• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

ناهماهنگی‌های اجرایی مانع اصلی استقلال مس آذربایجان/ دستور ویژه رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 65809
  • 18 خرداد 1401 - 13:45
ناهماهنگی‌های اجرایی مانع اصلی استقلال مس آذربایجان/ دستور ویژه رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه
یاز اکو - رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: در سیستم اجرایی ناهماهنگی زیادی بین وزارت صمت و سازمان بورس وجود دارد و این موضوع مهمترین مانع بر سر تحقق استقلال صنعت مس آذربایجان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، محمدحسین فرهنگی امروز با اشاره به دستور و مؤافقت رئیس جمهور با تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان در سفر اخیر خود به آذربایجان شرقی اظهار داشت: مهمترین مانع بر سر تحقق این مطالبه عمومی استان مشکلات اداری و اجرایی است چرا که شرکت ملی مس سهامداران خصوصی و دولتی متعددی دارد و طبیعتاً تفکیک و تعیین تعداد سهام هر یک از آنها کاری زمان بر است.

وی با رد موضوع عدم هماهنگی بین نمایندگان آذربایجان شرقی برای پیگیری موضوع تاسیس شرکت مس استان خاطر نشان کرد: اتفاقاً بیشترین میزان هماهنگی و وحدت نظر بین نمایندگان استانی بر سر همین موضوع است اما در سیستم اجرایی کشور ناهماهنگی زیادی بین وزارت صمت و سازمان بورس وجود دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: با برگزاری جلسات مشترک و مجزای متعدد با این دو بخش تلاش کرده ایم این ناهماهنگی ها را به عنوان اصلی ترین مانع بر سر استقلال مس آذربایجان از میان برداریم اما باید اذعان کرد آن اراده ای که در مجموعه استانی برای تحقق این مطالبه وجود دارد، طبیعتاً با وجود سهامداری شرکت ملی مس در معدن مس سونگون، در بخش ها و مجموعه های فرا استانی وجود ندارد.

احیای دریاچه ارومیه و بهره برداری از پروژه های مربوط به آن

وی در خصوص احیای دریاچه ارومیه و بهره برداری از پروژه های مربوط به آن نیز گفت: موضوع اصلی در این زمینه تخصیص اعتبارات است و با جلسه مشترکی که به همراه مسئولان و نمایندگان آذربایجان غربی با رییس جمهور و معاونان وی داشتیم، در قدم اول دستور احیای ستاد احیای دریاچه ارومیه را گرفتیم.

فرهنگی تصریح کرد: بخش مهمی از منابع و اعتبارات مصوب در دو سفر استانی رییس جمهور به آذربایجان غربی و شرقی مربوط به دریاچه ارومیه است که امیدواریم با تسریع در تخصیص این منابع و اعتبارات در کمترین زمان ممکن شاهد احیای این دریاچه و رفع تهدیدات زیست محیطی از بخش مهمی از کشور باشیم.

انتقال آب ارس به تبریز

وی انتقال آب ارس به تبریز را از دیگر موضوعات اساسی طرح شده در سفر استانی رئیسی به آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: با توجه به فازبندی و وجود پیمانکاران متفاوت، این پروژه شرایط ویژه‌ای دارد و پیگیری‌های لازم از سوی مدیریت استانی و نمایندگان صورت گرفته و با وجود مخالفت برخی صاحب‌نظران مصوبه فاینانس در مورد این طرح و متروی تبریز اخذ شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان افزود: معتقدیم این راهکار می تواند تاثیر ملموسی بر اجرای پروژه هایی نظیر متروی تبریز داشته باشد که البته مستلزم پیگیری و سرعت عمل استانداری و شهرداری تبریز است چون تخصیص آن نیاز به مجوزهای متعدد از جمله شورای عالی اقتصاد دارد و با توجه به حمایت دولت از این موضوع، باید دستگاه های اجرایی ذیربط پیگیری های جدی داشته باشند تا تجربه های ناموفق قبلی در زمینه فاینانس پروژه های استانی تکرار نشود.

فرهنگی در مورد دیپلماسی اقتصادی و اقدامات انجام شده در این خصوص در استان نیز گفت: هر چند رئیس جمهور در سفر استانی خود بر حل مشکلات این بخش به ویژه در گمرکات تاکید کردند و استاندار آذربایجان شرقی نیز رایزنی های داخلی و خارجی متعددی داشته اما نتیجه آن منوط به اتفاقات و شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه ای و بین المللی آینده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});