• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

اتریوم (ETH) چیست؟

  • کد خبر : 46897
  • 28 دی 1400 - 9:00
اتریوم (ETH) چیست؟
یاز اکو - اتریوم پلتفرمی است که تحت پشتیبانی فناوری بلاکچین بوده و بیشتر به دلیل رمزارز بومی خود به نام اتر یا ETH، با عنوان اتریوم شناخته می‌شود. ماهیت توزیع‌شده فناوری بلاکچین چیزی است که پلتفرم اتریوم را ایمن می‌کند و این امنیت باعث می‌شود که ارزش ETH افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ پلتفرم اتریوم علاوه بر شبکه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز که به نام dApps شناخته می‌شود، از اتر نیز پشتیبانی می‌کند. قراردادهای هوشمند که از پلتفرم اتریوم سرچشمه گرفته‌اند، جزء اصلی نحوه عملکرد این پلتفرم هستند.

بسیاری از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سایر برنامه‌ها از قراردادهای هوشمند در ارتباط با فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. به عنوان یک ارز دیجیتال، اتریوم از ژانویه ۲۰۲۲، پس از بیت‌کوین، از نظر ارزش بازار در رتبه دوم قرار دارد.

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

اتریوم مانند سایر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند تصور کنید که یک زنجیره بسیار طولانی از بلوک‌ها به هم مرتبط شده‌اند که تمام اطلاعات مربوط به هر بلوک برای هر عضو شبکه بلاکچین شناخته شده است. با داشتن دانش یکسانی از بلاکچین که مانند یک دفتر کل الکترونیکی عمل می‌کند، هر عضو شبکه، اجماع توزیع شده‌ای را می‌توان در مورد وضعیت بلاکچین ایجاد و حفظ کرد.

فناوری بلاکچین در مورد وضعیت شبکه اتریوم اجماع توزیع شده ایجاد می‌کند. بلوک‌های جدیدی به بلاکچین بسیار طولانی اتریوم اضافه می‌شوند تا تراکنش‌های اتریوم را پردازش کنند و سکه‌های اتر جدید ضرب کنند، یا برای اجرای قراردادهای هوشمند برای برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم ایجاد کنند.

شبکه اتریوم امنیت خود را از ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاکچین می‌گیرد. شبکه گسترده‌ای از کامپیوترها در سراسر جهان، شبکه بلاکچین اتریوم را حفظ می‌کند و این شبکه برای ایجاد هرگونه تغییر در بلاکچین به اجماع توزیع شده یا توافق اکثریت نیاز دارد. یک فرد یا گروهی از شرکت‌کنندگان در شبکه باید کنترل اکثریت قدرت محاسباتی پلتفرم اتریوم را به دست آورند – وظیفه‌ای که برای اداره موفقیت‌آمیز بلاکچین اتریوم اگر غیرممکن نباشد بسیار بزرگ است.

پلتفرم اتریوم می‌تواند برنامه‌های بسیار بیشتری را نسبت به ETH و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند. کاربران این شبکه می‌توانند در پلتفرم اتریوم طیف متنوعی از برنامه‌ها را ایجاد، منتشر کنند، کسب درآمد کنند و از آن استفاده کنند و می‌توانند از ETH یا یک ارز دیجیتال دیگر به عنوان پرداخت استفاده کنند.

تاریخچه اتریوم

ویتالیک بوترین که به مفهوم اصلی اتریوم اعتبار داد، در سال ۲۰۱۳ وایت‌پیپری برای معرفی اتریوم منتشر کرد. پلتفرم اتریوم در سال ۲۰۱۵ توسط بوترین و جو لوبین، بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزار بلاکچین ConsenSys راه‌اندازی شد. بنیان‌گذاران اتریوم جزو اولین کسانی بودند که پتانسیل کامل فناوری بلاکچین را فراتر از امکان مبادله امن ارز مجازی در نظر گرفتند.

یکی از رویدادهای مهم در تاریخ اتریوم، هارد فورک یا تقسیم اتریوم و اتریوم کلاسیک است. در سال ۲۰۱۶، گروهی از شرکت‌کنندگان شبکه کنترل اکثریت بلاکچین اتریوم را به دست آوردند تا بیش از ۵۰ میلیون دلار اتر را که برای پروژه‌ای به نام The DAO جمع‌آوری‌شده بود، به سرقت ببرند. موفقیت این حمله به مشارکت یک توسعه‌دهنده شخص ثالث برای پروژه جدید نسبت داده شد.

