• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4

تولید ارابه‌های مرگ با زورگویی و انحصارگری نهادی به نام دولت

  • کد خبر : 47716
  • 04 بهمن 1400 - 11:15
تولید ارابه‌های مرگ با زورگویی و انحصارگری نهادی به نام دولت
یاز اکو - چند روزی است از حادثه‌‌ی دلخراش بهبهان و داستان تکراری ارابه‌های مرگ تولید ملی که قربانی همیشگی‌اش مصرف‌کننده ایرانی است، می‌گذرد. داستانی که با وجود آه و نفرین میلیون‌ها بی‌گناه و داغ‌دیده، برای دولت‌مرد و مافیایی که از جنس خود دولت است، رانتی عظیم در پی دارد و انحصارگر هیچ‌گاه حاضر به پاسخ‌گویی در قبال کیفیت پایین و قیمت بالای خودروی داخلی در مقایسه با خودروی رقابت‌پذیر جهانی نمی‌شود.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ در حادثه‌‌ی بهبهان ۲۷ خودرو متعلق به دو خودروساز، دچار سانحه شده و هیچ یک ایربگ‌شان باز نمی‌شود. برای ایربگ‌هایی که پول از مشتری دریافت شده است.

هر جای دیگر دنیا بود، حداقل اقدام خودروساز این بود که آگهی کند و همه خودروها را برای رفع نقص بخواند. بگذریم از وظیفه دادستان عمومی در این خصوص.

اینجا، جایی‌است که نیم‌قرن‌، دولت به خودروسازان و مونتاژ کاران اجازه می‌دهد تا مردم ایران را با بستن مالیات بر خودروهای وارداتی فقیرتر کنند و به‌راحتی جیب مردم را بزنند و در قبال آن مردم چه کنند. مجبورند برای اختلاف قیمت بازار و کارخانه صف چند میلیونی ببندند تا شانس خود را در این لاتاری دولتی امتحان کنند. وقتی اقتصاد به اقتصاد غارتگری و چپاول تبدیل شود، مردم هم برای چند ده میلیون تفاوت قیمت کارخانه و بازار، برای خرید ارابه مرگ صف می کشند. نتیجه این می‌شود که مدیر کارخانه سینه سپر می‌کند و می‌گوید مردم میخرند و اگر ارابه مرگ است، نخرند. جایی که خودروی ۲۱ هزاردلاری مونتاژی تیگو ۸ پرو‌، حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ قیمت گذاری می‌شود. اینجا درهای کشور را بسته و به کلاهبرداران دولتی، اجازه می‌دهیم پوست مردم را بکنند و قیمت تعیین کنند. خودرو فقط یک مثال است و در بسیاری کالاها مشغول خودتحریمی هستیم و این‌چنین مزیت‌های صادراتی خودمون را نیز نمی‌شناسیم.

به عنوان یک شهروند اهل تبریز، وضعیت جاده‌های داخل شهری و داخل استانی نیز جز اشک، هیچ برایم به ارمغان نمی‌آورد. جایی که در لابه‌لای پروژه‌ها و طرح‌های نوسازی جاده‌ای و پل‌های در دست ساخت که ساختشان حواله می‌شود به چندین سال آینده، ساعت‌ها در ترافیک و هوای آلوده مازوتی شهری گرفتار می‌شوم. وضعیت جاده‌های شهرستانی نیز، از شبستر تا کلیبر و آذرشهر، همه جز سالانه چندین مرگ و داغ‌دل خانواده‌ها هیچ ماحصلی ندارد. هر مرگی که برای دولت‌مرد فقط یک عدد است.

اگر هوا آلوده است علتش عدم توسعه شبکه حمل‌و‌نقل ریلی است که آن هم علتش این است که مافیای خودرو تلاش می‌کنند صنعت خودرو را برای سیاست‌گذار یک «صنعت استراتژیک» جا بزنند.

اگر برای خرید یک خودروی معمولی باید قیمتی چندبرابر قیمت آن در بازارهای جهانی را بپردازید علتش این است که باید مافیای خودرویی تغذیه شوند.

اگر می‌بینید که مواضع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نفع خودروسازان هست و خواهد بود علتش رشوه‌ای است که این خودروسازان به نمایندگان داده و می‌دهند!

اگر مردم کشور توسط خودروهای بی‌کیفیت کشته می‌شوند بدانید که غذای مافیای خودروسازان مرگ مردم است.

اگر بساط مسخره قرعه‌کشی برای خرید خودرو را می‌بینید و تعجب می‌کنید که چرا هیچکس از اطرافیانتان تا بحال در این قرعه‌کشی برنده نشده‌اند، بدانید که این ایده برای سرگرم کردن مردم بوده است.

