• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12

۵۰۰ هکتار زمین پارک بزرگ تبریز را حفظ می‌کنیم

  • کد خبر : 48485
  • 09 بهمن 1400 - 13:45
۵۰۰ هکتار زمین پارک بزرگ تبریز را حفظ می‌کنیم
یاز اکو - شهردار تبریز گفت: تلاش داریم ۵۰۰ هکتار زمین پارک بزرگ را حفظ کرده و اجازه ندهیم حتی یک مورد ساخت و ساز غیر مجاز در این منطقه انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، عباس رنجبر در جلسه کمیته فنی پارک بزرگ تبریز اظهار کرد: جلساتی را با چند مشاور به صورت همزمان برگزار کردیم که این مشاوران طرح‌های خود را توضیح دادند و یکی از برنامه‌هایی که هنگام انتخاب شهردار ارائه کرده بودم نیز ایجاد پارک‌های کشاورزی درون شهری بود.

وی ادامه داد: این برنامه از دو منظر حفظ زمین و ایجاد درآمد برای مردم و شهرداری حائز اهمیت است که در این راستا طی چند ماه گذشته با حضور همکاران جلسات متعدد برگزار کردیم؛ اما متاسفانه مطالعات دو سال گذشته بلاتکلیف مانده است و ما اکنون به این نتیجه می‌رسیم که این محل، زمین‌های کشاورزی باشد و مردم تبریز و ساکنان آن منطقه که از سال‌ها پیش در آن کشاروزی کرده بودند، کار خود را ادامه دهند.

وی افزود: شهرداری تبریز از این موضوع حمایت می‌کند و با ارائه‌ی خدماتی از جمله ایجاد بازارچه‌هایی برای عرضه محصولات تولیدی، آنجا را رونق داده و کشاورزان نیز از آن بهره مند می‌شوند.

رنجبر گفت: یکی دیگر از موضوعات پیشنهادی در این جلسه در این جلسه تغییر عنوان پارک بزرگ تبریز، به «باغ بزرگ تبریز» بود و ما هر عنوانی که مقبول مردم باشد، انتخاب خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح باید جمع بندی و در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران بررسی و طرح شود، افزود: تمام تلاش بنده این است که سال ۱۴۰۱ اقدامات اجرایی پروژه‌های عمرانی شروع شود.

شهردار تبریز یادآور شد: برای اجرای پروژه‌های مطرح شده، ارقام سنگینی نیاز است اما آنچنان که مدیریت و منابع مالی ما ایجاب می‌کند، برای این طرح برنامه ریزی و فازبندی می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ هکتار زمین در اختیار مردم و شهرداری است و یا در کنار مسیل قرار گرفته است. همه همت ما این است که این ۵۰۰ هکتار را حفظ کرده و اجازه ندهیم از بین برود. در گذشته متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه بوده که ما قطعا با این گونه موارد مقابله خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم حتی یک مورد هم اضافه شود.

رنجبر گفت: این منطقه برای شهر و شهروندان و بخصوص برای ساکنان آنجا دارای ارزش افزوده است و ما باید این زمین ها را حفظ کنیم. قطعا شهرداری نیز باید به فکر برنامه و بودجه آنجا باشد و ما سعی می کنیم که بیشتر به سمت مشارکت مردمی برویم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی اظهار کرد: اولویت نخست، اهالی مردم منطقه است اما اگر اهالی به این طرح ها علاقه‌مند نشوند و یا از حدود توان مالی آنها خارج باشد، به فکر سرمایه گذاران دیگری خواهیم بود.

اولویت مدیریت شهری، حفظ زمین‌های کشاورزی پارک بزرگ تبریز است

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز نیز در این جلسه اولویت دوره فعلی مدیریت شهری در طرح پارک بزرگ تبریز را حفظ زمین‌های کشاورزی موجود در این منطقه عنوان کرد.

روح اله رشیدی اظهار کرد: از سال‌های گذشته همواره در خصوص پارک بزرگ تبریز صحبت می‌شود و ما در دوره اخیر مدیریت شهری به این نتیجه رسیده ایم که اولویت ما ابتدا باید حفظ اراضی کشاورزی باشد که نسل اندر نسل وجود داشته است.

وی ادامه داد: شهرداری اگر می‌خواهد در این منطقه کاری کند، باید با لحاظ این اولویت و با تقویت این اراضی باشد چون از زمانی که شهرداری به این منطقه ورود پیدا کرده و زمین‌ها را تملک کرده است، مدیریت خوبی اتفاق نیفتاده و این زمین‌ها آسیب دیده و زمین‌هایی که قدمت آنها به ۷۰۰ سال قبل می‌رسد، بدون رسیدگی مانده و خشک شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر خاطرنشان کرد: مردم این زمین‌ها را بهتر از ما نگهداری می‌کردند و با این حال ما در شورای ششم تصمیم گرفته‌ایم که این زمین‌ها را با چنگ و دندان حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ایده طرح پارک بزرگ، گسترده‌تر از صرف حفظ اراضی بود، افزود: با توجه به اینکه هر طرحی باید قابلیت اجرایی داشته باشد و متناسب با توان شهرداری بوده و به هدف نهایی برسد، در شورای ششم پیشنهاد شد که شهرداری این طرح را محدود و کانون اصلی را اراضی موجود قرار دهد.

رشیدی گفت: هر مشاوری هم که می خواهد کار کند، باید طرح هایش ناظر بر حفظ اراضی، ایجاد راه دسترسی، ایجاد بازارچه های توزیع، تامین آب کشاورزان و اصلاح شبکه آبیاری و … باشد تا در نهایت این زمین‌ها با اجاره به کشاورزان حفظ و زمین‌های خشک شده دوباره احیا شود.

وی اضافه کرد: ما منتی برای مردم نمی زنیم، چراکه مردم این باغ‌ها را نگه داشته بودند و ورود شهرداری این زمین‌ها را خراب کرده است.تلاش می‌کنیم که این زمین‌ها تخریب نشود.

رشیدی در پایان اظهار کرد: ایده طرح پارک بزرگ فعلا نمی‌تواند عملیاتی شود چرا که چند هزار میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه لازم است. بر این اساس ما گفته‌ایم که هدف فعلی، باید حفظ وضع موجود باغ‌های غرب تبریز باشد و دستکاری و ورود شهرداری نیز در نهایت به نفع کشاورزان باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=48485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});