• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید ملی و صادرات

  • کد خبر : 58981
  • 30 فروردین 1401 - 11:45
ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید ملی و صادرات
یاز اکو - بهره گیری از ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در حوزه های صنعتی، معدنی، اقتصادی، کشاورزی و تولیدی می تواند در خدمت تولید ملی، صادرات، اشتغال و کارآفرینی باشد که تحقق آن توجه و مساعدت ویژه مسوولان کشوری را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، وجود صنایع مادر مثل فولاد، پتروشیمی، تراکتورسازی، ماشین سازی، پیستون سازی، ایدم، خودروسازی، قطعه سازی، چرم و کفش و قدیمی ترین اتاق بازرگانی کشور در آذربایجان شرقی، در کنار صنایع غذایی، توان بالایی را در تولید و صادرات ایجاد کرده است.

تنوع مواد معدنی از جمله مزیت های نسبی این خطه است، به طوری که از ۵۷ مواد معدنی شناخته شده دنیا ۳۱مورد آن در این استان وجود دارد و اکنون ۷۰۰ واحد معدنی در استان فعال هستند؛ همچنین قرار گرفتن استان در کمربند جهانی مس و طلا و پایه فلز و وجود بیش از پنج میلیون تن ذخایر نفلین سنیت در آذربایجان شرقی از مزیت های معادن استان به عنوان بزرگترین ذخایر معدنی کشور، ظرفیت های فراوانی برای ایجاد ارزش افزوده، تولید و صادرات دارد.

وجود زیرساخت های برق، آب، گاز و ۴۶ سد بزرگ و کوچک، ظرفیت های ترانزیتی ریلی، جاده ای و هوایی و وجود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازرگان در آذربایجان شرقی، مجموعه ای از ظرفیت های صادرات و تولید است که ریل گذاری مناسب برای تسهیل مبادلات بین المللی را می طلبد؛ البته مسوولان استانی به خوبی کلید این کار را با سفرهایی که به کشورهای همسایه داشته اند و بازدید های میدانی از کارخانجات صنعتی کرده اند، زده اند.

ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید ملی و صادرات

اختصاص سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور از صادرات فرش آذربایجان شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی و مدیرکل گمرک تبریز گفت: بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان و وجود ۴۰۰ اتحادیه صنفی با ۱۲۵ هزار صنف تولیدی توزیعی و خدماتی با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۰هزارنفر نقش عمده ای را در اقتصاد منطقه بازی می کند.

لیلی اورنگی اظهار کرد: بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان و وجود ۴۰۰ اتحادیه صنفی با ۱۲۵ هزار صنف تولیدی توزیعی و خدماتی با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۰هزار نفر و وجود نمایشگاه بین المللی و بزرگترین سایت نمایشگاهی کشور در تبریز از ظرفیت های بالای تبادلات تجاری است.

وی افزود: وجود ۲۰۰ هزار قالیباف در سطح آذربایجان شرقی و اختصاص سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور به استان و ثبت تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف در جهان و تابلو فرش سردرود با صادرات سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار حرف اول را در تولید و صادرات می زند.

فعالیت بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان در آذربایجان شرقی

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی تبریز به عنوان اولین اتاق تجارت در کشور همواره نقش به سزایی در مسیر جاده ابریشم داشته و اکنون با بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگانی صادرات سالانه استان حدود سه میلیارد دلار به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا را دارد.

وی افزود: عمده بازارهای هدف صادراتی آذربایجان شرقی به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا است.

وی عمده کالاهای صادراتی آذربایجان شرقی شامل، فرش و صنایع دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فولاد و چدن، اشیا ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار، محصولات پتروشیمی، ماشین الات، وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات (تراکتور – قطعات صنعتی و خودروئی ) و چرم و کفش اعلام کرد.

یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار کالا از استان صادر شد

اورنگی خاطر نشان کرد: با تکیه به وجود تمام ظرفیت های یاد شده سال گذشته یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار کالا از استان صادر شد که قابلیت افزایش آن وجود دارد.

