• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

یاز اکو بررسی می‌کند/ روند بازارهای مالی در هفته اول بهمن‌ ماه

  • کد خبر : 48435
  • 09 بهمن 1400 - 10:30
یاز اکو بررسی می‌کند/ روند بازارهای مالی در هفته اول بهمن‌ ماه
یاز اکو - بورس تهران هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل ارتفاع خود را از سطح یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحد به یک‌میلیون و ۲۲۹ هزار واحد کاهش داد.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ چهارمین هفته متوالی افت شاخص کل بورس

بورس تهران هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل ارتفاع خود را از سطح یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحد به یک‌میلیون و ۲۲۹ هزار واحد کاهش داد. همین امر باعث شد تا چهارمین هفته متوالی افت شاخص‌کل رقم بخورد و هفته را با افت حدود ۴ درصد به پایان برساند. لازم به ذکر است که در این میان شاخص‌کل هم‌وزن نیز بیش از ۵ درصد دیگر نزول کرد. با توجه به شرایط حاکم بر بازار سهام و خروج پول‌های حقیقی‌‌ها به دلایلی همچون عدم‌جبران زیان و جذاب‌شدن بازارهای موازی به موجب شرایط اقتصادی و غیراقتصادی و همچنین کاهش سطح ضریب اطمینان ماندگاری در بازار به موجب محقق‌نشدن وعده‌‌های دولت برای بهبود این بازار، باعث شده تا برای بیست و دومین هفته متوالی فروش حقیقی‌‌ها نمایان شود.

اُفت ۴ درصدی ارزش سهام عدالت

ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز شنبه به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۶۵۳هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۹۵۳هزار تومان رسید.

در روز چهارشنبه هم ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب ١١ میلیون و ١٨٧هزار تومان، ٢١ میلیون و ٧٧هزار تومان؛ بنابراین سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۴۶۶ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت ۸۷۶ هزار تومان در این هفته اُفت کرد.

به این ترتیب ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان است، نسبت به هفته گذشته که برابر با ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان بود، یک ۳.۹۹ درصداُفت داشته است. همچنین ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی که در انتهای چهارشنبه این هفته به ۲۱ میلیون و ۷۷ هزار تومان رسیده بود، نسبت به شنبه هفته قبل که برابر با ۲۱ میلیون و ۹۵۳ هزار تومان بوده ۳.۹ درصد اُفت پیدا کرده است.

بازار دلار/ نگاه قیمت دلار به مذاکرات هسته‌ای

قیمت دلار در بازار پنجشنبه هفتم بهمن با ۰/۳ درصد کاهش، ۲۷ هزار و ۷۷۱ تومان اعلام شده است.

عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران معاملات ارزی بازار، ضمن اشاره به روند مثبت مذاکرات بر این باورند که هرچند از اخبار و سیگنال‌های روز‌های اخیر از حوالی مقر مذاکرات هسته‌ای این طور به‌نظر می‌رسد که حصول توافق نزدیک است. اما طولانی شدن زمان مذاکرات با توجه به پیچیدگی آن توانست به تداوم حضور نرخ دلار در کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی دامن بزند.

این افراد همچنین به تلاش‌های سه‌گانه دلار در جهت عبور از هسته سخت اشاره می‌کنند. این تلاش‌ها موجب گذشتن از مرز حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در روز‌های ابتدایی هفته گذشته شد.آنها

معتقدند اخبار سیاسی در روز‌های اخیر موجب کاهش نرخ دلار تا کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی شد. آنطور که کارشناسان می‌گویند برای ادامه روند کاهشی نرخ دلار به اخبار قطعی‌تری نیاز است.

بازار سکه/ ثبات نسبی سکه

با توجه به این موضوع که بازار ارز هفته گذشته شاهد تغییرات محدودی بود، لذا قیمت سکه امامی نیز با تاثیر‌پذیری بیشتر از نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به سایر عوامل موثر، شاهد نوسان در محدوده ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تا سقف ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود. به عقیده برخی کارشناسان این بازار، احتمال اینکه با نزدیک‌شدن به ایام پایان سال حجم تقاضا به نسبت گذشته اندکی بهبود یابد وجود دارد. علاوه‌بر این انتظار می‌رود که با رشد چشم‌گیر قیمت اونس طلا در بازار جهانی و ثابت‌ماندن نوسانات محدود دلار، ارزش ذاتی سکه افزایش یابد و در نهایت به کاهش حباب این فلز گرانبهای داخلی بینجامد. تحلیلگران فنی بر این باور هستند که در صورت تثبیت در بالای مرز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌توان انتظار رشد پلکانی را در هفته جاری برای این کالا داشت.

