• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

ترکیه هیچ برنامه ای برای کاهش واردات نفت روسیه ندارد و از عرضه ایران استقبال میکند

  • کد خبر : 54371
  • 19 اسفند 1400 - 16:00
ترکیه هیچ برنامه ای برای کاهش واردات نفت روسیه ندارد و از عرضه ایران استقبال میکند
یاز اکو_ترکیه روز چهارشنبه هشدار داد: تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر "هولناکی" بر بازار جهانی انرژی خواهد داشت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح ترکیه اعلام کرد:به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهد.

در همین حال ابراز امیدواری کرد، تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، اقدامی که عرضه‌ بیشتربرای تامین نیازهای جهانی به همراه خواهد داشت.

بانک جهانی نیز هشدار داد: افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، رشد را برای واردکنندگان بزرگ کاهش خواهد داد.

آلپارسلان بایراکتار معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در حاشیه کنفرانس انرژی CERAWeek گفت: ترکیه برای ۴۵ درصد از تقاضای گاز طبیعی، ۱۷ درصد نفت و ۴۰ درصد بنزین به روسیه متکی است.

بایراکتار گفت: جهان به نفت بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: «این مقدار باید از جایی تامین شود و ما از ایالات متحده، ونزوئلا، ایران و عربستان سعودی یا هر جا که باشد باید نیاز خود را تامین کنیم»

بایراکتار تاکید کرد : ترکیه نمی تواند به راحتی عرضه نفت روسیه را از جای دیگر جایگزین کند.

وی افزود:روسیه تامین کننده قدیمی و قابل اعتمادی بوده است.”

اقدامات غرب برای منزوی کردن روسیه از نظر اقتصادی به دلیل حمله به اوکراین، ضربه سختی به بازارهای جهانی کالا و انرژی وارد کرده است و تهدیدی برای از بین بردن بهبودی تازه از همه‌گیری کووید-۱۹ است.

ایالات متحده روز سه شنبه کارزار خود را برای مجازات مسکو با ممنوعیت واردات نفت و انرژی روسیه تشدید کرد.

بریتانیا نیز اعلام کرد: واردات نفت روسیه را ممنوع خواهد کرد، اما با حذف تدریجی آنها در طول سال ۲۰۲۲ تا به کسب و کارها فرصت داده شود تا منابع جایگزین تامین را پیدا کنند.

بایراکتار به طور جداگانه در حاشیه رویداد انرژی در هیوستون آمریکا به اسپوتنیک گفت : تحریم ها تأثیر “هولناکی” بر بازار جهانی نفت خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشورها در موقعیتی قرار دارند که باید تولید نفت خود را افزایش دهند، گفت: جایگزینی روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان در بازار جهانی بسیار دشوار خواهد بود، زیرا همه گیری کرونا در حال کاهش است ولی اقتصاد جهانی رو به کاهش است.

بایراکتار گفت: “در واقع نمی دانم این تصمیم چه تاثیری خواهد داشت. اما تحریم های قبلی آمریکا، از جمله تحریم های ایران، بازارها و مناطق دیگر از جمله ترکیه را تحت تاثیر قرار داد.”

وی افزود: این تحریم‌ها بر سایر کشورها و منطقه نیز تأثیرات جدی خواهد داشت.

افزایش قیمت‌های ناشی از جنگ بر واردکنندگان بزرگ تأثیر می‌گذارد

یک مقام بانک جهانی روز سه‌شنبه گفت : قیمت‌های بالا و مداوم نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند یک درصد کامل از رشد اقتصادهای در حال توسعه واردکننده نفت مانند چین، ترکیه، اندونزی و آفریقای جنوبی را کاهش دهد.

