراکنش‌ها در کمتر از یک ثانیه است که نسبت به بیت‌کوین بسیار قابل‌توجه است.

نهایتا می‌توان به هزینه پایین تراکنش‌ها در شبکه آوالانچ اشاره کرد که از اهداف اصلی توسعه دهندگان این پروژه، تلاش برای کاهش هزینه‌های شبکه است. نکته جالب توجه در قسمت کارمزدهای شبکه آوالانچ این است که شبکه هرچقدر توکن avax از طریق کارمزد به دست می‌آورد، می‌سوزاند که این مسئله سبب می‌شود هیچ‌وقت آوالانچ نتواند به مقدار سقف آن یعنی ۷۲۰ میلیون توکن برسد. نکته مهم‌تر نیز سقف محدود تولید توکن اواکس است که با احتساب توکن‌سوزی آن می‌توان گفت عرضه این رمزارز به شدت کنترل می‌شود که می‌تواند باعث افزایش رشد قیمتی آن در آینده شود. لازم به ذکر است که از ۷۲۰ میلیون توکن هدف، تنها ۲۴۴ میلیون اواکس در گردش وجود دارد.

شیوه کارکرد آوالانچ

همان‌طور که گفته شد آوالانچ خود را به اینترنت بلاک‌چین‌ها معرفی کرده است اما این به چه معنا است؟ همان‌طور که می‌دانید بیت‌کوین برای تولید، تایید و امنیت شبکه به صرف انرژی زیاد برق و ماینر نیاز دارد که الگوریتم مخصوص آن اثبات کار نام دارد. بعد از ایجاد اتریوم تلاش شد سبک الگوریتم، به اثبات سهام تغییر پیدا کند، در نسخه سوم بلاک‌چین‌های مثل آوالانچ نیز از روش اثبات سهام استفاده می‌شود. اما نکته جالب توجه این است که خود شبکه آوالانچ شامل سه بلاک‌چین اصلی است که هر پروژه هنگام تشکیل ریز بلاک‌چین خود با این از یکی از این سه بلاک‌چین استفاده کند. به این ریز بلاک‌چین‌ها معمولا Subnet گفته می‌شود.

سه شبکه اصلی آوالانچ

زنجیره مبادله یا X-Chain : اولین بلاک‌چین اولانچ X-Chain نام دارد که کاملا غیرمتمرکز است و به راحتی قابل برنامه‌ریزی است. حرف x در نام این بلاک‌چین از اصطلاح انگلیسی مبادله‌ی (eXchanging) به معنی دارایی‌ها گرفته شده است. این شبکه به افراد کمک می‌کند که تمام رمزارزهای خود را انتقال، مبادله و معامله کنند.

زنجیره قراردادهای C-Chain : به عنوان یک زنجیره تبدیل، C-Chain با تمام ابزارهای حیاتی اتریوم سازگار است. کاربران می‌توانند Dappهای خود را به طور یکپارچه به این بلاک‌چین انتقال دهند. همانند شبکه اتریوم تمام توکن‌ها، nftها و دیگر پروژه‌های خود را بر بستر این بلاک‌چین راه‌اندازی کنند. حرف c در این بلاک‌چین از همان Contract گرفته شده است که برای قراردادهای هوشمند به کار می‌رود.

زنجیره سکو یا P-Chain : این زنجیره وظیفه خدمات شبکه یا پلتفرم را برعهده دارد. این زنجیره همان چیزی است که برای هماهنگی اعتبار سنج‌ها استفاده می‌شود. بلاک‌چین همچنین در نظارت و ایجاد زیر شبکه‌های جدید نقش دارد. بر اساس این شبکه بلاک‌چین مشتری می‌تواند توکن‌های خود را ذخیره کند. حرف p مخفف Platform بوده که به معنی پلتفرم است.

مهم‌ترین پروژه‌های آوالانچ

راحت‌ترین کار برای دسترسی به به‌روزترین پروژه‌های این شبکه استفاده از سایت محبوب کوین مارکت کپ است. ابتدا بر روی وب‌سایتcoinmarketcap.com کلیک کرده و به کلیک بر روی کلمه آوالانچ در شکل زیر می‌توانید پروژه‌های مهم شبکه را مشاهد کنید.

شبکه اولانچ تمرکز زیادی بر روی استیبل کوین ها دارد و تتر مهم ترین پروژه این شبکه است.

1

همان‌طور که می‌بینید در این وب‌سایت مهم‌ترین پروژه‌ها، در حال حاضر تتر، اواکس و لینک است که روی شبکه آوالانچ فعالیت می‌کنند. توجه داشته باشید این لیست به روز رسانی می‌شود و در صورتی که پروژه جدید وارد شبکه بلاک‌چین آوالانچ شود به این لیست اضافه می‌شود.