در حالی که اکثریت جامعه اتریوم تصمیم گرفتند با بی‌اعتبار کردن بلاکچین موجود اتریوم و تایید یک بلاکچین با تاریخچه اصلاح شده، از این سرقت جلوگیری کنند، بخشی از جامعه ترجیح دادند نسخه اصلی بلاکچین اتریوم را حفظ کنند. آن نسخه بدون تغییر اتریوم برای همیشه تقسیم شد و تبدیل به ارز دیجیتال Ethereum Classic یا ETC.4 شد.

از زمان راه‌اندازی اتریوم، اتر به عنوان یک ارز رمزنگاری شده به دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.

اتریوم در مقابل بیت‌کوین

اتریوم اغلب با بیت‌کوین مقایسه می‌شود. در حالی که این دو ارز دیجیتال شباهت‌های زیادی دارند، سرمایه‌گذاران بالقوه باید به تفاوت‌های مهم توجه کنند.

اتریوم به عنوان «بلاکچین قابل برنامه‌ریزی جهان» توصیف می‌شود که خود را به عنوان یک شبکه الکترونیکی و قابل برنامه‌ریزی با کاربردهای فراوان معرفی می‌کند. در مقابل، بلاکچین بیت‌کوین تنها برای پشتیبانی از ارز دیجیتال بیت‌کوین ایجاد شده است.

حداکثر تعداد بیت‌کوینی که می‌تواند وارد گردش شود ۲۱ میلیون است. مقدار اتریومی که می‌توان ایجاد کرد نامحدود است، اگرچه مدت زمانی که برای پردازش یک بلوک از ETH طول می‌کشد، مقدار اتر را که می‌توان در سال ضرب کرد، محدود می‌کند. تعداد سکه‌های اتریوم در گردش در پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱۸ میلیون بود.

یکی از تفاوت‌های اصلی که بر سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد، هزینه‌های پردازش تراکنش در شبکه‌های اتریوم و بیت‌کوین است. این هزینه‌ها که در شبکه اتریوم به عنوان “گس” شناخته می‌شوند، توسط شرکت‌کنندگان در تراکنش‌های اتریوم پرداخت می‌شود.

یکی دیگر از شباهت‌های بیت‌کوین و اتریوم این است که هر دو شبکه بلاکچین مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کنند. هر یک از این بلاکچین‌ها با استفاده از پروتکل اثبات کار عمل می‌کنند که روشی است که به قدرت محاسباتی گسترده‌ای برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ضرب ارز جدید نیاز دارد.

اتریوم به تدریج در حال انتقال به یک پروتکل عملیاتی متفاوت است که به عنوان اثبات سهام شناخته می‌شود و انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

آینده اتریوم

انتقال اتریوم به پروتکل اثبات سهام که کاربران را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کرده و بر اساس دارایی‌های اتر خود، اتریوم جدید ایجاد کنند، بخشی از ارتقای بزرگ پلتفرم اتریوم به نام Eth2 است.

این ارتقا همچنین ظرفیت شبکه اتریوم را برای حمایت از رشد آن اضافه می‌کند که به رفع مشکلات تراکم شبکه که باعث افزایش هزینه‌های تراکنش شده است، کمک می‌کند.

پذیرش اتریوم توسط شرکت‌های مطرح همچنان ادامه دارد. در سال ۲۰۲۰، تراشه‌ساز Advanced Micro Devices (AMD) از سرمایه‌گذاری مشترک با ConsenSys برای ایجاد شبکه‌ای از مراکز داده ساخته شده بر روی پلتفرم اتریوم خبر داد.

از سال ۲۰۱۵، مایکروسافت با ConsenSys برای توسعه فناوری بلاک‌چین اتریوم به عنوان سرویس (EBaaS ) در پلتفرم ابری Azure مایکروسافت همکاری داشته است.

چگونه می‌توان اتریوم خرید؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند از یکی از بسیاری از پلتفرم‌های مبادله ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش اتر استفاده کنند. اتریوم توسط صرافی‌های اختصاصی ارز دیجیتال، از جمله کوین بیس، کراکن، جمینی، و بایننس و کارگزارانی مانند رابین‌هود پشتیبانی می‌شود.

اتریوم چگونه کسب درآمد می‌کند؟

اتریوم یک سازمان متمرکز نیست که کسب درآمد کند. ماینرها و اعتباردهندگانی که در راه‌اندازی شبکه اتریوم، معمولاً از طریق ماینینگ شرکت می‌کنند، برای مشارکت خود پاداش‌های ETH دریافت می‌کنند.

