• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

افزایش ۲۸ درصدی صادرات از آذربایجان شرقی/ بنادر کشور مملو از کالاهای اساسی هستند

  • کد خبر : 61670
  • 20 اردیبهشت 1401 - 11:00
افزایش ۲۸ درصدی صادرات از آذربایجان شرقی/ بنادر کشور مملو از کالاهای اساسی هستند
یاز اکو - رئیس گمرک ایران در نشست با صنعتگران و واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی گفت: میزان کالای صادراتی آذربایجان شرقی در یک سال گذشته معادل ۴۹۲ هزار تن است که ۲۸ درصد افزایش نسبت به زمان برابر داشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از همنوا، علیرضا مقدسی عصر امروز در نشست با صنعتگران و روسای واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی در راستای بررسی و حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، شرکت های دانش بنیان و مسائل گمرگی واردات تجهیزات ماشین آلات مورد نیاز تولید استان، با اشاره به اینکه اصلی ترین وظیفه گمرک ایران و رسالت این دستگاه تسهیل تجارت و تامین کالاهای اساسی اصلی ترین وظیفه این دستگاه است، گفت: مشکلاتی که در بخش تشریفات گمرکی و پروسه ترخصیص کالا در دست بررسی هستند و قرار است ضمن ملاقات از بخش های مرزی و گمرک های منطقه، طی جلسه ای با روئسای کشور آذربایجان و مرز نخجوان در خصوص تجارت خارجی و بحث تشریفات گمرکی گفتگو شود.

وی با بیان اینکه پیگیری های متعددی از سوی مسئولان آذربایجان شرقی و نمایندگان مجلس استان در جهت حل مشکلات گمرکی واحدهای صنعتی صورت می گیرد، افزود: همه به جد پیگیر تحقق اهداف هستند.

۴۹۲ هزار تن، میزان کالای ترانزیتی خارجی آذربایجان شرقی در سال گذشته

رئیس گمرک ایران با اشاره به اینکه در راستای ترخیص و حل مشکلات کالاهایی که مدتی بود مشمول مقررات متروکه گمرک شده اند،در چند ماه اخیر اقدامات ویژه ای انجام گرفته است، گفت: ۲۶۰ هزار نقره معادل یک میلیون و ۵۰ هزار تن کالا ماندگار در انبار گمرک بود که مشمول مقررات متروکه شده بود و در حال حاضر با همت همکاران ۹۵۳ هزار تن از این کالاها ارزیابی و به سازمان ارسال جمع آوری فرستاده شد و باقی مانده نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه میزان کالای ترانزیتی خارجی آذربایجان شرقی در یک سال گذشته معادل ۴۹۲ هزار تن است که ۲۸ درصد افزایش نسبت به زمان برابر داشته است، ادامه داد: در یک ماه گذشته نیز ۵۹ هزار تن کالای ترانزیت خارجی با ۳۵ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته ثبت شده است.

مقدسی با اشاره به آماری از میزان واردات و صادرات کشور،گفت: میزان صادرات کشور، ۵میلیارد دلار و واردات ۴ میلیارد و یکصد میلیون دلار بود که نشان دهنده تراز تجاری مثبت است.

بنادر کشور مملو از کالاهای اساسی هستند

وی اضافه کرد: بنادر کشور مملو از کالاهای اساسی هستند که در حال تزریق به بازار است و تا مدت فعلی ۴۳۸ میلیون دلار گندم معادل ۱ میلیون و ۱۰۰ تن، ۲۷۳ میلیون دلار روغن معادل ۱۷۷ تن و شکر ۳ هزار تن به بازار تزریق و دیگر کالاهای اساسی ۳ میلیون تن در حال تشریفات گمرکی هستند.

وی با بیان اینکه هر ۱۵ ثانیه یک کامیون از گمرکات کشور خارج می شود، افزود: در حال حاضر ۲۹۰ تن کالای اساسی در حال تخلیه در اسکله، ۶۰۰ تن در لنگرگاه هستند.

رئیس گمرک ایران با اشاره به اینکه استقرار گمرک در یک منطقه نیازمند بستر، زیرساخت و تجهیزات است، ادامه داد: در حال حاضر ۲۳۹ گمرک در ایران وجود دارد که ۱۳۹ گمرک اصلی هستند، اما متاسفانه قبل از بررسی نیاز و تجهیز منطقه اقدام به ایجاد گمرک می شود و کنترل آن دشوار است که نهایت به افزایش قاچاق به دلیل عدم نظارت انجام می گیرد.

وی با اشاره به ایراداتی در طرح جامع پس کرانه که در خصوص گمرک های نقطه صفر مرزی است، گفت: در این طرح بحث عقب کشی گمرک مطرح است و این موضوع در نقاطی مثل مرز نوردوز ممکن است باعث افزایش قاچاق افزایش شود، این طرح اهداف ما را دنبال نمی کند و به دنبال رسیدگی هستیم.

وی در انتها با بیان اینکه گمرک حامی تولید و صادرات از راه قانونی است، خاطرنشان کرد: گمرک، پیشانی تجارت است و بحث تجارت خارجی باید تصمیم گیری های جدی داشته باشد تا رونق گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});