• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

آغاز قطع برق صنایع از اردیبهشت/ فولاد و سیمان گران می‌شود؟

  • کد خبر : 57343
  • 18 فروردین 1401 - 19:00
آغاز قطع برق صنایع از اردیبهشت/ فولاد و سیمان گران می‌شود؟
یاز اکو - بهادر احرامیان، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امروز اعلام کرد که قرار است برق واحدهای فولادی از اردیبهشت ماه قطع شود. این در حالی است که قطع برق صنایع و به‌ویژه صنایع فولادی وسیمانی در سال گذشته، موجب افزایش قیمت برخی کالاها شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، نوبت‌بندی و قطع گاز و برق صنایع گویا به کابوس بی‌پایان بخش خصوصی تبدیل شده است. واحدهای صنعتی که به‌تازگی از قطعی گاز نجات یافتند، حالا باید برق را یک غنیمت بشمارند و برای استفاده از آن روزشماری کنند.

البته سال گذشته یک بار هم در دی ماه و بدون اطلاع قبلی قطعی گسترده برق اتفاق افتاد تا بدین شکل صنایع غافل‌گیر شوند. حتی سخنگوی صنعت برق، نوبت‌بندی و قطع برق صنایع را در آن مقطع تکذیب کرد. با این حال به نظر می‌رسد در اردیبهشت ماه امسال دیگر قطعی برق شبیه به یک مانور نباشد و تکذیب هم نشود.

آن‌طور که بهادر احرامیان، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امروز گفت: دولت به آن‌ها اطلاع داده که قرار است برق فولادی‌ها از اردیبهشت ماه قطع شود.

پیش از این نیز رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد، اطلاع داد که از اواسط اردیبهشت به مدت چهار ماه، برق صنایع فولادی قطع می‌شود.

با قطع برق صنایع تولید فولاد دیگر به‌صرفه نیست

حالا دو گمانه برای علت‌یابی قطع برق صنایع مطرح می‌شود؛ اولین گمانه، تغییر قیمت و گران شدن حامل‌های انرژی برای بخش صنایع است.

انجمن فولاد بارها اعلام کرده است که با بالابردن قیمت حامل‌های انرژی برای بخش صنعتی و به‌ویژه فولادی‌ها، تولید اصلا به‌صرفه نیست. زیرا در ایران تولیدکنندگان ناچارند از سنگ‌آهن و گاز برای تولید فولاد استفاده کنند. اما در جهان، فولاد به روش کوره بلند تولید می‌شود.

یعنی می‌توان گفت که مزیت تولید فولاد در ایران وجود سنگ‌آهن و سوخت ارزان‌قیمت است. طبیعتا اگر این دو عامل حذف شوند، تولید فولاد در ایران دیگر به‌صرفه نیست.

بنابراین با افزایش نرخ حامل‌های انرژی و برق صنایع برای بخش خصوصی، می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران از این حوزه کوچ کنند.

البته طی نیمه دوم سال گذشته شاهد تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد در بخش خصوصی بودیم. وزیر صمت نیز نه‌تنها از کوچ سرمایه‌گذاران استقبال کرد، بلکه طبق شنیده‌ها خطاب به مدیران کارخانه‌های تعطیل‌شده اعلام کرد: «جمع کنید، بروید سوریه».

حفظ برق خانگی به هر قیمتی

اما گمانه دوم، گمانه آشناتری است؛ «حفظ برق بخش خانگی به هر قیمتی.». تابستان سال گذشته وزارت نیرو مشکلات زیادی برای تامین برق در بخش خانگی داشت. طوری‌که جدول‌های خاموشی یکی پس از دیگری منتشر می‌شدند. شرکت توزیع برق تهران نیز مجبور بود ناگهانی و به یک‌باره، دستور خاموشی برخی از مناطق را دهد.

از زمانی که موج اعتراضات مردم به خاموشی‌ها زیاد شد، برق صنایع، ازجمله فولادی‌ها برای سه ماه سهمیه‌بندی و قطع شد. حالا هم به نظر می‌رسد دوباره یک سناریوی تکراری در حال رخ دادن است. اما این بار پیش از موعد مورد انتظار.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، امسال هوا، بسیار زودتر از سال‌های گذشته به استقبال گرما رفت. وزارت نیرو نیز به هر قیمتی تامین برق بخش خانگی را در اولویت دارد. در این میان صنایع در دسترس‌ترین قربانی وزارت نیرو شناخته می‌شوند.

اما آیا صنایع کشور مقصر اصلی عدم دسترسی کشور به انرژی و برق هستند. طی سال‌های گذشته که تب استخراج بیت‌کوین داغ شد، مردم مقصر قطعی برق معرفی می‌شدند. در نهایت هم مشخص شد اولا استخراج این رمزارزها آن‌قدری انرژی‌بر نیست که برق‌رسانی یک کشور را مختل کند. در ثانی استخراج‌کنندگان اصلی بیت‌کوین مردم نبودند.

اکنون نیز به نظر می‌رسد این اشتباه شناختی در حال تکرار است. در حالی که سهمیه‌بندی و قطع برق صنایع به احتمال فراوان موجب گران شدن کالاها می‌شود. برای مثال سال پیش، سیمان حدود ۴۰ درصد گران شد. انجمن سیمان به تجارت‌نیوز گفته بود دلیل افزایش قیمت سیمان، قطعی برق بود. اما آیا امسال هم فولاد و سیمان گران می‌شوند؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57343

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});