آیا اتریوم یک ارز دیجیتال است؟

پلتفرم اتریوم دارای یک ارز دیجیتال بومی است که به نام اتر یا ETH شناخته می‌شود. اتریوم خود یک پلتفرم فناوری بلاکچین است که از طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps )از جمله ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. سکه اتریوم معمولا اتریوم نامیده می‌شود، اگرچه این تمایز باقی می‌ماند که اتریوم یک پلت فرم مبتنی بر بلاکچین است و اتر ارز دیجیتال آن است.

نیاز به ارتقای Eth2

پروتکل اتریوم که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد موفقیتی باورنکردنی داشته است. اما جامعه اتریوم همیشه انتظار داشت که چند ارتقای کلیدی برای باز کردن پتانسیل کامل اتریوم ضروری باشد.

تقاضای بالا باعث افزایش هزینه‌های تراکنش می‌شود که اتریوم را برای کاربر معمولی گران می‌کند. همچنین الگوریتم اجماع اثبات کار که اتریوم را ایمن و غیرمتمرکز نگه می‌دارد، تاثیر زیست‌محیطی قابل‌توجهی دارد.

آنچه معمولاً به عنوان Eth2 از آن یاد می‌شود مجموعه‌ای از ارتقا است که به این مشکلات و موارد دیگر رسیدگی می‌کند. این مجموعه ارتقاء در ابتدا ‘Serenity’ نام داشت و از سال ۲۰۱۴ یک حوزه فعال تحقیق و توسعه بوده است.

این ارتقاها اتریوم را مجدداً طراحی می‌کنند تا مقیاس‌پذیرتر، ایمن‌تر و پایدارتر شود – تا زندگی کاربران فعلی بهتر شود و کاربران جدید جذب شوند.

درک چشم‌انداز Eth2

مقیاس‌پذیری

اتریوم باید بتواند در هر ثانیه تراکنش‌های بیشتری را بدون افزایش اندازه گره‌ها در شبکه انجام دهد. گره‌ها شرکت‌کنندگان حیاتی شبکه هستند که بلاک‌چین را ذخیره و اجرا می‌کنند. افزایش اندازه گره عملی نیست زیرا فقط کسانی که کامپیوترهای قدرتمند و گران‌قیمت دارند می‌توانند این کار را انجام دهند. برای مقیاس‌بندی، اتریوم به تراکنش‌های بیشتری در هر ثانیه به همراه گره‌های بیشتر نیاز دارد. گره‌های بیشتر به معنای امنیت بیشتر است.

ارتقاء زنجیره شارد، بار شبکه را به ۶۴ زنجیره جدید تقسیم می‌کند. این امر با کاهش ازدحام و بهبود سرعت فراتر از محدودیت فعلی ۱۵ تا ۴۵ تراکنش در ثانیه، فضایی برای تنفس به اتریوم می‌دهد.

اگرچه زنجیره‌های بیشتری وجود خواهد داشت، اما این امر در واقع به کار کمتری از اعتبارسنجی‌ها – نگهدارنده‌های شبکه – نیاز دارد. اعتبار سنجی‌ها فقط باید «شارد» خود را اجرا کنند و نه کل زنجیره اتریوم. این امر گره‌ها را سبک‌تر می‌کند و به اتریوم اجازه می‌دهد مقیاس‌پذیر شود و غیرمتمرکز بماند.

امنیت

ارتقاء Eth2 امنیت اتریوم را در برابر حملات هماهنگ، مانند حمله ۵۱ درصد، بهبود می‌بخشد. این یک نوع حمله است که در آن اگر کسی اکثریت شبکه را کنترل کند می‌تواند تغییرات جعلی را اعمال کند.

انتقال به اثبات سهام به این معنی است که پروتکل اتریوم بازدارنده‌های بیشتری در برابر حمله دارد. این به این دلیل است که در اثبات سهام، اعتبارسنجی‌هایی که شبکه را ایمن می‌کنند باید مقادیر قابل‌توجهی از ETH را در پروتکل قرار دهند. اگر آنها سعی کنند به شبکه حمله کنند، پروتکل می‌تواند به طور خودکار ETH آنها را از بین ببرد.

این در اثبات کار امکان‌پذیر نیست، جایی که بهترین کاری که یک پروتکل می‌تواند انجام دهد این است که نهادهایی که شبکه را ایمن می‌کنند (ماینرها) را مجبور به از دست دادن پاداش‌های استخراجی کند که در غیر این صورت به دست می‌آوردند. برای دستیابی به اثری معادل در اثبات کار، پروتکل باید بتواند تمام تجهیزات ماینر را در صورت تلاش و تقلب از بین ببرد.

