• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
باورهای درست و اشتباه در صنعت ماینینگ؛

آیا دستگاه ماینر +Bitmain Antminer T۱۷ ارزش خرید دارد؟

  • کد خبر : 61404
  • 18 اردیبهشت 1401 - 18:00
آیا دستگاه ماینر +Bitmain Antminer T۱۷ ارزش خرید دارد؟
یاز اکو - طبیعی است که در تمامی حوزه‌های سرمایه گذاری که سرو صدای زیادی در بازار مالی جهانی ایجاد می‌کنند اطلاعات غلطی نیز رواج پیدا ‌کند، در صنعت ماینینگ هم به همین صورت است؛ به طور مثال درباره دستگاه ماینر +Bitmain Antminer T۱۷ که حدودا بین ۳ الی ۴ سال آینده سود دهی بالایی خواهد داشت نظرات مختلف مثبت و منفی در فضای وب منتشر شده است؛ دارا ماینر فروشگاه دستگاه ماینر قانونی نو و استوک و اجاره دهنده فارم‌های قانونی راجع به صحتِ این باورها، مقایسه و میزان سود دهی این دستگاه محتوایی ارائه داده است.
به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، مشاهدات حاکی از آن است که با گذشت بیش از دو سال از معرفی دستگاه ماینر  +Bitmain Antminer T17  و با وجود تغییرات در سختی شبکه و معرفی ماینرهای قدرتمندتر همچنان این مدل ماینر سود دهی مناسبی دارد؛ اما باورهایی درمورد جنس و کارکرد این دستگاه وجود دارد که باعث شده استخراج کنندگان بیت‌کوین بعضا خرید دستگاه‌های دیگر را ترجیح دهند؛ دارا ماینر برای پاسخگویی به ابهامات شکل گرفته راجع به این دستگاه در ادامه توضیح داده است؛

تولید دستگاه ماینر +Bitmain Antminer T17

در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ کارخانه بیت مین از جدیدترین ماینر خود رونمایی کرد. دستگاه ماینر +T17 با قدرت هش ریت ۵۸ تراهش که مصرف برق آن ۳۲۰۰ وات بود.  این ماینر با وزن ۱۰ کیلوگرم ۷۵ دسی بل صدا تولید میکند و ۴ عدد فن خنک کننده دارد.

 

کارخانه bitmain:

این کارخانه توسط Micree Zhan و Jihan Wu در سال ۲۰۱۳ میلادی تأسیس شد. تا سال ۲۰۱۸ به بزرگترین طراح دستگاه های ماینر (ASIC) برای استخراج بیت کوین تبدیل شد. این کارخانه در حوزه های دیگر صنعت ماینینگ هم فعالیت دارد از جمله ۱۱ مزرعه ماینینگ در چین تا سال ۲۰۱۸ میلادی و همچنین دو استخر بزرگ ماینینگ BTC.com و Antpool که جزو بزرگترین استخرهای استخراج بیت کوین هستند، اداره می کند.

 

یکی از ویژگی های کارخانه بیت مین پیشرو بودن آن در تولید ماینرهای با هش ریت بالاتر ولی مصرف برق به صرفه تر است که محصولات این کارخانه را از دیگر تولید کننده های اسیک ها متمایز می‌کند.

اما در بحث سرمایه گذاری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ: میزان سرمایه اولیه

 همانطور که میدانید برای شروع سرمایه گذاری و خرید ماینر باید به شرکت سازنده و مدل ماینر توجه کرد. بهترین و اولین کارخانه تولید کننده ماینر، بیت مین چین است. این کارخانه در سال های اخیر با تولید دستگاه‌های قدرتمند تر توانسته است بازار ماینر جهان را از دیگر رقیبان برباید. از ویژگی های دستگاه های تولیدی این کارخانه این است که با همان برق مصرفی مدل های قدیمی تر قدرت بیشتری (ترا هش بالاتری) را میتوان دریافت کرد. برای انتخاب مدل ماینر باید به میزان سرمایه اولیه خود توجه کنیم.