اعطای ۲۰۰ میلیون دلار معافیت گمرکی

وی همچنین با اشاره به اعطای معافیت گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید و تکنولوژی ماده ۱۱۹ به تعداد ۲۵۰فقره به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، گفت: معافیت گمرکی واردات مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی(موضوع ماده۱۲۱ قانون امور گمرکی) به تعداد ۸ فقره اعطا شد.

وی افزود: معافیت گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید و تکنولوژی ماده ۱۱۹ به تعداد ۲۵۰فقره به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، معافیت گمرکی واردات مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی(موضوع ماده۱۲۱ قانون امور گمرکی) به تعداد هشت فقره اعطا شد.

ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید ملی و صادرات

سهم بالای بخش خصوصی در تولید و اقتصاد کلان (GDPR) آذربایجان شرقی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: قدمت و سابقه بالای صنعتی استان و وجود صنایع مادر و راهبردی همچون ایدم، چرخشگر، ماشین سازی، پمپیران و تراکتورسازی که در برهه حساس با بومی سازی ماشین آلات توسعه وتعمیق ساخت داخل را به انجام می رسانند.

صابر پرنیان اظهار کرد: وجود چهار هزار واحد صنعتی فعال دراستان آذربایجان شرقی با اشتغال مستقیم۱۲۰ هزارنفر با حجم سرمایه گذاری ۲۰هزارمیلیارد تومان که از لحاظ تعداد رتبه پنجم و از لحاظ حجم سرمایه گذاری رتبه ۸ را دارا می باشد.

وی افزود: خوشبختانه ۹۰درصد فعالیت بخش صنعت استان آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است و به عنوان استان شاخص در کشور در این زمینه محسوب می شود و سهم بخش خصوصی در تولید و اقتصاد کلان (GDPR) آذربایجان شرقی بالا است.

پرنیان ادامه داد: وجود ۵۹ شهرک و ناحیه صنعتی در استان آذربایجان شرقی و پنج شهرک تخصصی غیردولتی در زمینه شیشه، صنایع تبدیلی، چرم و کفش، برق و الکترونیک در آذربایجان شرقی و شهر صنعتی بعثت با مساحت ۲هزار هکتار به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه و وجود تنها شهرک اختصاصی سرمایه گذاری خارجی کشور در استان ظرفیت های بی نظیر دیگری است که زمینه صادرات و رونق تولید در استان فراهم می آورد.

وی گفت: وجود یکهزار و ۹۰۰ طرح صنعتی در دست اجرا توسط بخش خصوصی که حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده آنها در حدود۲۰هزارمیلیارد تومان می باشد که در صورت به بهره برداری رسیدن آنها برای۴۳ هزارنفر شغل ایجاد می شود و ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه صنعتی استان نیز افزایش می یابد.

وی افزود: رتبه اول استان در میانگین زمان صدور جواز تاسیس را در بین استان ها دارد و در کمتر ا ز۳ ساعت جواز تاسیس برای شروع فعالیت تولیدی برای داخل شهرک های صنعتی صادر می شود.

ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید ملی و صادرات

آذربایجان شرقی در کمربند جهانی مس، طلا و پایه فلز جهان قرار دارد

پرنیان خاطر نشان کرد: رتبه اول استان در ذخایر معدنی با حدود ۵.۸ میلیارد تن ذخیره معدنی(۵ میلیارد تن ذخیره نفلین سینیت) و قرارگیری در کمربند جهانی مس و طلا و پایه فلز از مزیت های معادن این خطه است.

وی یادآور شد: این استان دارای تنوع مواد معدنی قابل توجهی است به نحوی که از ۵۷ مواد معدنی شناخته شده ۳۱ مورد آن در آذربایجان شرقی وجود دارد، وجود ۷۰۰ واحد معدنی فعال ظرفیت بزرگی برای ایجاد ارزش افزوده در این منطقه است.

