• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با یاز اکو عنوان کرد: 

متولیان امر باید پاسخگوی چرایی بازگشت محصولات کشاورزی باشند/ فعالان حوزه صادرات به شدت از عودت و برگشت محصولات کشاورزی متضرر شدند

  • کد خبر : 47328
  • 01 بهمن 1400 - 12:54
متولیان امر باید پاسخگوی چرایی بازگشت محصولات کشاورزی باشند/ فعالان حوزه صادرات به شدت از عودت و برگشت محصولات کشاورزی متضرر شدند
علیرضا آقابالایی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار خسارت ناشی از برگشت محصولات کشاورزی متوجه بخش کشاورزی و صادرات کشور شده است، گفت: این رقم کوچکی نیست و می‌شود با این رقم یک استان را اداره کرد.

یاز اکو؛ افخم ابراهیمی – علیرضا آقابالایی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار خسارت ناشی از برگشت محصولات کشاورزی متوجه بخش کشاورزی و صادرات کشور شده است، گفت: این رقم کوچکی نیست و می‌شود با این رقم یک استان را اداره کرد.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یازاکو افزود: من واحدی را می شناسم که با بازگشت

۱۷ تریلی صادراتی خود ۱۷ میلیارد متضرر شده است. دهها کامیون از مرزها برگشت خورند که بیش از ۶۰ کامیون از آن مربوط به استان آذربایجان شرقی است، حال آنکه متولی و مسئول پاسخگو در این رویداد مشخص نیست.

وی ادامه داد: چرا که در میان مدیریت چندگانه در بحث تولیدات کشاورزی و صادرات هیچکس عملاً مسئولیت این خسارت را به عهده نمی گیرد. 

وی تصریح کرد: حقیقت این است که در تمامی مسائل پیش آمده برای بحث صادرات محصولات کشاورزی این بخش خصوصی است که متضرر واقعی است چرا که در میان فقدان مدیریت و راهبری، سیاستگذاری‌های درست آسیب‌ می‌بیند و بخش دولتی تنها با اتکا به نگاه دولتی، ناظر آن چه گذشت، است.

علیرضا آقابالایی با بیان اینکه متاسفانه در کشورمان دستگاه تصمیم‌گیری واحدی وجود ندارد، از وجود سازمان های موازی در حوزه صادرات و تولید محصولات کشاورزی انتقاد کرد.

تولید با جهاد کشاورزی و قیمت گذاری با وزارت صمت است

وی با بیان اینکه متاسفانه در تمامی ابعاد مدیریت کشوری و حتی در بحث صادرات، موانع و تقابل بین وزارتخانه ها بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: برای مثال تولید محصولات کشاورزی با جهاد کشاورزی است و قیمت گذاری با وزارت صمت حال آنکه سازمانی به نام غذا و دارو نیز در این میان نقش آفرینی می کند.

آقابالایی گفت: معتقدم برای حصول نتیجه بهتر باید ۰ تا ۱۰۰ بحث تولید کشاورزی مرتبط با یک ارگان باشد. 

وی افزود: با وجود کثرت سازمانهای موثر و نقش آفرین در حوزه تولید تا صادرات هیچکس و هیچ متولی مشخصی برای پاسخگویی به حجم خسارت وارد شده به حوزه صادرات و کشور وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: وقتی محصولی قرار است به یک کشور خارجی صادر شود، می بایست تولید کننده آشنایی با مقررات کشورهای مقصد برای اهداف صادراتی به شکل جدی را در دستور کار قراردهد.

فعالیت سفارتخانه ها به سمت توسعه صادرات متمرکز شود

وی با تاکید بر نقش موثر سفارتخانه ها در توسعه صادرات و اقتصاد کشور گفت: معتقدم که باید ۷۰ درصد کارکرد و فعالیت سفارتخانه ها در کشورهایی با مقاصد صادراتی بر روی توسعه صادرات با شناخت و معرفی بازارهای صادراتی و مقررات این کشورها در حوزه محصولات غذایی متمرکز شود تا بدین ترتیب با بدست آوردن و ارائه اطلاعات دست اول و بروز از مقررات کشورها، مانع از چنین رویدادهای نامطلوبی در حوزه صادرات کشور شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز در دوره هشتم گفت: سفارتخانه ها موظفند از بدو سال قوانین و مقررات کشورهایی که در آنها مستقرند به سازمان های ذیربط اطلاع رسانی کنند، چراکه هر کشور مقررات و استانداردهای مرتبط با خود دارد، برای مثال روسیه کشوری بزرگ با قوانین سختگیرانه‌ در حوزه مواد غذایی و امنیت غذایی است.

وی افزود: وظیفه سفارتخانه ها تنها بحث سیاسی نیست و باید با نگاه اقتصاد محور، نسبت به چالش ها و حساسیت های هر کشور، تصویری کامل به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه امروز در دنیا مطرح است اقتصاد قوی است، تصریح کرد: امروز در دنیا، اقتصاد مهمتر از سیاست است و کشورهای مترقی در بعد اقتصادی موفق بودند چراکه آنچه امروز در دنیا مطرح است اقتصاد پویا و قویست.

وی اظهار داشت: اطلاعات بازار مصرف خارجی باید به داخل منعکس شود تا بحث صادرات بتواند در سایه این بروزرسانی اطلاعات موفق به توسعه اشتغال و پویایی اقتصاد کشور شود.

کسانی که در امر ورود سموم کوتاهی کردند، خائن هستند

عضو اتاق بازرگانی تبریز گفت: روشن است که کشاورزی ما به به دلایلی به شکل سنتی به دور از دانش و شیوه های نو اداره می شود ولی نباید فراموش کرد وقتی هدف گذاری صادراتی در تولید محصولات کشاورزی مطرح است، نمی شود بی تفاوت به قوانین و استانداردها تنها به فکر تولید بود. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز در ادامه گفت: معتقدم افرادی که مطلع و شاهد واردات این حجم از سموم و به کارگیری آنها به شکل گسترده بدون مدیریت بودند باید پاسخگوی این مشکل بزرگ باشند. 

وی تاکید کرد: جای تأسف است که ما ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها متوجه عمق فاجعه در نحوه و استفاده گسترده از سموم و کودهای کشاورزی در محصولات کشاوزی خود می شویم. 

وی در پایان با بیان اینکه به شدت معتقدم کسانی که با وجود آگاهی نسبت به این مهم سکوت اختیار کردند در حق مردم این کشور خیانت می کنند، گفت: کسانی که در امر ورود سموم کوتاهی کردند آنهم بدون شناخت از بازارهای هدف برای محصولات صادرات محور، باید پاسخگوی این خسارت عظیم باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47328

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});