دستگاه ماینر  +Bitmain Antminer T17  یکی از دستگاه هایی است که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد که قدرت هش ۵۸ تراهش دارد حدود قیمت این ماینر ۷۹ میلیون تومان است. دیگر دستگاهی که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد S19 pro با قدرت ۱۱۰ ترا هش است این ماینر حدود ۳۳۰ میلیون است.

در ادامه به مقایسه این دو دستگاه خواهیم پرداخت.

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ: هزینه های نگه داری و تعمیرات

 دو عضو مهم یک ماینر هش برد و پاور برق است. هش برد که عضو اصلی و گران ترین قطعه ماینر است در واقع وظیفه مشخص کردن قدرت هش دستگاه را به عهده دارد. نکته مهم این است قیمت یک ماینر نسبت مستقیم دارد با قیمت هر هش برد به این معنا که هرچه ماینر گران تر باشد هش برد آن هم گران تر است و در نتیجه هزینه تعمیرات آن در صورت بروز مشکلات احتمالی زیاد تر خواهد بود.

مصرف برق دستگاه  +Bitmain Antminer T17 حدودا ۳۲۰۰ وات و مصرف برق دستگاه  S19 pr  حدودا ۳۲۵۰  وات است.

اگر بخواهیم مثال دیگری ذکر کنیم ماینرWhatsminer M21S که توسط کارخانه MicroBT در سال ۲۰۱۹ تولید شد هش ریت ۵۶ تراهش دارد یعنی ۲ تراهش کمتر از +T17 ولی مصرف برق این ماینر ۳۳۶۰ وات است. یکی از تفاوت های اصلی تولیدات محصولات شرکت بیت مین با دیگر سازنده ها همین موضوع است که باعث محبوبیت این ماینر ها شده است.

موضوع دیگری که در بحث هزینه های نگه داری باید به آن توجه ویژه شود هزینه برق است. احتمالاً داستان های ترسناک در مورد مصرف انرژی استخراج بیت کوین را شنیده اید. صرف نظر از این که رسانه ها تاثیر آن را بیش از حد افزایش می دهند، این یک واقعیت است که هزینه اساسی استخراج؛ انرژی مصرف شده است. در تمامی دنیا بهترین مکان ها برای انجام عملیات استخراج رمز ارز مکان هایی است که ارزانترین برق را دارند.

برای محاسبه مصرف برق ماهیانه باید هزینه برق مورد استفاده در منطقه خود را که برحسب هر کیلو وات ساعت محاسبه میشود را ابتدا در میزان مصرف برق دستگاه (به عنوان مثال برای ماینر +T17 عدد ۳٫۲ کیلووات) و سپس در عددهای ۳۰ و ۲۴ ضرب کرد.                                      

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ: سود ماهیانه

برای محاسبه سود یک دستگاه ماینر ابتدا باید با مفاهیم مهمی چون سختی شبکه ، ارزش ارز مورد نظر و در نهایت قدرت پردازش آن دستگاه آشنا شویم.

در ادامه سه مفهوم بالا را توضیح می‌دهیم.

۱- سختی شبکه: بیت کوین برای ماینرها که وظیفه اصلی تامین امنیت شبکه و ثبت تمامی تراکنش ها را دارند؛ پاداشی در نظر میگیرد که در حال حاضر این پاداش در هر ۱۰ دقیقه ۶٫۲۵ بیت کوین است که زمان در نظر گرفته شده از سمت بیت کوین برای بازکردن یک بلوک (مجموعه معادلات ریاضی جهت امن کننده شبکه) است. اگر ماینرها بتوانند این بلوک را  در زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه باز کنند در شبکه اختلال ایجاد می‌شود؛ در نتیجه  شبکه به‌طور خودکار نسبت به قدرت پردازش موجود، سختی پیدا کردن پاسخ معادلات را کم و زیاد می‌کند تا ماینرها بتوانند به‌طور میانگین در ده دقیقه به جواب برسند. در واقع مجموع هش ریت تمامی ماینرها در دنیا که بطور همزمان مشغول ماین هستند عددی رو به وجود میاره که مولفه سختی شبکه است.

