• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود:

کار تئاتر در شهرهای کوچک فقط عشق می‌خواهد

  • کد خبر : 62163
  • 23 اردیبهشت 1401 - 19:30
کار تئاتر در شهرهای کوچک فقط عشق می‌خواهد
یازاکو - دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی سردرورد در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: تئاتر خیابانی کلاس درسی است که بدون نیاز به هیچ‌گونه تبلیغاتی مخاطب را به خود جذب و با این هنر آشنا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی، اولین دوره جشنواره تئاتر خیابانی سردرود که سال ۹۸ پیش از شیوع کرونا در شهر سردرود آذربایجان شرقی برگزار شد، در سطح یک جشنواره کوچک با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و در اولین تجربه برگزاری شاهد ارسال ۵۰ تئاتر خیابانی به دبیرخانه جشنواره بود. سه اثر خیابانی از همین جشنواره به جشنواره‌های ملی معرفی شدند که نشان از کیفیت بالای آثار داشتند. همین امر برگزارکنندگان این جشنواهر مجاب کرد تا سال‌های بعد نیز این رویداد را ادامه دهند اما پاندمی کرونا، تعطیلی دو ساله‌ای را تحمیل کرد. خوشبختانه بهار امسال جشنواره تئاتر خیابانی سردرود کار خود را از سر گرفت.
امیرمهروند، دبیر جشنواره تئاتر خیابانی سردرود در خصوص این‌که سیاست‌گذاری جشنواره بر روی تئاتر خیابانی متمرکز شده، می‌گوید: «با توجه به این‌که جشنواره تئاتر صحنه‌ای با مرکزیت تبریز پیش از کرونا به شکل منظم برگزار می‌شد برای خودداری از موازی‌کاری با مرکز تصمیم گرفتیم که این جشنواره را به تئاتر خیابانی اختصاص بدهیم. تئاتر خیابانی همیشه در جشنواره‌های تئاتر یک بخش جانبی بوده و جای خالی یک جشنواره ویژه برای آن همواره احساس می‌شد چرا که ما تئاتر خیابانی را نه یک وصله برای تئاتر صحنه‌ای بلکه شیوه‌ای به مراتب تأثیرگذارتر می‌دانیم. »
وی می‌افزاید: «در شهرهای کوچک مثل سردرود که مخاطب عام با تئاتر آن‌چنان که باید آشنا نیست، اجرای خیابانی تئاتر می‌تواند به طور خودکار مخاطب را جذب کند و او را با نمایش آشنا کند و به نظر من در همین نوع از تئاتر است که ما می‌توانیم بهترین و مفیدترین آموزش‌ها را به شهروندان ارائه کنیم.»
مهروند همچنین می‌گوید: «علاوه بر تمام این‌ها که انگیزه اصلی ما برای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی بودند، یک نکته اساسی وجود دارد که به امکانات اولیه این شهر برای تئاتر کار کردن برمی‌گردد، این که ما در شهر خودمان یک سالن یا پلاتو برای اجرای صحنه‌ای تئاتر نداریم و در نتیجه اهالی تئاتر این شهر اگر قصد داشته باشند تئاتر صحنه‌ای کار کنند باید به مرکز مراجعه کنند. بنابراین بهترین راهکار برای آوردن تئاتر به میان جامعه و مردم برگزاری تئاتر خیابانی بود و تجربه برگزاری اولین جشنواره نیز ما را بیشتر مجاب کرد تا به راه خود ادامه بدهیم.»
مهروند در خصوص آینده جشنواره نیز تأکید می‌کند: «گرچه معتقدیم آینده در آینده اتفاق می‌افتد اما طبیعی است که برای آینده جشنواره اهدافی را ترسیم کرده‌ایم و تمام تلاشمان را برای رسیدن به این اهداف انجام می‌دهیم. ما بیش از هر چیز به دنبال تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی سردرود و گسترش وسعت جغرافیایی آن هستیم.»
وی می‌گوید: «شهرداری و شورای شهر سردرود که تجربه خوب و مؤثر دور اول را داشتند با کاهش شیوع کرونا، خواستار برگزاری دوره دوم جشنواره شدند و تا به امروز هم با حمایت‌های مادی و معنوی خود در کنار جشنواره بوده‌اند و خوشبختانه امسال هم شاهد استقبال خوب هنرمندان بودیم و با این که جشنواره به مدت دو سال برگزار نشده بود اما امسال هم ۳۹ اثر، با کیفیت مطلوب به دبیرخانه رسید که نشان می‌دهد نگاه‌ها به این جشنواره مثبت است.»
امیرمهروند به مشکلات تئاتر در شهرستان‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «تئاتر کار کردن سراسر عشق و علاقه است. کار تئاتر حتی در شهرهای بزرگ‌تر و در کل کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه است. تئاتری‌ها برای تولید یک اثر باید هفت‌خوان را بگذرانند و پس از آن نگران این باشند که این اثر آیا مخاطب را جذب خواهد کرد یا نه… اما در شهری مثل سردورد که ما از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستیم، وقتی با وجود تمام حمایت‌های شورا و شهرداری هنوز یک سالن یا پلاتو برای تولید اثر نداریم دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. اگر امروز اهالی تئاتر در شهر سردورد سرپا هستند و تولید اثر می‌کنند فقط و فقط از روی علاقه است و ما همچنان امیدواریم که روزی برسد که تئاتری‌ها بتوانند بدون دغدغه اثر تولید کنند. »
گفتنی است هیئت بازبینی دومین جشنواره تئاتر خیابانی “سردریم” از میان ۳۹ اثر ارسالی به دبیرخانه ۱۲ اثر را برای بخش اصلی انتخاب کردند.
بر اساس این گزارش، ۱۲ اثر بخش اصلی دومین جشنواره تئاتر خیابانی سردریم از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت در هفته فرهنگی سردرود با محوریت جشنواره تئاتر خیابانی در دو پارک اصلی این شهر اجرا خواهند شد و آتش تقی‌پور، سیاوش چراغی‌پور و یعقوب صدیق جمالی به عنوان اعضای هیئت داوران آثار را داوری خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62163

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});