• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

قیمت‌های حیرت آور وزارت صمت برای کالاهای اساسی!

  • کد خبر : 49165
  • 14 بهمن 1400 - 12:00
قیمت‌های حیرت آور وزارت صمت برای کالاهای اساسی!
یاز اکو - وزارت صمت به تازگی قیمت کالاهای اساسی و مهم را در آذرماه اعلام کرده است که بر مبنای آن، در بسیاری از قیمت‌های اعلامی٬ آنچه که مردم در بازار به صورت واقعی با آن مواجه هستند، متوسط قیمتی بسیار بالاتر از آن چیزی است که دولت در گزارشات آماری خود اعلام می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین، بازار کالاهای اساسی آرام و قرار ندارد. به ویژه آنکه با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و همزمانی ایام آغازین سال با شروع ماه مبارک رمضان، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در بازار با افزایش مواجه شده است؛ حال آنکه آنچه که در گزارشات دولتی دیده می‌شود عدد و رقم-هایی متفاوت از آن چیزی است که در بازار در جریان است.

البته گاهی دستگاه‌های دولتی این اختلاف را به میانگین‌های قیمتی و مناطقی که تهیه گزارشات میدانی قیمت از آنها صورت می‌گیرد نسبت می‌دهند و معتقدند که این اختلاف مرتبط با مناطق شهری است و در بهترین حالت برای این یکسان‌سازی قیمتی رو به قیمتگذاری‌های دستوری٬ بگیر و ببندهای دولتی و یا برگزاری گشت‌های مشترک تعزیراتی می‌آورند در حالیکه به هر حال جیب مردم از همه چیز هوشمندتر است و به راحتی می‌تواند صحت و سقم داده‌ها و اطلاعات را بسنجد.

آنچه که در گزارشات دولتی به خصوص آمارهای دوره‌ای ارایه شده از سوی وزارت صمت دیده می‌شود٬ قیمت‌هایی است که روند رو به رشد آن قابل اغماض نیست؛ اما همین قیمتهای ارایه شده نیز در جای خود مورد انتقاد بسیاری از خریداران کالا در بازار است. 

 

هم اکنون قیمت هر بسته شکر یک کیلوگرمی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به گفته دولت مورد نظارت جدی بازرسان قرار دارد، ۱۵ هزار تومان درج شده است؛ در حالیکه نرخ آن در گزارش اعلامی وزارت صمت ۱۴ هزار و ۹۱۰ تومان در نظر گرفته شده و نسبت به آبان ماه نیز رشد قیمتی ۱ درصدی داشته است.

 
 

در عین حال برنج هاشمی درجه یک در گزارش وزارت صمت به قیمت ۵۱ هزار و ۴۹۷ تومان ارایه شده در حالیکه در فروشگاه‌های سطح شهر این برنج بین ۶۰ هزار تومان تا ۷۹ هزار و ۲۰۰ تومان متغیر است. 

همچنین برنج طارم نیز در گزارش وزارت صمت ۵۳ هزار و ۳۶۳ تومان لحاظ شده در حالی که در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت این نوع برنج بین ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۷۹ هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان است. 

قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوسفندی در گزارش وزارت صمت ۱۳۲ هزار و ۱۵ تومان و در فروشگاههای سطح شهر ۱۶۸ هزار و ۳۴۰ تومان است. 

البته در سایر اقلام نیز این کم و بیش به چشم می‌خورد و بسیاری از قیمتهایی که در گزارشات دستگاههای مختلف دیده می-شود٬ دچار تناقض با آنچیزی است که مردم بر روی فاکتورهای خود مشاهده می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});