۲-ارزش رمز ارز: به زبان ساده قیمت بیتکوین، اتریوم ویا سایر رمزارزها به دلاراست، با توجه به اینکه جایزه استخراج رمز ارزها در قالب دلار نیست و درقالب توکن همان رمز ارز است. برای مثال ماینر +T17  ساخت شرکت بیت مین زمانی که ارزش بیتکوین ۳۸ هزار دلار است ماهانه حدودا ۳۲۰ دلار درآمد دارد اما در بیتکوین ۴۹ هزار دلاری این درآمد تا ۶۰۰ دلار افزایش داشت و از همه مهم‌تر اختلاف ارزش ریال و دلار باعث میشود که سرمایه گذاری در این بخش همیشه سود چشمگیر و خاصی داشته باشد چون شما ریالی سرمایه گذاری می‌کنید و دلاری درآمد دارید  آن هم بدون نیاز به مهمترین بخش کار یعنی نیروی انسانی.

۳-قدرت پردازش دستگاه ماینر: در ابتدا برای استخراج رمز ارز به یک دستگاه کامپیوتر قدرتمند نیاز بود ولی به مرور زمان و با افزایش سختی شبکه دیگر اقدام به استخراج نیاز به دستگاه های پیچیده ای دارد به نام ماینر. دستگاه های زیادی با قدرت های پردازش متفاوت در حال حاضر در بازار موجود هستند که هرچه دستگاه قدرتمند تر باشد و در اصطلاح هش ریت بالاتری داشته باشد سود دهی بیشتری دارد

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت asicminervalue سود ماهیانه دستگاه +T17 با قدرت ۵۸ تراهش امروز با بیت کوین ۳۸ هزار دلاری تقریبا  320 دلار است ولی ماینر S19pro که ۱۱۰ ترا هش قدرت دارد حدودا ۶۳۰ دلار سود دهی است.

۴-مدت زمان سود دهی: دستگاه های ماینر مانند تمامی دستگاه های الکترونیکی یک عمر مفید دارند. برای دستگاه های ماینر این عمر مفید به عوامل متفاوتی بستگی دارد. یکی سختی شبکه بیت کوین و دیگری رشد تکنولوژی و ظهور دستگاه های قدرتمند تر است. در حال حاضر قدرتمند ترین دستگاه بازار ایران s19pro است با قدرت ۱۱۰ تراهش و طبق پیشبینی کارشناسان بین المللی در حوزه ماینینگ رشد بیشتر نیاز به زمان طولانی دارد.

با توجه به نکات ذکر شده میتوان گفت هر دو دستگاه +T17 و s19pro حدودا بین ۳ الی ۴ سال اینده سود دهی بالایی خواهند داشت و بعد از این بازه به مرور زمان سود دهی کاهش میباید.

مقایسه دو دستگاه S19pro و +T17 از نظر سود دهی

هزینه خرید ۱ دستگاه s19pro همانطور که گفته شد حدودا ۳۳۰ میلیون تومان ولی قیمت یک دستگاه ماینر +T17 حدودا ۷۹ میلیون تومان است. همینطور که مشاهده میفرمایید هزینه خرید یک دستگاه ماینر S19pro بیشتر از خرید ۴ دستگاه +T17 است؛ با این تفاوت که میزان هش دستگاه s19pro 110 تراهش است در حالی که هش ریت ۴ دستگاه +T17 232 ترا هش میشود یعنی بیش از ۲ برابر!

سود ۱ دستگاه s19pro بصورت ماهیانه ۶۳۰ دلار میشود. سود ماهیانه ۴ دستگاه +T17 تقریبا ۱,۲۸۰ دلار است.

مشاهده می‌کنید که با یک سرمایه یکسان سود شما میتواند تا ۲ برابر افزایش یابد!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61404

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});