• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

ضرورت برنامه ریزی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

  • کد خبر : 62324
  • 25 اردیبهشت 1401 - 8:45
ضرورت برنامه ریزی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی
یاز اکو - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را از مهم‌ترین ضروریات پس از حذف ارز ترجیحی دانست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، یونس ژائله در هشتادو پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجانشرقی، اظهار کرد: تغییراتی جدی در بخش اقتصادی کشور از روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ آغاز شده و یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم، حذف ارز ترجیحی از شبکه‌ی اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: همچنین تغییرات جدی و زیادی در شبکه‌ی قیمت‌گذاری و همچنین قیمت کالاهای تولیدی که مربوط به چهار قلم کالای اساسی و بقیه‌ی کالاهایی که از این چهار قلم تهیه می‌شد را نیز شاهد هستیم.

ژائله با بیان اینکه این تصمیم موجب ایجاد تغییرات زنجیرواری در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: واردکنندگان فعال در این حوزه در طول سالیان گذشته، کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردند و طبیعتاً سرمایه در گردشی که داشتند، برای این امر کفاف می‌کرد اما اکنون اگر بخواهند با این سرمایه در گردش، کالا وارد کنند، قطعاً توان واردات این مقدار کالا را نخواهند داشت.

وی، تخصیص یارانه‌ها به مصرف کنندگان را دومین موضوع مهم در این خصوص برشمرد و افزود: خوشبختانه با واریزی‌هایی که برای دهک‌های مختلف انجام شده، قدرت خرید مردم بالا رفته است و موضوع سوم این است که واحدهای تولیدی که مواد اولیه این کارخانه‌ها را تامین می‌کردند، نیاز به افزایش نقدینگی بالایی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز خاطرنشان کرد: صنف تولید مواد غذایی از مرغداران و گاوداران تا صنایع تبدیلی و دیگر واحدهای مربوطه نیاز به حجم بالای نقدینگی دارند که باید نسبت به اقدام فوری برای تامین این سرمایه در گردش تلاش شود.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از واحدها توان جذب این رقم را ندارند، گفت: بر اساس آمار، تخصیص وام بانک‌های استان در بخش دولتی تا حد توان انجام شده و در این بین ظرفیت خوبی نیز در بانک‌های خصوصی داریم که در این موضوع، باید سرفصل جدیدی در بانک مرکزی آغاز شود.

ژائله با تاکید بر ضرورت توجه به تولید ملی نیز متذکر شد: تا زمانی که تولید ملی افزایش نیابد، با اختصاص یارانه به یک بخش شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود ‌و میزان سهم یارانه‌ی انرژی ما در استان، ۱.۳ درصد از کل یارانه این بخش در کشور است؛ در حالیکه این میزان در برخی استان‌ها همچون بوشهر بسیار بالا است.

«بررسی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ شورای گفت‌گوی دولت و بخش خصوصی استان»، «بررسی مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در منطقه کُجوار (کجاباد) تبریز به‌دلیل مغایرت‌های قانونی» و «بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شماره‌ی چهار تبریز «شهید سپهبد قاسم سلیمانی» به اخذ عوارض آزادراه «تبریز-سهند»، سه دستور جلسه این نشست بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});