• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

بازارها در سومین هفته بهمن‌ماه/ تلاش برای رسیدن به ثبات نسبی

  • کد خبر : 50505
  • 23 بهمن 1400 - 13:00
بازارها در سومین هفته بهمن‌ماه/ تلاش برای رسیدن به ثبات نسبی
یاز اکو - با توجه به این موضوع که بازار ارز هفته گذشته شاهد روند کاهشی بود، قیمت سکه امامی نیز با تاثیرپذیری بیشتر از نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به سایر عوامل موثر، شاهد نوسان از سقف ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان بود.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بازگشت بورس به مسیر نزول

بورس تهران هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد، به‌طوری‌که شاخص کل ارتفاع خود را در روزهای ابتدایی هفته از سطح ۱/۳ میلیون واحد به یک میلیون و ۲۷۴ هزار واحد کاهش داد. در نهایت اما این نماگر اصلی ارتفاع خود را در روزهای پایانی افزایش داد و کار خود را در سطح یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد به پایان رساند. همین امر باعث شد تا بورس عملکرد منفی ۱/۳ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. در این میان شاخص کل هموزن نیز بیش از ۲ درصد دیگر نزول کرد. برخی تمایلات صعودی در پایان هفته نیز نتوانست حقیقی‌ها را به زمین خرید سهام بازگرداند؛ به‌طوری‌که در سومین هفته بهمن‌ماه نیز این دسته از سهامداران برای بیست‌وچهارمین هفته متوالی فروشنده بودند و مالکیت سهامی به ارزش ۲۱۲۹ میلیارد تومان را به حقوقی‌ها سپردند.

بازار سکه/ شیب نزولی سکه

با توجه به این موضوع که بازار ارز هفته گذشته شاهد روند کاهشی بود، قیمت سکه امامی نیز با تاثیرپذیری بیشتر از نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به سایر عوامل موثر، شاهد نوسان از سقف ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان بود. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی افت ۴ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به عقیده برخی کارشناسان این بازار، انتظار می‌رود که با رشد چشمگیر قیمت اونس طلا در بازار جهانی و افزایش تغییرات کاهشی دلار، ارزش ذاتی سکه افزایش یابد و در نهایت به کاهش حباب این فلز گرانبهای داخلی بینجامد. تحلیلگران فنی بر این باور هستند که در صورت تثبیت سکه در زیر مرز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌توان انتظار افت بیشتر را در هفته جاری برای این کالا داشت.

آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان معاملات روز گذشته، جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰، به شرح زیر است:

۱. هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۶۳۶,۰۰۰ ریال رسید.
۲. انس جهانی طلا به ۱,۸۵۷.۷۲ دلار رسید.
۳. قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۶,۲۹۰,۰۰۰ ریال رسید.
۴. هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۴,۵۳۰,۰۰۰ ریال رسید.
۵. هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۶۵,۴۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۶۰۰,۰۰۰ رسید.
۶. قیمت هر دلار آمریکا به ۲۶۲,۲۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۹,۹۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۸,۰۶۰ ریال رسید.

بازار طلای جهانی/ واکنش طلا به رکورد تورمی آمریکا

قیمت طلای جهانی که پس از انتشار آمار فراتر از حد انتظار تورم ایالات متحده و اظهارات تند و جنگ طلبانه فدرال رزرو برای سیاست‌گذاری‌های پولی به منظور کنترل تورم، با کاهش مواجه شده بود، مجددا صعودی شد و روز جمعه به حوالی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در ماه ژانویه به شدت افزایش یافت که منجر به تورم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته شد و به گمانه‌زنی بازارهای مالی درباره افزایش شدید ۵۰ واحدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در ماه آینده دامن زد. هارشال باروت تحلیلگر ارشد بازار طلا در موسسه متالز فوکوس گفت بازار طلا بین افزایش نرخ بهره و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه به عنوان عوامل کاهنده و نگرانی‌ها از نرخ بالای تورم به عنوان عامل افزاینده در نوسان خواهد بود.

بازار اوراق مسکن/ جهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

رکوردشکنی روزانه قیمت در بازار اوراق وام مسکن منجر به رسیدن متوسط قیمت هر فقره از این اوراق به نزدیکی مرز ۱۵۰ هزار تومانی شد. به‌طوری‌که اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار میگیرد، هفته گذشته را صعودی و مثبت به پایان رساند. بر این اساس، یکی از این اوراق با نماد تسه ۹۸۱۲ هفته گذشته را نیز کاملا صعودی و سبز پشت سر گذاشت؛ به این ترتیب هر برگه از این اوراق تسهیلات بانکی، جایگاه خود را از محدوده قیمت ۱۲۶ هزار تومان تا سطح بیش از ۱۴۷ هزار تومان ارتقا داد. علاوه بر این اوراق تسهیلات مسکن توانست عملکرد مثبت چشمگیری را به نمایش بگذارد، به طوری که رشد قیمتی معادل ۴۶/۱۸ درصد را به ثبت رساند و به سطح قیمتی دست یافت که تا کنون بی‌سابقه بوده است.

بازار نفت/ کاهش قیمت پس از هفت هفته متوالی

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز جمعه پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که بازارهای نفت در تنگنا قرار دارند، افزایش یافت و مجددا به کانال مهم ۹۰ دلاری بازگشت. اما همچنان به دلیل وجود برخی نگرانی‌های تورمی آمریکا و توافقات میان ایران و آمریکا که می‌تواند عرضه جهانی را تقویت کند، به سمت ضرر هفتگی پیش می‌رود. به عبارت دیگر قیمت‌ها در مسیر اولین کاهش هفتگی خود، پس از افزایش هفت هفته متوالی قرار گرفت. نفت WTI روز گذشته به قیمت ۹۰ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. IEA روز جمعه نیز اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند به آرام کردن بازارهای نفتی کمک کنند. همچنین گفته میشود ائتلاف اوپک پلاس در ژانویه ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف تولید کرده است.

ارزهای دیجیتال/ صعود آرام هفتگی

در حال حاضر حدود ۲,۸۶۶ ارز دیجیتال در ۴۰۵ صرافی بین‌المللی معامله می‌شوند که از این مقدار ۷۸۹ تای آن کوین و ۱,۳۸۴ تای آن توکن است. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال هم‌اکنون حدود ۲ تریلیون دلار است که نسبت به روز گذشته بدون تغییر بوده است. حجم معاملات این بازار طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱ میلیارد دلار بوده است و ارز دیجیتال تتر بیشترین میزان خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهد. ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و تتر، به عنوان سه ارز دیجیتال برتر بازار به ترتیب ۳۹.۶۲ درصد، ۱۶.۶۶ درصد و ۴.۹۱ درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهند.

در روز جمعه ۲۲ بهمن‌ماه، بیت‌کوین به قیمت ۴۳,۲۸۲.۹۳ دلار، اتریوم ۳,۰۷۹.۳۶ دلار و تتر ۱.۰۰ دلار معامله شدند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});