• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

قیمت برنج ایرانی باز هم قد کشید

  • کد خبر : 49194
  • 14 بهمن 1400 - 15:00
قیمت برنج ایرانی باز هم قد کشید
یاز اکو - نرخ برخی انواع برنج مرغوب ایرانی به 75 تا 95 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از همشهری، با تداوم سیر صعودی قیمت برنج در بازار خرده‌فروشی، نرخ برخی انواع برنج مرغوب ایرانی به ۷۵ تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.

مشاهدات میدانی خبرنگاران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌های سطح شهر از قدکشیدن قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی تا مرز ۹۵هزار تومان حکایت دارد؛ به‌نحوی که قیمت برخی انواع کیسه ۴٫۵کیلویی برنج ایرانی در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ۴۰۰هزار تومان رسیده است. در بالاترین نقطه بازار برنج، نرخ هر کیلوگرم برنج کشت دوم امراللهی، به‌عنوان گران‌ترین برنج ایرانی در بازار مصرف، به ۹۵هزار تومان افزایش یافته است. فعالان بازار به خبرنگاران همشهری گفته‌اند میزان افزایش قیمت در انواع برنج مرغوب و پرمصرف ایرانی نسبت به ارقام پرمحصول و وارداتی بیشتر بوده است.

این گزارش حاکی است: در خرده‌فروشی‌های سطح شهر هر کیلوگرم برنج هاشمی ۷۰ تا ۷۸هزار تومان، کشت دوم طارم محلی فریدونکنار ۸۰هزار تومان، طارم انواع ۶۳ تا ۹۲هزار تومان، علی کاظمی گیلان ۷۵هزار تومان، هاشمی دودی سنتی گیلان ۸۵هزارتومان و شیرودی دودی سنتی اعلاء ۶۳هزار تومان قیمت خورده است. در بازار برنج خارجی نیز قیمت هر کیلو برنج هندی در خرده‌فروشی‌ها ۳۰ تا ۳۴هزار تومان و برنج پاکستانی ۳۲ تا ۳۶هزار تومان است. با این روند متوسط قیمت هر کیلو برنج ایرانی با ۱۷درصد افزایش نسبت به اوایل دی‌ماه به ۶۲ تا ۶۴هزار تومان، برنج باسماتی پاکستانی با یک‌درصد افزایش به ۲۹هزار و ۳۰۰تومان و برنج هندی۱۱۲۱ با ۶درصد افزایش به ۲۸هزار و ۵۰۰تومان رسیده است.

 

دپوی ۸۰درصد برنج ایرانی

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران اعلام کرد: ۸۰درصد برنج در انبارهای افرادی است که به عرضه آن تمایلی ندارند و می‌خواهند با دپوی برنج، کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند. تقی جعفریان با اشاره به افزایش ۶ تا ۷درصدی قیمت برنج کشت دوم گفت: برنج‌های سنتی هاشمی و طارم افزایش مجدد نرخ را در هفته اخیر تجربه کرده‌اند اما قیمت برنج‌های پرمحصول ثابت مانده و تغییر نکرده است. این فعال اقتصادی با اشاره به انواع قیمت برنج در بنکداری‌ها افزود: قیمت طارم کیلویی ۷۳هزار تومان، هاشمی کیلویی ۷۵هزار تومان و برنج کشت دوم کیلویی ۸۰هزار تومان، فجر کیلویی ۵۵هزار تومان، ندا کیلویی ۴۳هزار تومان و شیرودی کیلویی ۴۶هزار تومان است. سود بنکداری و عمده‌فروشی ۲ تا ۳درصد بوده درحالی‌که سود فروش واحدهای صنفی ۱۰تا ۱۲درصد است.

 

تأیید افزایش شدید قیمت برنج

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم ضمن تأیید رشد شدید قیمت برنج، گفت: دلایل افزایش قیمت برنج را باید در شمالِ کشور جست‌وجو کرد. قاسم‌علی حسنی افزود: سود بنکدار و خرده‌فروش کاملا مشخص است. بنکدار به هر قیمتی محصول خود را خریداری کند، حداکثر کالای خود را با ۳درصد سود به فروش می‌رساند و خرده‌فروش نیز کالای خود را با حداکثر ۱۲درصد سود نسبت به قیمت خرید عرضه می‌کند. او گفت: اکنون قیمت انواع برنج ایرانی در بنکداری‌ها بین ۴۷ تا ۷۷هزار تومان است، بنابراین قیمت این کالا در خرده‌فروشی‌ها حداکثر می‌تواند تا ۱۲درصد بیشتر باشد. حسنی با بیان اینکه در تعیین قیمت برنج ایرانی در شمال کشور سودجویی صورت می‌گیرد، گفت: بنکداران در شهرهایی به غیر از شمال کشور در تعیین قیمت دخالتی ندارند، بنابراین قیمت این محصول در شمال کشور تعیین می‌شود و ما فقط خریدار و عرضه‌کننده هستیم.

واردات برنج به ۸۰۰هزار تن رسید

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به آمار گمرک از واردات ۸۰۰هزار تن برنج در طول امسال خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید ثبت سفارش را سرعت بخشد تا کمبود عرضه، به تشنج در بازار منجر نشود‌. به‌رغم هشدارهای مکرر درباره بروز کمبود در بازار برنج، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر ممنوعیت واردات در فصل برداشت اصرار ورزیدند که این امر نتیجه‌ای جز گرانی برنج ایرانی و خارجی در بر نداشت. به‌گفته مسیح کشاورز، با توجه به عقب‌ماندگی از برنامه، باید در ۴۵روز باقیمانده تا پایان سال، ماهانه ۱۵۰هزار تن و در فروردین ۲۵۰هزار تن برنج وارد شود تا نیاز شب عید و ماه رمضان تامین شود.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49194

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});