ایندرمیت گیل، معاون رشد عادلانه، مالی و موسسات بانک، در یک پست وبلاگی گفت : این جنگ باعث عقب‌نشینی بیشتر برای رشد بازارهای نوظهور می‌شود که در حال حاضر در بهبودی از همه‌گیری کووید-۱۹ عقب مانده‌اند و با طیفی از عدم قطعیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

گیل گفت: «جنگ این ابهامات را تشدید کرده است.

وی هشدار داد: «این خیلی زود است که بگوییم درگیری تا چه حد چشم انداز اقتصاد جهانی را تغییر می دهد.

برخی از کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، آفریقا و اروپا برای غذا به شدت به روسیه و اوکراین وابسته هستند، زیرا این کشورها روی هم بیش از ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم را تشکیل می دهند.

گیل گفت : برآوردهای منتشر شده از سوی بانک جهانی در آینده حاکی از آن است که افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت که برای چندین سال ادامه دارد، می تواند رشد اقتصادهای در حال توسعه واردکننده کالا را تا یک دهم درصد کاهش دهد.

قیمت نفت در شش ماه گذشته بیش از دو برابر شده است.

گیل هشدار داد: «اگر این وضعیت ادامه یابد، نفت می‌تواند درصد کاملی از رشد را از واردکنندگان نفت مانند چین، اندونزی، آفریقای جنوبی و ترکیه کاهش دهد.»

وی گفت: «پیش از شروع جنگ، پیش‌بینی می‌شد آفریقای جنوبی سالانه حدود ۲ درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ترکیه ۲ تا ۳ درصد و چین و اندونزی ۵ درصد رشد کنند».

تورم و حساب جاری ترکیه

در بحبوحه سقوط لیر ترکیه، این جنگ باعث افزایش تورم و ریسک حساب جاری برای ترکیه شده است.

افزایش قیمت کالاها از نفت به گندم به دلیل مناقشه احتمالاً منجر به کسری بودجه بیشتر می شود، در حالی که تورم را بیشتر می کند.

ارزش لیر روز چهارشنبه برای هفتمین روز متوالی کاهش یافت و از زمان حمله روسیه به اوکراین، زیان آن را به بیش از ۵ درصد رساند.

لیر تا ساعت ۸:۴۴ صبح به وقت گرینویچ حدود ۱٫۳ درصد کاهش یافت و به ۱۴٫۶۵ در برابر دلار آمریکا رسید که ضعیف ترین آن از ۲۰ دسامبر، زمانی که دولت برنامه ای را برای محافظت از سپرده های لیر در برابر کاهش ارزش پول اعلام کرد.

این ارز در دو ماه اول سال عمدتاً به لطف طرح حمایتی پس از کاهش ۴۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ پایدار بود و در برابر دلار دقیقاً زیر ۱۴ بود.

زمانی که در اواخر فوریه با افزایش تنش‌ها بین مسکو و کیف، نوسانات پیش از بازگشت دوباره، نوسان‌ها بازگشت، ارزش این ارز به ۱۴ رسید.

دولت یک طرح اقتصادی جدید را پذیرفته است که هدف آن تبدیل کسری حساب جاری مزمن ترکیه به مازاد، افزایش رشد، اشتغال و صادرات و در عین حال پایین نگه داشتن نرخ‌ها است.

این حرکت با چرخه تسهیل بانک مرکزی حمایت می‌شود که شاهد کاهش نرخ سیاستی معیار آن از سپتامبر ۵۰۰ واحد پایه به ۱۴ درصد بود.

“نمی توان اختلال دیگری ایجاد کرد”

ترکیه قبلاً حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد می کرد قبل از اینکه واشنگتن در سال ۲۰۱۸ تصمیم بگیرد از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران خارج شود و تحریم ها را بازگرداند.

بایراکتار گفت: « و این در حالی است که به یکباره به صفر رسیدیم. وی هشدار داد: « اکنون دیگر نمی‌توانیم اختلالی در عرضه داشته باشیم.

ترکیه امیدوار است،واشنگتن و تهران به زودی به توافقی دست یابند که ایران را به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگرداند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=54371

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});