وی با اشاره به وجود ۱۳ معدن شاخص در آذربایجان شرقی، گفت: وجود معادن مس سونگون، قرنق دره، غرب انجرد، باشماق چشمه کنان و هفت چشمه و هشت معدن طلا از جمله، اندریان، آستارقان، شرف آباد، سوناجیل و زایلیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: هفت فقره معدن آهن، سه فقره معدن نفلین سینیت، مولیبدن سیه کمر و معادن بزرگ خاک صنعتی و تراورتن و گچ و آهک از دیگر ظرفیت های معدنی آذربایجان شرقی است.

وی افزود: از دیگر معادن مهم و قابل ذکر در سطح استان می توان به معادن سیلیس توته خانه، تراورتن سردارآباد، آهک چله خانه و کائولن زنوز اشاره کرد که همگی دارای واحد فراوری و صادرات محصولات می باشد.

ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید ملی و صادرات

ارزش تولیدات کشاورزی استان ۲۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به ظرفیت های بالای این بخش گفت: ارزش تولیدات کشاورزی استان ۲۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

اکبر فتحی اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۷۰ درصد آن به صورت دیم کشت شده، ۱۰۶ هزار هکتار از آن باغ بوده و بقیه اراضی به صورت کشت آبی می باشد.

وی اضافه کرد: البته نمی توان به اراضی آبی استان، کشت آبی مطلق اطلاق کرد زیرا بیشتر به صورت نیمه آبی کشت می شود؛ در واقع می توان گفت آذربایجان شرقی از اراضی آبی محض زیادی برخوردار نیست.

فتحی ادامه داد: جمعیت دامی آذربایجان شرقی نیز حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار راس می باشد و مجموع تولیدات بخش کشاورزی بسته به شرایط اقلیمی حدود پنج میلیون تن در سال است.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد بخش کشاورزی استان متعلق به بخش خصوصی می باشد که نمایندگی آن را اتحادیه های مختلفی از جمله اتحادیه دامداران، مرغداران، صنایع تبدیلی، نظام های صنفی و مهندسی کشاورزی، کارخانجات خوراک و آرد و خانه کشاورز به عهده داشته و راهبری موضوعات مرتبط با این بخش ها توسط این نمایندگان انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیاست های دولتی مرتبط با این بخش ها می پردازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان داشت: در برنامه ریزی رشد هشت درصدی بخش کشاورزی ۳.۲ درصد از محل افزایش بهره وری و بقیه آن از محل توسعه سرمایه گذاری اتفاق خواهد افتاد.

صادرات ۳۰۷ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سهم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی را از استان ۳۰۷ میلیون دلار اعلام کرد: پارسال بیش از ۲۲ درصد صادرات استان مربوط به محصولات کشاورزی بود.

اکبر فتحی اظهار کرد: محصولات گلخانه ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده صادرات بخش کشاورزی استان به دیگر کشورهای جهان هستند.

وی اضافه کرد: مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان، کشور هایی نظیر عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه، صربستان و روسیه بود.

آذربایجان شرقی در تولید مواد غذایی جزو چهار استان برتر کشور

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب به بخش کشاورزی، گفت: آذربایجان شرقی در تولید مواد غذایی جزو چهار استان برتر کشور است.

عابدین خرّم افزود: در حوزه فناوری کشاورزی اقداماتی از جمله اصلاح بذر، آبیاری نوین انجام شده و برای حل تنش آبی ۹ سد در استان آماده بهره برداری هستند که پایاب آنها ناقص است و در سال جدید بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت آبیاری نوین می روند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تمرکز بر کارآفرینی و اشتغال در سطح استان، اظهار داشت: در سال جاری برای بیش از ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم اشتغال آفرینی پایدار انجام خواهد شد که جزو ضرورت ها و نیازهای استان است.

خرّم افزود: صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی همزمان با تامین نیازهای داخلی به بازارهای خارجی همچون روسیه، عراق و ارمنستان مورد توجه است تا آذربایجان شرقی به هاب صادراتی منطقه تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=58981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});