• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

دولت آذربایجان احداث کریدور باکو به نخجوان در خاک ایران را ابلاغ کرد

  • کد خبر : 57698
  • 21 فروردین 1401 - 13:45
دولت آذربایجان احداث کریدور باکو به نخجوان در خاک ایران را ابلاغ کرد
یاز اکو - دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه احداث کریدور آذربایجان به نخجوان از خاک ایران را به اتفاق چند نفر دیگر از نمایندگان حدود ۶ ماه قبل و پس از بررسی در این کمیسیون به مسئولان دولتی کشورمان پیشنهاد کرده بودند، گفت: «علی‌اف» ۲۰ فروردین اجرای آن را به دولت آذربایجان ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «علی علیزاده» روز یکشنبه افزود: این موضوع پس از کسب موافقت مسئولان اجرایی کشورمان ابتدا توسط بنده در یک برنامه زنده از طریق شبکه سحر به مسئولان جمهوری آذربایجان پیشنهاد، و در نهایت پس از مذاکره‌ها و تصویب آن در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، روز گذشته وارد فاز اجرایی شد.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه‌های تفاهم‌نامه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، کارگروه اجرای کریدور آذربایجان به نخجوان از طریق خاک ایران در مدت زمان سه ماه به ارایه نقشه راه اجرایی برای مسیر جدید موظف شده بود.

به گفته نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی ابتکار ایجاد راه جدید که حدود ۵۵ کیلومتر طول دارد، نشان از نقش فعال ایران در صلح پایدار و گشایش‌های اقتصادی منطقه دارد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این طرح از اهمیت ویژه سیاسی و اقتصادی در روابط دو کشور برخوردار است و صلح و ثبات را در منقطه به ارمغان می‌آورد.

نقش احداث کریدور در توسعه ترانزیت

«علیزاده» همچنین به نقش احداث این کریدور در توسعه ترانزیت و اتصال آن به کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب اشاره و بیان کرد: مسئولان جمهوری آذربایجان هم به این موضوع واقف هستند که این کریدور دارای امنیت بالا بوده و برای هر دو طرف سودمند است.

وزیر راه و شهرسازی در آستانه سفر به جمهوری آذربایجان طی اسفند سال گذشته، از توافق تهران و باکو برای تردد آذربایجانی‌ها از خاک ایران به نخجوان خبر داده بود.

اتصال خط آهن، خطوط انتقال انرژی، خطوط مخابراتی، دیجیتالی و مهمتر از همه مسیر جدید برای ارتباط آسیا و اروپا از ظرفیت‌های این کریدور به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان با راه‌اندازی این کریدور حجم ترانزیت تا ۱۰ میلیون تن قابل افزایش خواهد بود و علاوه بر آن هزینه انتقال کالا نیز کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});