مدل امنیتی اتریوم نیز به دلیل معرفی زنجیره‌های شارد باید تغییر کند. Beacon Chain به طور تصادفی اعتبار‌دهنده‌هایی را به شارد‌های مختلف اختصاص می‌دهد – این امر باعث می‌شود تا اعتبار‌دهنده‌ها با حمله به یک شارد خاص تبانی کنند. شاردینگ در یک بلاک‌چین اثبات کار چندان ایمن نیست، زیرا ماینرها را نمی‌توان به این روش توسط پروتکل کنترل کرد.

Staking همچنین به این معنی است که برای “اجرای” یک گره اتریوم نیازی به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار خاص ندارید. این امر باید افراد بیشتری را تشویق کند تا به اعتبارسنج تبدیل شوند و تمرکززدایی شبکه را افزایش داده و سطح حمله را کاهش دهد. شما می‌توانید با استیکینگ اتریوم خود یک اعتبارسنجی شوید.

پایداری

اتریوم باید سبزتر باشد.

بر کسی پوشیده نیست که اتریوم و سایر بلاک‌چین‌ها مانند بیت‌کوین به دلیل استخراج، انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اما اتریوم در حال حرکت به سمت ایمن شدن توسط ETH است نه قدرت محاسباتی – از طریق استیکینگ.

اگرچه استیکینگ توسط Beacon Chain معرفی خواهد شد، اتریومی که امروز از آن استفاده می‌کنیم، قبل از اینکه با ارتقاء Eth2 “ادغام” شود، برای مدتی به صورت موازی اجرا می‌شود.

یک سیستم توسط ETH ایمن شده است، دیگری با قدرت محاسباتی. این به این دلیل است که در ابتدا، زنجیره‌های شارد قادر به رسیدگی به مواردی مانند حساب‌ها یا برنامه‌های غیرمتمرکز نیستند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم ماینینگ و Mainnet را کنار بگذاریم.

با راه‌اندازی Beacon Chain، کار بر روی ادغام Mainnet با سیستم جدید آغاز شده است. این کار Mainnet را به یک شارد تبدیل می‌کند تا با ETH ایمن شود و انرژی بسیار کمتری مصرف کند.

تاریخ انتشار اتریوم ۲٫۰

در ابتدا برای انتشار در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی‌شده بود، فاز اول اتریوم ۲٫۰ در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. با این حال، با توجه به اینکه دو مرحله هنوز به پایان نرسیده است، انتظار نمی‌رود انتشار کامل آن تا سال ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد.

جدیدترین اطلاعاتی که ما برای برنامه‌های فعلی ETH داریم درباره تاخیر بمب سختی EIP-4345 است. در EIP-4345، توسعه دهندگان تیم بیکو و جیمز هنکوک پیشنهاد به تاخیر انداختن بمب سختی را تا ژوئن ۲۰۲۲ می‌دهند.

حتی اگر آزمایش ادغام به خوبی پیش می‌رود، تا زمانی که بمب سختی دوباره منفجر نشود (اوایل دسامبر، طبق EIP-3554) این اتفاق نمی‌افتد. ما ۱ ماه دیگر تا انتشار نسخه‌های مشتری برای ادغام آماده نیستیم، بنابراین باید بمب را دوباره به عقب برگردانیم.

راه‌اندازی کامل Eth2 هنوز در معرض تغییر است، به خصوص پس از اینکه از قبل با تاخیر مواجه شده‌ایم. علی‌رغم این تاخیرها، ارتقاها ممکن است زودتر از حد انتظار رخ دهد.

به روز رسانی در وب‌سایت اتریوم بیان می‌کند:

محققان Eth2 در حال کار بر روی راه‌هایی برای تسریع ادغام هستند. احتمالا زودتر از حد انتظار اتفاق می‌افتد. اتریوم ۲٫۰ در حال حاضر در شبکه آزمایشی فعال است و دارندگان آن در حال حاضر نزدیک به ۸ میلیون اتریوم را در اختیار دارند. قبل از این ارتقا ۲٫۰، اتریوم به روز رسانی دیگری را در هارد فورک لندن در ۵ آگوست ۲۰۲۱ دریافت کرد. این به روز رسانی EIP-1559 را پیاده‌سازی کرد که سیستم کارمزد تراکنش اتریوم را تغییر داد و توکن‌سوزی اتریوم را آغاز کرد

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46897

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});