حتی اگر می‌بینید که برجام به نتیجه نرسید بعضی‌ها این سناریو را محتمل می‌دانند که مافیای خودرو در پشت صحنه موانعی ایجاد کرده است.

گر دیدید در جائی مافیای صنعت خودرو، خواستند نیروی کار شاغل در این صنعت را سپر کرده و برای خلق پول و ممانعت از توسعه کشور سیاست‌گذار را تحت فشار بگذارند مواظب بازی‌های روانی ایشان باشید. بدانید که تعداد شاغلین این صنعت بسیار کم است و به‌راحتی می‌توان با مالیات بر ثروت کسانی که در این چهل سال از طریق صنعت خودرو ثروتمند شدند تا سال‌ها به ایشان بیمه بیکاری پرداخت کرد و با پول‌هایی که دیگر صرف کمک به خودروسازان فعلی نمی‌شود شغل‌های بهتری برای ایشان ایجاد خواهد شد.

مافیای صنعت خودرو یکی از خطرناک‌ترین مافیاهای ایران هستند. ایران خودرو و سایپا دو ماری هستند که بر دوش این صنعت روئیده‌اند.

سرهنگ سیدهادی هاشمی رئیس سابق پلیس راهور تهران چند روز پیش درباره ایمنی پایین یا به عبارت بهتر نداشتن ایمنی خودروهای داخلی و همچنین مافیای صنعت خودرو گفت «کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارش‌هایی که از نقص فنی خودروها داده می‌شود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط می‌شود».

به گفته او «معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلا قطعه‌ساز خودش عضو هیئت‌مدیره خودروسازی است مگر از این فاجعه بالاتر داریم؟».

این مقام ارشد سابق پلیس راهور معتقد است که «در کشور ما این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد چطور می‌شود یک نفر نتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟».

او همچنین گفت «در دنیا مسئول ایمنی و سلامت مردم کشور شخص رئیس‌جمهور است، ولی در کشور ما دولت، رئیس‌جمهور و وزارت صمت نماینده خودروساز هستند نه مردم و این یک فاجعه است. اگر رانت‌ها برداشته شود، مسئله خودروسازی و مشکلات آن حل می‌شود».

به گفته‌ی هاشمی «یکی از نمایندگان مجلس از طرف مجلس رفت و اشکالات خودروها را جمع‌آوری کرد و با نجابت این موارد را در صحن مجلس مطرح کرد. می‌دانید چه شد؟ دور بعد این نماینده تایید صلاحیت نشد. منظورم این است این مافیا همه را در خودش غرق کرده است و به اعتقاد من امیدی به خودروسازی در کشور ما نیست».

او با اشاره به اینکه اگر «تعرفه‌های گمرکی برداشته شود و رقابت ایجاد شود» گفته که «والله اگر خودروسازهای داخلی ما بتوانند در سال حتی یک خودرو بفروشند. مطمئنا با ورود خودروهای باکیفیت این خودروهای بی‌کیفیت که آدم‌کش هستند جمع می‌شوند».

او آماری داده از بیشترین طبقه‌ی جامعه که در تصادفات کشته می‌شوند: «تقریبا اکثر کشته‌های حوادث رانندگی دهک‌های پایین جامعه هستند که به دلیل گرانی توان خرید خودروی باکیفیت را ندارند».

هاشمی در ادامه از اینکه خودروسازی و صنایع ما یک وزیر دارد اما وزیر به مردم پشت کرده و به سمت خودروساز رفته است» و همچنین از اینکه در این ماجرا «هیئت دولت» و «بانک مرکزی» هم «به مردم و کشور پشت کردند و رفته‌اند سمت خودروساز» ابراز تاسف کرده است.

او گفته تصادفات در ایران عجیب و غریب است؛ چرا؟ توضیحاتش را بخوانید:

«یک تصادف که اتفاق می‌افتد سرنشینان وسایل نقلیه به ۳ صورت آسیب می‌بینند: کششی، فشاری یا برشی. برشی این است ‌که مثل چاقو اعضای بدن سرنشینان را می‌بُرد، در آسیب فشاری سرنشینان به بدنه ماشین می‌خورند و له می‌شوند و کششی یعنی این‌که برخورد خودرو فشار منفی ایجاد می‌کند که نسوج داخلی بدن را پاره می‌کند و ظاهر شخص سالم است اما به دلیل خونریزی‌های داخلی فرد می‌میرد. معمولا در تصادفات یکی از این اشکال باعث آسیب سرنشینان وسایل نقلیه می‌شود، اما در اکثر تصادفاتی که در کشور ما رخ می‌دهد سرنشینان به هر ۳ شکل آسیب می‌بینند».

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47716

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});