• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

مصرف واقعی آب در بخش کشاورزی؛ نصف آمارهای اعلامی وزارت نیرو

  • کد خبر : 54338
  • 19 اسفند 1400 - 12:45
مصرف واقعی آب در بخش کشاورزی؛ نصف آمارهای اعلامی وزارت نیرو
یاز اکو - بسیاری از اتهاماتی که به بخش کشاورزی وارد می‌شود به دلیل آمار‌های غلطی است که تا به امروز در مورد مصرف آب کشاورزی اعلام می‌شود. منافع باند‌های مدیران آب که مسئول بحران مدیریت آب کشور هستند، به همراه افرادی که امنیت غذایی را نشانه رفته‌اند از جمله جریان‌هایی هستند که از این آمارسازی‌های غلط به نفع اهداف خود استفاده می‌کنند و به کشاورزان و عموم مردم ضرر می‌رسانند

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از نشریه آبیاری و زهکشی ایران، بر مبنای یک تحقیق علمی بر اساس روش استاندارد سازمان کشاورزی و غذای بین‌الملل (فائو) که به تازگی در کشور منتشر شده (تاریخ انتشار: آذرماه ۱۴۰۰)، میزان آب مصرفی بخش کشاورزی به زیر نصف کاهش یافت. این روش پیشرفته، خطاهای پیشین روش‌های متداول وزارت نیرو در محاسبات آب مصرفی کشاورزی را نشان داده است.

اغلب آمارها در تمام این سال‌ها، کشاورزان را متهم ردیف اول کم‌آبی کشور و مسئول مصرف ۸۰ تا ۹۳ درصد از آب مصرفی کشور معرفی می‌کرد ولی حقیقت نشان می‌دهد کشاورزان حتی کمتر از نصف این مقدار آب مصرف می‌کنند. باقی آن نیز، یا هدر رفته یا حتی احتمالاً به اسم مصرف کشاورزی به بخش‌های صنعت و خانگی که تعرفه آب‌بهای گران‌تری دارد، فروخته شده است.

در روش علمی مورد استفاده در این مقاله علمی، آب مصرفی واقعی در بخش کشاورزی در سال زراعی ۹۷-۹۸ به میزان ۲۸.۸ میلیارد مترمکعب برآورد شده است. در حالی که وزارت نیرو این رقم را ۶۴.۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرده بود.

محققین حوزه آب و کشاورزی علت این اختلاف را خطا در محاسبه مولفه‌های مختلف در بیلان که شامل پتانسیل ذخیره آب در بارش، آب برگشتی و تلفات می‌شود، عنوان می‌کنند.

این اختلاف با فرض نبود انگیزه‌های درآمدزایی پنهان از محل فروش آب به مصارف شرب و صنعت پیدا شده است.

بسیاری از اتهاماتی که به بخش کشاورزی وارد می‌شود به دلیل همین آمار‌های غلطی است که تا به امروز در مورد مصرف آب کشاورزی اعلام می‌شود. منافع باند‌های مدیران آب که مسئول بحران مدیریت آب کشور هستند، به همراه افرادی که امنیت غذایی را نشانه رفته‌اند از جمله جریان‌هایی هستند که از این آمارسازی‌های غلط به نفع اهداف خود استفاده می‌کنند و به کشاورزان و عموم مردم ضرر می‌رسانند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=54338
  • ارسال توسط :
  • منبع : : تحلیلی بر آب مصرفی کشاورزی مبتنی بر تبخیر و تعرق - نشریه آبیاری و زهکشی ایران. بهمن و اسفند ۱۴۰۰
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});