• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

۲۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است

  • کد خبر : 59278
  • 01 اردیبهشت 1401 - 11:15
۲۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است
یاز اکو - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حجت جباری روز پنجشنبه افزود: یکی از علل این عدم رهاسازی کامل آب به دریاچه مربوط به خشکسالی و کاهش بارندگی ها در حوضه آبریز است.

وی بیان کرد: تا یک‌ماه در صورت ذوب شدن برفها ورهاسازی منابع آبی ذخیره شده فرصت برای آبگیری دریاچه وجود دارد که بررسی نشان می‌دهد میزان آبگیری و وضعیت دریاچه نسبت به سال قبل وضعیت خوبی نخواهد بود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به مکاتبات انجام شده در راستای اخذ حق آبه زیست محیطی دریاچه و تالابها، ادامه داد: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر از سطح آب‌های آزاد است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۶ سانتیمتر کاهش دارد.

جباری با بیان اینکه سطح ارتفاع آب دریاچه در آبان‌ماه ۱۲۷۰.۵۲ متر از سطح آب‌های آزاد بود، گفت: هم اکنون با ۲۵ سانتیمتر افزایش آبگیری نسبت به آبانماه مواجهیم که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را شامل می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۳۰ تالاب فصلی و دایمی در استان وجود دارد، اضافه کرد: تالاب یادگارلو هم اکنون دچار مشکل کم آبی است که علت آن وجود زهکش در اطراف این تالاب است که به رغم هزینه های انجام شده امکان آبگیری مشکل است‌.

وی با بیان اینکه تالاب سولدوز در مجاورت تالاب یادگار لو وضعیت مطلوبی دارد گفت: تالاب دورگه سنگی هم اکنون ۶۵ درصد آبگیری شده و تالاب قوری گل و نوروزلو در حال آبگیری است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59278

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});