• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

۶۴ درصد از آذربایجان غربی دچار خشکسالی شدید تا بسیار شدید است

  • کد خبر : 61391
  • 18 اردیبهشت 1401 - 15:00
۶۴ درصد از آذربایجان غربی دچار خشکسالی شدید تا بسیار شدید است
یاز اکو - سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: میزان بارش ها در استان به ۱۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اسماعیل سیمایی افزود: میانگین بارش ها در سال جاری از اول سال تاکنون به ۴۷میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۱۸ درصد و نسبت به نرمال بلندمدت ۴۴ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: مقدار بارش در ارومیه در سال جاری ۵۴.۹ میلیمتر است که نسبت به سال گذشته که۷۹.۱میلیمتر بود کاهش ۳۱ درصدی داشته و نسبت به بلندمدت که ۹۳.۳ میلیمتر بوده ۴۱ درصد کاهش یافته است.

سیمایی با تاکید به اینکه مقدار بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۵.۳ میلیمتر است، خاطر نشان کرد: میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۳۶.۱ میلیمتر و نسبت به نرمال ۶۵.۴میلیمتر و ۶۱ درصد کاهش رانشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی اظهار کرد: مقدار بارش استان در سال آبی جاری از اول مهر ۱۴۰۰تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز ۲۳۷.۴میلیمتر ثبت شده که نسبت به سال قبل که ۲۲۶.۶میلیمتر بوده ۵ درصد افزایش و نسبت به نرمال بلندمدت که ۲۷۹.۵میلیمتر است ۱۵درصد کاهش دارد.

وی یاد آور شد: علی رغم بارش های مطلوب در اردیبهشت ماه با توجه به اینکه در فروردین ماه بارش ها کاهش شدیدی داشته در مجموع هم در فصل بهار جاری و هم در سال آبی جاری بارش ها کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

سیمایی ادامه داد: بررسی نقشه های خشکسالی استان براساس شاخص خشکسالی spEIنشان می دهد طی دوره یکساله تا پایان فروردین ماه جاری حدود ۹۷ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی از ضعیف تا بسیار شدید و ۶۴ درصد از نواحی استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید بوده و تنها ۳درصد از مساحت استان در محدوده نرمال قرار دارد.

وی افزود: شدت و وسعت خشکسالی ها در مرکز و شهرهای شمالی بیشتر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});