• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

نگاهی گذرا به وضع آذربایجان‌شرقی در شاخص ازدواج و باروری زودهنگام

  • کد خبر : 64924
  • 11 خرداد 1401 - 10:45
نگاهی گذرا به وضع آذربایجان‌شرقی در شاخص ازدواج و باروری زودهنگام
یاز اکو - آذربایجان‌شرقی در ازدواج زودهنگام و کودک همسری و همچنین در طلاق گروه سنی 10 تا 14 سال در رتبه‌ی دوم کشوری قرار دارد. مخصوصا کودک‌همسری در شهرستان‌های ملکان، بستان‌آباد، سراب و چاراویماق بیشتر رایج است.

یاز اکو؛ ساناز شهابی_ بر اساس آمار منتشر شده در سالنامه آماری سال ۱۳۹۵ در آذربایجان‌شرقی مشخص می‌شود که تعداد ۱۶ هزار و ۵۱۰ دختر در گروه سنی ۱۴-۱۰ ساله ازدواج کرده‌اند که از این تعداد همسر ۱۴۲ نفر فوت کرده و ۳۴۹ نفر نیز طلاق گرفته‌اند. این آمار برای گروه سنی ۱۹-۱۵ نیز به ترتیب شامل ۳۲۲ هزار و ۸۴۱ ازدواج، ۶۵۲ مورد فوت همسر و شش هزار و ۷۷۹ مورد طلاق است.

آماری که نشان می‌دهد چقدر میزان کودک‌همسری در استان ما زیاد است و متاسفانه تعداد زیادی از دختران در سنی که هنوز از نظر استانداردهای بین‌المللی برای ازدواج مناسب نیست به دلیل فوت همسر یا طلاق بیوه شده و باید مسیر دشواری را در بهترین دوران زندگی خود طی کنند.

بر اساس سرشماری در سال ۱۳۹۵، ۲۲ درصد جمعیت دختران و زنان استان کمتر از ۱۹ سال سن دارند، و این بدان معنی است که ۲۲ درصد در معرض آسیب ازدواج زودهنگام هستند. این در حالی ست که بر اساس آمار سال ۹۹، در قبال ازدواج بیش از ۳۰ هزار نفر، ۹ هزار و ۴۵۶ نفر طلاق گرفته‌اند.

نکته‌ی تلخ دیگر اینکه در سال ۹۵ بالغ بر ۱۴ هزار نفر زن سرپرست خانوار شناسایی شده‌اند که از این تعداد حدود ۹ هزار نفر سرپرست خانوار تک نفره، سه هزار و ۶۲۹ نفر سرپرست خانوار دو نفره، بیش از یک هزار زن، سرپرست خانوار سه نفره و… هستند.

آمار قابل تامل دیگر میزان ولادت ثبت شده بر حسب گروه سنی مادران طی سال ۹۹ است که بر این اساس میزان باروری در گروه سنی کمتر از ۱۵ سال دو درصد و در گروه سنی ۱۵-۹ ساله ۹ درصد است.

روایت دو دانش‌آموز از ازدواج هم‌مدرسه‌ای‌هایش

محدثه یکی از دخترانی است که در روستای شیخ حسن در نزدیکی تبریز ساکن است، او اکنون در مدرسه‌ مشغول تحصیل بود و می‌گوید بسیاری از دختران در مقطع ابتدایی و متوسطه اول ازدواج کرده‌اند یا قرار است بزودی ازدواج کنند.

به گفته‌ی او؛ ازدواج در سنین پایین در این روستا یک امر عادی است، گرچه برخی از دختران تمایل به ادامه تحصیل دارند، اما به اجبار خانواده تن به این کار می‌دهند.

سارا دیگر دختر ۱۴ ساله‌ای است که در خیابان مشروطه که یکی از مناطق محروم تبریز است، زندگی و تحصیل می‌کند. به گفته‌ی او تعداد زیادی از دوستانش قبل از سن ۱۳ سالگی ازدواج کرده‌اند و تعداد کمی از آنها بعد از ازدواج به مدرسه می‌آید. او می‌گوید حتی چند نفر از هم‌کلاسی‌هایش در مدرسه الان مادر شده‌اند.

به گفته‌ی سارا بیشتر این ازدواج‌ها فامیلی هستند و در خانواده‌های فقیر دارای چند فرزند صورت می‌گیرند.

گفتنش شاید چندان خوشایند نباشد اما دختران ایران زمین با این اوضاع اقتصادی و اخلاقی کشور قطعا چالش‌های فراونی پیش رو دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});