بازار طلای جهانی/ افت طلا به زیر ۱۸۰۰ دلار

اونس طلا روز جمعه را در معاملات بازار جهانی صعودی آغاز کرد، اما این روند چندان باقی نماند و باعث شد تا این فلز گرانبها به سمت شدیدترین کاهش هفتگی خود از نوامبر ۲۰۲۱ پیشروی کند، به‌طوری‌که بهای طلای جهانی از مرز ۱۸۰۰ دلار عقب‌نشینی کرد و حوالی ۱۸۷۵ دلار موردمعامله قرار گرفت. گفتنی است که اثر امواج ناشی از چرخش جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو در آخرین تصمیم سیاستی که در روز چهارشنبه صادر شد، همچنان ادامه دارد. با توجه به افزایش چشمگیر نرخ بهره، بازارها در سال ۲۰۲۲ با ۵ تا ۶ افزایش قیمت از سوی این سازمان روبه‌رو هستند. به گفته کارشناسان این بازار انتظار می‌رود طلا در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهشی باشد؛ زیرا بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند و بازده اوراق قرضه را بالا می‌‌برند.

بازار اوراق مسکن/ عملکرد هفتگی منفی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود هفته گذشته را نزولی طی کرد، به‌طوری‌که تسه ۹۸۱۲ با افت قیمتی از سطح ۱۲۲ هزار تومان و رسیدن به قیمت ۱۰۸ هزار تومان عملکرد منفی ۱۲/۳ درصدی را برای خود رقم زد. به گفته برخی از فعالان بازار مسکن قاعده بازار سنتی اجاره‌ملک ایران که مبتنی بر تعیین قیمت اجاره بر اساس ارزش ملک است، یکی از اصلی‌‌ترین عوامل جهش‌‌های مکرر قیمت اجاره در این بازار است. در شرایطی که دو سال از ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر تمدید خودکار قراردادهای جاری اجاره با افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی می‌گذرد و همچنان این مصوبه لازم‌‌الاجراست، آمارهای رسمی بانک مرکزی نیز از افزایش معاملات مسکن همزمان با افزایش اندک قیمت‌ها در دی‌ماه امسال نسبت به آذر‌ماه سال‌جاری حمایت می‌‌کند.

بازار نفت/ مسیر صعودی قیمت نفت

نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا روز جمعه را با وجود برخی تمایلات صعودی، با تغییرات اندک کاهشی پشت‌سر گذاشت. با این حال نفت WTI در مسیر ثبت ششمین رشد متوالی هفتگی خود قرار دارد، به‌طوری‌که هر بشکه از این نفت در روز جمعه به قیمت ۸۷ دلار و ۱۶ سنت در بازار جهانی معامله شد. لازم به ذکر است که سرمایه‌‌گذاران این بازار منتظر نتایج حاصل از نشست هفته آینده اوپک‌پلاس هستند. انتظار می‌رود این گروه به استراتژی خود برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سهمیه تولید در هر‌ماه پایبند بماند. این کشور برای دستیابی به اهداف خود تحت این استراتژی تلاش کرده است، زیرا تا حدودی تمامی امضاکنندگان این توافق، به‌ استثنای عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی به دلیل برخی مشکلات تاریخی قادر به افزایش تولید طبق برنامه‌ نیستند.

بیت‌کوین/ اثر فدرال رزرو بر بازار رمزارزها

هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۳۶,۸۶۲ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۸,۶۷۸ تومان معادل ۱,۰۵۷,۱۵۱,۴۰۲ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۲۵.۸۳ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر ۰.۰۱% افزایش یافته است.

دلیل سقوط مداوم رمزارزها تاثیر نظرات انقباضی مطرح شده در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو عنوان شده است.

پنج‌شنبه پس از اظهارات جروم پاول،رئیس فدرال رزرو، ‌بیت کوین روند نزولی خود ادامه داد. با توجه به نظر فعالان بازار که اعتقاد دارند، بانک مرکزی در سال جاری بیش از ۴ مرتبه نرخ بهره را افزایش خواهد داد، قیمت‌‌ها در بازار سهام نیز سقوط کرد. بیت‌کوین حدود ۲۲ درصد در ماه جاری کاهش پیدا کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=48435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});