• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

تولید ۱۹۰ هزار تن انواع محصول در پتروشیمی ارومیه

  • کد خبر : 53960
  • 16 اسفند 1400 - 17:00
تولید ۱۹۰ هزار تن انواع محصول در پتروشیمی ارومیه
یاز اکو - مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه از تولید بیش از 190 هزار تن انواع محصولات شیمیایی در این شرکت در سالجاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، پژمان اسدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از دهه ۷۰ شروع با تولید کریستال آمونیوم شروع کرده است اظهار داشت: امسال ۴۰ هزار تن کریستال ملامین، سولفات آمونیوم ۴۶ هزار تن، اسید کلریدریک ۵۰ هزار تن، اسید سولفوریک ۵۰ هزار تن و سولفات پتاسیم ۴۰ هزار تن تولید داشته است.

وی اظهار کرد: برخی از این محصولات برای مصرف داخلی تولید می شود ولی در تولید سولفات آمونیوم مجوز صدور برای کشورهای همسایه را داریم و در خصوص کریستال ملامین حتی به کشورهایی همچون هندوستان نیز صادر شده است.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: معمولا کودهای شیمیایی بیشتر مصرف داخلی دارند و مجوز صادراتی برای آنها به سختی داده می شود و در سرویس های مانند آب و بخار برای نیاز خود شرکت نیز تولید می شود.

وی ادامه داد: ۲ مورداز اسیدها نیز به دلیل استفاده در محصولات مواد مخدر صادر نمی شود و صادرات آن تحت مراقبت های ویژه گمرگی کشورها انجام می شود.

وی در خصوص اشتغالزایی شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: هم اکنون ۲۳۳ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ کار خدماتی و آشپزی مشغول هستند.

اسدی گفت: پتروشیمی ارومیه بیشتر در دسته تولیدات شیمایی است و ما یکی از دومین تولید کنندگان سولفات پتاسیم در کل کشورو سولفات آمونیوم در غرب کشور هستیم به طوری که در تولید کریستال ملامین خراسان ۷۵ درصد و ارومیه ۲۵ درصد سهم بازار دارد ضمن اینکه اسید کلردریک به صورتی جانبی در این شرکت تولید می شود ولی جزو وظایف ما نیست.

حجم سهام پتروشیمی ارومیه ۷۰۰ میلیون تومان در بورس ایران است

وی با اشاره به اینکه حجم سهام پتروشیمی ارومیه ۷۰۰ میلیون تومان در بورس ایران است گفت: با این تعداد سهام کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم ولی یکی از سهام داران خلیج فارس بهنام شرکت پترول هستیم و بازار سهام ما تابع برخی فاکتورهای سهام کشور است که گاهی عرضه کردن اوراق سهام می تواند بازار سهام را رونق ببخشد و این در حالیست که تلاش زیادی انجام داده ایم تا سوددهی شرکت را زیاد کنیم و امسال با سود ۲ برابری مواجه هستیم.

اسدی گفت: باید در حد ظرفیت پتروشیمی از ما انتظار داشته باشند چرا که ما ابزاری نداریم که سود سهام بورس پتروشیمی سهامداران را افزایش دهیم.

وی افزود: دوره فروش و صدور محصولات کود شیمایی فصلی است و در زمستان و بهار فروش فوق العاده ای داریم و این در حالی است که پتروشیمی ارومیه به دلیل دوری از خوراک، پتانسیل نسبی زیادی در صادرات ندارد بجز کردستان عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، به طوری که و امسال بیشتر روی صادرات کریستال ملامین تمرکز داشتیم.

وی ادامه داد: مجموع صادرات در ۳ سال گذشته یک چهارم صادرات در سال جاری بوده و افزایش قیمت های بین المللی هم سوددهی خوبی برای ما داشت.

اسدی گفت: امسال تولیدی برابر با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ملامین در سالجاری داشتیم در حالی که این میزبان طی سه سال گذشته ۶۳۸ هزار دلار بوده است.

صادرات محصولی جدید به افغانستان و عراق

وی افزود: امسال محصول جدیدی بنام نیتروژن گوگردی گرونوله را به افغانستان و عراق صادر کردیم ولی به دلیل تحریم کشورمان اغلب بازارهای بین المللی از محصولات ایران بهره نمی برند که در این میان خوشبختانه غیبت صادرات نفت خام و فراورده های آن کمی بازار محصولات پتروشیمی را بیشتر کرده است.

وی افزود: امسال ۲ هزار و ۸۰۷ تن کریستال و سولفات به مبلغ ۳ میلیون دلار صادرات به مقصد ترکیه، افعانستان، عراق، پاکستان و هندوستان داشتیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: تمرکز بر روی محصولات پایین دست یکی از برنامه های شرکت است که در ان زنحیره قوی و ارزشمندی در چرخش است و الگوی توسعه کسب و کار غنی کردن این چرخه است یعنی از محصولات پتروشیمی استفاده کرده و ارزش محصولات را بیشتر میکنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: تمرکز بر روی محصولات پایین دست یکی از برنامه های مهم این شرکت است که در آن زنجیره قوی و ارزشمندی در چرخش است و در واقع الگوی توسعه کسب و کار غنی کردن این چرخه است و به عبارتی برای بالا بردن ارزش تولیدات از محصولات پتروشیمی به نحو احسن استفاده می کنیم.

اسدی در خصوص کمربند سبز ایجاد شده توسط این شرکت گفت: هم اکنون ۳۰ هکتار کمربند سبز داریم که کل زمین در اختیار مان ۱۰ هکتار است و اقدامات اصلاحی و درمانی درختان را آغاز کردیم ضمن اینکه در در طول سالیان گذشته احتمالا منابع آبی آلوده شود و تلاش می کنیم شرایط را برای کاهش آلودگی محسط زیست کمتر کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});