• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

پیام جهان اسلام به ایروان: اگر شرایط باکو را نپذیرد، ضربه شستی خواهد خورد

  • کد خبر : 56125
  • 08 فروردین 1401 - 9:00
پیام جهان اسلام به ایروان: اگر شرایط باکو را نپذیرد، ضربه شستی خواهد خورد
یاز اکو- ارامنه ابنیه مذهبی ما را در طول ۳۰ سال اشغال اراضی آذربایجان تخریب کردند و سعی کردند آثار تاریخ اسلام را از سرزمین ما پاک کنند، همچنین سعی کردند با کشورهایی که تحت ترور بودند روابط خود را توسعه دهند.ارمنستان در این مدت همواره سعی کرده است با تشدید روابط با کشورهای اسلامی، جنایات خود را علیه تاریخ، مذهب و فرهنگ جمهوری آذربایجان بپوشاند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اوخو، اورخان تقی اف می نویسد ارامنه که مصادیق فرهنگ اسلامی را در قلمرو ارمنستان از تاریخ این کشور پاک کردند و از توهین به مقدسات مسلمانان در قره باغ و شرق زنگه زور دریغ نورزیدند، با نفاق خود سعی در تعمیق روابط با کشورهای اسلامی داشتند. با این حال تلاش ارمنستان برای نفوذ در کشورهای اسلامی که در همه قالب ها افشا شده بود نیز ناکام ماند.
به این ترتیب چهل و هشتمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) با موضوع ایجاد مشارکت برای وحدت، عدالت و توسعه که در ۲۳ مارس در اسلام آباد پاکستان برگزار شد، با هدف سرنگونی نقشه ها و تجاوزات موذیانه ارمنستان برگزار شد، از نظر نشان دادن وحدت علیه این کشور دارای اهمیت تاریخی است.
بیانیه پایانی و چهار قطعنامه اتخاذ شده در خصوص آذربایجان خط مشی روشنی را بر رویاهای ارمنستان برای جهان اسلام ترسیم کرد و بار دیگر نشان داد که تنها راه نجات ارمنستان پذیرش شرایط دیکته شده از سوی آذربایجان است. اسناد مربوطه حاوی مقرراتی در مورد جنبه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تجاوز نظامی ارمنستان به آذربایجان است.
بیانیه پایانی چهل و هشتمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی به نمایندگی از ۵۷ کشور از چهار قاره چهار قطعنامه در مورد “رفع پیامدهای تجاوز نظامی ارمنستان به آذربایجان”، “ارائه کمک های اقتصادی به آذربایجان”، “تخریب و توهین به میراث تاریخی و فرهنگی اسلامی و مقدسات مذهبی در پی تجاوز ارمنستان به اراضی جمهوری آذربایجان” و “همبستگی با قربانیان کشتار خوجالی” را صادر و قویاً تأیید کردند.
در پی این مصوبات گفته می شود قبل از هر چیز کشورهای اسلامی با صدور این اسناد به صراحت پایان درگیری بین آذربایجان و ارمنستان را اعلام می کنند. این کشورها از ارمنستان می‌خواهد که به لفاظی‌ها و فعالیت‌های تهاجمی خود که بر تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری آذربایجان تأثیر می‌گذارد پایان دهد و در روابط بین‌الملل با جمهوری آذربایجان بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، تمامیت ارضی و مصون‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی برقرار کند.
این مفاد یکی دیگر از شاخص های پذیرش جامعه بین المللی از پیامدهای نظامی و سیاسی جنگ آزادسازی این اراضی اشغالی است. در عین حال کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همبستگی خود را نشان دادند و از پنج اصل پیشنهادی جمهوری آذربایجان به ارمنستان برای برقراری صلح حمایت کردند و بیان کردند که این معیارها مبنای ایجاد روابط بین دو کشور است.
نکته دیگری که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بر آن تاکید کردند جنایات جنگی ارمنستان بود. از این رو جهان اسلام یادآور شد که ارمنستان مرتکب جنایات علیه بشریت شده است و اشاره کردند که عاملان آن باید مجازات شوند.
در چهل و هشتمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی، فراخوان بسیار مهمی در خصوص افشاگری و مجازات ارمنستان نیز مطرح شد. بطوریکه از کشورهای عضو و کل جامعه بین‌المللی خواسته شد تا از همه ابزارهای ممکن برای نفوذ سیاسی و اقتصادی از جمله عدم برقراری روابط دیپلماتیک و محدود کردن همکاری های اقتصادی با این کشور برای وادار کردن ارمنستان جهت به رسمیت شناختن و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان استفاده کنند. در درازمدت می توان این اقدام را اعلام انزوای ارمنستان و اعمال تحریم ها از سوی جهان اسلام دانست. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با این خط قرمز تاکید می کنند که برای آنها اولویت جمهوری آذربایجان در مسائل مربوط به ارمنستان موضع درست است و برای ارمنستان که این موضع را نمی پذیرد، این اقدام ممکن است عواقب بسیار جدی داشته باشد.
نکته مهم دیگر این نشست حمایت کامل کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمهوری آذربایجان در غلبه بر عواقب اشغال، درخواست از کشورهای عضو، بانک توسعه اسلامی و سایر نهادهای مرتبط با این سازمان برای کمک به دولت آذربایجان در بازسازی مناطق آزاد شده است. همچنین احراز مسئولیت ارمنستان در قبال خسارات ناشی از اشغال تاکیدی بر حق آذربایجان برای اقدام قانونی در این زمینه است. به عبارت دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مبارزه برای مجازات ارمنستان و همچنین در بازسازی قره باغ با آذربایجان متحد هستند.
در خاتمه می توان گفت انتظارات بزرگ ارمنستان از جهان اسلام و تمامی تلاش های آن در این راستا با بیانیه ها و قطعنامه های مربوطه بر باد رفته است. کشورهای عضو این سازمان قاطعانه از حقوق جمهوری آذربایجان حمایت می کنند و شروط ذیل را برای ارمنستان اعلام می کنند:
۱- تمام خواسته های جمهوری آذربایجان بدون قید و شرط برآورده می شود و یا دروازه های کشورهای اسلامی برای همیشه به روی ارمنستان بسته خواهد بود؛
۲- کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از آذربایجان در احیای قره باغ و زنگه زور شرقی حمایت خواهند کرد و همچنین به حامی فعال روند مجازات نیروهایی که خسارت بی سابقه ای به سرزمین های آذربایجان وارد کرده اند تبدیل خواهند شد.
۳- کلید درهای جهان اسلام برای ارمنستان در دست باکو خواهد بود و اقدامات غیرسازنده ایروان به آن آسیب می رساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=56125

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});