معرفی بهترین کیف پول‌ها و صرافی‌های avax

از آنجایی که توکن آواکس شبکه مختص به خود را دارد، باید از کیف پول‌های پشتیبان آن نیز استفاده کرد. از جمله والت‌های که رمزارز AVAX را پشتیبانی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کیف پول نرم‌افزاری: متامسک و کوینومی

لینک‌های دانلود کیف پول:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.coinomi.wallet&hl=fa&gl=US

کیف پول سخت‌افزاری لجر

کیف پول مخصوص توکن اولانچ به اسم اولانچ ولت

https://wallet.avax.network/

حال که با کیف پول‌های مورداستفاده در شبکه اولانچ آشنا شدید بهتر است نگاهی به فعال‌ترین صرافی‌های این حوزه داشته باشید. صرافی‌هایی که در بستر این رمزارز خدمات ارائه می‌دهند شامل Binanc، Huobi Global، Gate.Io، OKEx، CoinDCX و WAZIRx هستند. در این صرافی‌ها می‌توانید رمزارز AVAX را با جفت ارزهای USD، USDT، ETH و BTC مبادله کنید. مطابق شکل زیر که از وب‌سایت رسمی کوین مارکت کپ گرفته شده است بیشترین سهم معاملات اواکس مربوط به صرافی بایننس است که با سهم ۱۰ درصدی و حجم معاملات ۹۹ میلیون دلاری در رتبه اول این لیست قرار دارد. بقیه صرافی‌ها نیز مطابق شکل به ترتیب لیست شده‌اند.

2

بازدهی توکن avax

همان‌طور که گفته شد اواکس توکن بومی شبکه آوالانچ است و افراد برای فعالیت در تمام بلاک‌چین‌های آوالانچ کارمزدهای خود را باید با توکن اواکس پرداخت کنند. در نمودار زیر که در نمای هفتگی ارائه شده است میزان بازدهی اواکس آورده شده است.

3

قبل از ارائه نکات تکنیکی لازم است بدانید که هرچند آوالانچ در سال ۲۰۱۸ وارد حوزه غیرمتمرکز شد، ولی توکن بومی آن یعنی اواکس سال ۲۰۲۰ با قیمت حدودی ۰٫۵-۰٫۶ دلار عرضه اولیه شد که توانست با جذب ۴۲ میلیون دلار بیش از ۵۰۰ درصد در همان هفته رشد کند. (فلش زردرنگ در نمودار) بعد از این تاریخ تا زمان تنظیم این گزارش آوالانچ توانسته در یک کانال صعودی بلندمدت حرکت کند و بیش از ده‌هزار درصد بازدهی داشته باشد. اما اولانچ در این مسیر بلند‌مدت دچار افت و صعودهای شدیدی شده است. در نمودار زیر مهم‌ترین افت و خیزهای این رمزارز آورده شده است.

4

در واقع بعد از رشد ۵۰۰ درصدی در هفته اول، این رمزارز دچار اصلاح ۳۴ درصدی شد که دلیل آن تخلیه حباب قیمتیِ رشد شارپیِ هفته قبل‌تر بود. در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ اولانچ وارد یک فاز صعودی جدید شد که توانست بیش از ۱۲۰۰ درصد بازدهی مثبت کسب کند، دلیل این امر سوزاندن یک میلیون توکن اواکس بود که باعث کاهش عرضه و در نتیجه رشد قیمتی این رمزارز شد. در تاریخ ۱۷ می ۲۰۲۱ اولانچ تنها در یک هفته توانست بیش از ۵۷ درصد افت داشته باشد، هرچند از لحاظ بنیادی در آن روزها اولانچ وضعیت خوبی داشت و در صرافی‌های مختلف لیست می‌شد ولی در این روزها بیت‌کوین به تازگی اوج قیمتی ۶۵ هزار دلار را پشت سر گذاشته بود و دقیقا در این بازه زمانی چین به شدت شروع به ممنوعیت استخراج بیت‌کوین کرد که شوک ناشی از این اتفاق کل بازار را تحت شعاع قرار دارد و اولانچ از این قضیه مستثنی نبود.

در ماه ژوئن شبکه اولانچ چندین بار به روز رسانی شد، در این ماه اولانچ در محدوده قیمتی ۱۰-۱۲ دلار بود که هم تراز با قیمت ۳۰ هزاردلاری بیت‌کوین بود. مجددا با رشد و تقاضای دوباره بیت‌کوین در سطح جهانی اولانچ نیز با موج صعودی بازار همراه شد اما به دلیل بروز رسانی شبکه خود توانست بیش از ۱۴۰۰ درصد بازدهی مثبت کسب کند.

در نهایت می‌توان گفت، وجود کندل‌های قرمزرنگ در سقف قیمتی آوالانچ می‌تواند روند صعودی شدید این رمزارز را کندتر و حتی دچار اصلاح کند، اما به دلیل اهداف روشن و ایده‌های نو پروژه می‌توان انتظار داشت این رمزارز تا پایان ۲۰۲۲ سه‌رقمی شود.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46726

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});