• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

ایجاد ۵۴۰۰ فرصت شغلی با احیای ۳۱۱ واحد تولیدی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 54315
  • 19 اسفند 1400 - 11:00
ایجاد ۵۴۰۰ فرصت شغلی با احیای ۳۱۱ واحد تولیدی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - استاندار آذربایجان شرقی در تشریح اقدامات و دستاوردهای استان در حوزه رفع موانع تولید، گفت: امسال در سایه تدابیر دولت و همراهی فعالان اقتصادی، 311 واحد تولیدی و کارگاه راکد و نیمه‌راکد در استان احیا شده و در اثر آن، 5400 فرصت شغلی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در همایش ائمه جمعه استان، ضمن تشریح سیاست‌ها و راهبردهای مدیریتی استان، به ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای مهم دولت پرداخت و گفت: تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی و افزایش سهم استان از تولید ناخالص ملی، افزایش بهره‌وری، ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی با رویکرد افزایش صادرات، مهم‌ترین سیاست‌ها و راهبردهای مدیریت استان در دولت سیزدهم است.

افزایش ۴۳ درصدی صادرات و کاهش ۲۷ درصدی واردات

وی از افزایش ۴۳ درصدی صادرات و کاهش ۲۷ درصدی واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال همچنین ۴۰۰ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۴۳۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۶ هزار نفر در استان به بهره‌برداری رسیده است.

خرّم، حل مسائل و مشکلات کارگری را از دیگر اولویت‌های اصلی مدیریت استان اعلام کرد و گفت: در سایه نظارت‌های میدانی و عارضه‌یابی دقیق از واحدهای کارگری، خوشبختانه هیچ واحدی حقوق معوق ندارد و اعتراض‌هایی که از سوی کارگران صورت می‌گیرد، عمدتاً برای طبقه‌بندی مشاغل است نه معوقات؛ در کنار آن برای متعادل‌سازی حقوق و مزایا که از اهداف دولت سیزدهم است، تلاش می‌کنیم.

جذب سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین راهکار رشد اقتصادی

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین و موثرترین راهکار رشد اقتصادی است، افزود: در مدت سه ماه گذشته، با بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار جلسات تخصصی درخصوص سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی، عمرانی و تولیدی داشته‌ایم و توافق‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی درباره اقدامات ستاد تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نیز گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین و توزیع کالاها مشاهده نمی‌شود و در اثر تقویت و استمرار اقدامات نظارتی در بازار، شاهد تثبیت قیمت در کالاهای اساسی هستیم.

وی افزود: اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها به منظور شفافیت و کنترل تورم در استان آغاز شده و تمام واحدهای مشمول این طرح، مصوبات مربوطه را اجرا کرده‌اند.

خرّم در بخش بعدی سخنان خود به آخرین وضعیت پروژه‌های مهم عمرانی استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های مستمر و موافقت دولت، اختیارات استان در حوزه مدیریت اعتبارات و اجرای پروژه‌های عمرانی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ سد با پیشرفت صددرصد در استان داریم و پیگیر عملیاتی شدن شبکه‌های پایاب آنها و مکانیزه کردن کشاورزی هستیم که در این صورت آب مورد نیاز ۳۱۵۰۰ هکتار از زمین‌های قابل‌کشت استان و همچنین آب شرب برخی از شهرها و روستاها و آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین می‌شود.

خرّم گفت: ۴ سد دیگر در استان با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در حال اجراست و اعتبارات همه این ۹ سد در قالب تأمین منابع خاص تعریف شده و به هر میزان که عملیات اجرایی آنها پیشرفت کند، اعتبار آن پرداخت خواهد شد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این سدها طی دو سال آینده، بیش از ۵۰ هزار نفر در حوزه کشاورزی اشتغال ایجاد شده و تنش‌های آبی استان مرتفع خواهد شد.

در حوزه تأمین برق با مشکلاتی مواجه هستیم

خرّم با بیان اینکه در حوزه تأمین برق نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و میزان تولید و مصرف برق در استان پایاپای است، افزود: در حال حاضر به ۱۵۰۰ مگاوات برق در استان نیاز داریم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم در قالب تولید برق توسط صنایع بزرگ و راه‌اندازی مزارع انرژی خورشیدی این کمبود را برطرف کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه تأمین مسکن، از آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های ملی مسکن در شهرها و شهرک‌های مختلف استان خبر داد و گفت: تقریباً در تمام شهرهای استان، زمین مورد نیاز این طرح تأمین شده و ۱۲ هزار واحد مسکن با بیش از ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱، استان را به کارگاه بزرگ مسکن‌سازی تبدیل می‌کنیم که علاوه بر تأمین مسکن مورد نیاز مردم، تحولی در حوزه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

خرّم افزود: در حوزه مسکن روستایی، ۴ هزار واحد مسکن در روستاهای استان افتتاح شده و برای ۳۵۰۰ واحد روستایی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر نقش محوری استان‌های مرزی در توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، گفت: ۶ جلسه مجزا و کاربردی با سفرای ایران در کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه، بلاروس و ارمنستان و دو جلسه با سفرای آذربایجان و بلاروس در ایران برگزار و ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه روابط تجاری و فرهنگی استان با این کشورها را بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: با جدیت پیگیر تکمیل زیرساخت‌ها و روان‌سازی تردد در پایانه‌های مرزی استان هستیم تا از این رهگذر شاهد تحول در حوزه تبادلات اقتصادی و تجاری و افزایش صادرات باشیم.

تکمیل اکوسیستم فناوری با هدف پایدارسازی اقتصادی

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تکمیل اکوسیستم فناوری با هدف پایدارسازی اقتصادی از اهداف مدیریت استان در دولت سیزدهم است، افزود: در این راستا، برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی دقیقی از طریق احداث مرکز نوآوری صورت گرفته و تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، بخش صنعت استان را به دانشگاه متصل کنیم.

وی همچنین پیگیری‌های جدی برای تحقق و توسعه مگاپروژه‌های توسعه معادن مس و پروژه نفلین‌سینیت و تحقق مسئولیت‌های اجتماعی معادن، تدوین سند جامع فرهنگی استان با نگاه عدالت‌محوری در حوزه فرهنگ، فعال‌سازی کمیته بهره‌وری و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از صنایع پیشرفته را از دیگر اقدامات مهم استان در مدت استقرار دولت سیزدهم عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=54315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});