• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

کاهش عرضه گاز ایران موجب وحشت صنعتگران ترکیه شد

  • کد خبر : 47754
  • 04 بهمن 1400 - 13:15
کاهش عرضه گاز ایران موجب وحشت صنعتگران ترکیه شد
یاز اکو - نمایندگان صنعت ترکیه هشدار دادند، در صورت ادامه روند بحران انرژی، تولید در ترکیه ممکن است به خطر بیفتد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، با تداوم محدودیت های انتقال گاز، ترکیه ممکن است برق را در سایت‌های صنعتی قطع کند و از نیروگاه‌ها بخواهد در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

چرا که ایران پس از قطع جریان گاز به دلیل یک مشکل فنی، توان تامین مقدار کمی گاز را دارد.

ایران از زمان از سرگیری صادرات در روز جمعه، بدلیل مشکل فنی تنها، ۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به جای ۲۸ میلیون متر مکعب مورد نیاز به ترکیه صادر می کند.

در این راستا ترکیه، استفاده از گاز طبیعی توسط کارخانه‌ها را ۴۰ درصد محدودکرد، اما به دنبال تصمیم اخیر، قطع برق در تمام مناطق صنعتی سازمان‌یافته (OIZs) در سراسر کشور از ساعت ۱۲ صبح روز دوشنبه ۲۴ ژانویه اعمال خواهد شد. و تولیدات صنعتی کشور حداقل تا سه روز به طور کامل متوقف می شود.

روزنامه اقتصاد ترکیه روز شنبه گزارش داد: اولین اطلاعیه در مورد محدودیت سه روزه توسط شرکت انتقال برق ترکیه از طریق تلفن به OIZs صادر شده است. در این گزارش همچنین آمده است که پس از این اطلاعیه دولت با واکنش شدید صنعتگران به محدودیت‌ها روبرو شد.

محدودیت ها به OIZ ها اجازه می دهد تا انرژی کافی برای روشنایی و گرمایش مصرف کنند. در روزهای تعیین شده، مناطقی که بیش از مقدار تعیین شده انرژی مصرف می کنند توسط TEIAŞ قطع و مشمول جریمه می شوند.

رئیس سازمان عالی مناطق صنعتی سازمان یافته‌ ترکیه، تاکید کرد:قطعی برق در OIZ ها همچنان صنعتگران را درست در زمانی که تولید و صادرات سرعت گرفته است، به چالش می کشد.

وی افزود: برخی از مقامات ترکیه به ایران سفر کرده اند و در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

ترکیه تقریباً به طور کامل به گاز وارداتی از روسیه، آذربایجان و ایران وابسته است. بر اساس آخرین آمار رسمی، ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، ۱۶ درصد از نیاز گاز طبیعی ترکیه را تامین کرده است.

وی افزود: مسئولین امر در حال حاضر تلاش های فوق العاده ای برای مدیریت این فرآیند و به حداقل رساندن زیان تولید صنعتگران انجام می دهند، با وجود این، می دانیم که قطع برق در زمانی که تولید و صادرات در حال افزایش است، به اقتصاد و تولید صنعتی آسیب می رساند.»

ویسل یایان، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه گفت: بخش آهن و فولاد بیشترین مصرف برق را در ترکیه دارد و هر ثانیه قطع برق به معنای ضرر مالی برای این صنعت است “.

وی گفت: انتظار می رود این شرایط به سرعت حل شود زیرا مشکل فوق العاده و جدی برای این صنعت ایجاد می کند.

در صنعت پوشاک آماده نیز که یکی از بخش های پیشرو صادرات ترکیه است، فضای ترس و دلنگرانی حاکم است.

مصطفی گلتپه، رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول، با نمایندگی بیش از ۱۸۰۰۰ صادرکننده پوشاک آماده و صادرات بیش از ۲۰ میلیارد دلاری (۲۶۸ میلیارد لیره لیره)، گفت: «صنعت پوشاک آماده در روزهای اینده با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد.»

وی گفت :ما کشوری هستیم که سریع تولید می کنیم و سریع تحویل می دهیم و در دنیا با این ویژگی شناخته می شویم.

قطعی برق در روزهای آینده در روند تحویل سفارشات نیز اختلال ایجاد می کند، میزان خسارت هفتگی کاهش صادرات پوشاک ممکن است به ۲۵۰ میلیون دلار برسد.

وی افزود: خطر از دست دادن خریدارانی که از چین به سمت ترکیه امده بودند وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم قطعی برق فقط به این هفته محدود شود چرا که همه ما در این دوره که بدنبال تحقق اهداف صادراتی خود هستیم با این مشکل جدی دچار شوک شدیم.

در همین حال، در اطلاعیه ای که در سایت TEIAŞ منتشر شد، آمده است ؛ قطعی برق برای کاربران خارج از اماکن مسکونی و تجاری در محدوده طرح اعمال می شود.

با توجه به خرابی خط انتقال گاز طبیعی که از مبادی ورودی گوربولک استان آغری از طرف ایران به کشورمان می‌آید، برای اطمینان از تعادل عرضه و تقاضای برق، کاهش مصرف گاز در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گاز طبیعی اعمال می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});