• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
کریدوری که از تبریز راه اندازی شد:

اتصال خلیج فارس و دریای سیاه از تبریز

  • کد خبر : 66648
  • 25 خرداد 1401 - 17:40
اتصال خلیج فارس و دریای سیاه از تبریز
یاز اکو - تحولات اخیر در منطقه و قفقاز اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ایران را در ایجاد کریدورهای ترانزیتی بیش از پیش افزایش داده است. یکی از این کریدورها که دی ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در تبریز فعال‌ شد، کریدور ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان است که کشورهای این محور را به دریای سیاه و اروپا متصل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، این کریدور بندرعباس در ایران را به بندر باکو در جمهوری آذربایجان و بندر باتومی در گرجستان متصل می‌کند و این محور از طریق دریای سیاه به اروپا وصل می‌شود. به عبارت دیگر با ایجاد این کریدور، خلیج فارس با اتصال به کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان از راه‌های زمینی و دریایی به اروپا راحت‌تر و سریع‌تر متصل می‌گردد.
استاندار آذربایجان شرقی درباره احداث این کریدور گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی با کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان اشتراکات زیادی دارد و تقویت ارتباط با این کشورها برای دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
عابدین خرم در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت خوب و فرصت‌سازی این مسیر برای حمل و نقل و ترانزیت کالا بین این کشورها، ادامه داد: شروع این روند، کار خوبی است ولی پایداری آن ضروری بوده و مسوولان و متولیان امر در این کشورها باید با هم افزایی نسبت به پایدارسازی و تداوم آن تلاش کنند و طوری نباشد که این روند در سایه فراز و نشیب‌های مختلف پس از مدت کوتاهی متوقف شود.
وی یادآوری کرد: هر چقدر این مسیر پایدارتر باشد کشورهای منطقه و کشورهای واقع در این مسیر از مزایای آن بیشتر بهره‌مند خواهند شد و همه باید با عزم و اراده برای اتقای ارتباطات و دیپلماسی مرزی و صادرات و واردات بین این کشورها تلاش کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز هم در این باره گفت: این کریدور در راستای فعال‌سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و برقراری ارتباطات حمل و نقل جاده‌ای به صورت آزمایشی از دی ماه سال گذشته فعال‌سازی شده است.
جواد هدایتی با بیان این که کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال‌سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه‌های کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال‌سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت‌ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می‌شود.
وی یادآوری کرد: با اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و هند از طریق ایران و حوزه شرق و غرب اروپا از طریق دریای سیاه به این کریدور، ارتباطات و حمل و نقل زمینی بین کشورهای منطقه افزایش می‌یابد و شروع این کریدور از آذربایجان شرقی و تبریز، چشم‌انداز روشنی برای همگرایی منطقه‌ای، توسعه مناسبات و رونق اقتصادی این استان و کشور فراهم می‌کند.
سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز نیز درباره راه اندازی کریدور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان گفت: آغاز به کار این کریدور، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان‌های مرزی ایران را تقویت و پررنگ‌تر از قبل می‌کند.
علی النقی حسین‌اف در ادامه سخنان خود افزود: هر چند جمهوری آذربایجان در زمان حاضر خط ریلی باکو- تفلیس – قارص را نیز به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین‌المللی در اختیار دارد، اما بدون شک ایجاد کریدور زمینی ترانزیتی ایران – آذربایجان – گرجستان به تقویت ظرفیت‌های اقتصادی سه کشور کمک شایانی خواهد کرد.
وی یادآوری کرد: ایجاد و آغاز به کار این کریدور نشان دهنده موقعیت ژئواستراتژیک سه کشور است و تاثیر مثبت در مبادلات کالا بین آنان و در شکل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آینده نزدیک خواهد داشت.
رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران نیز در این باره گفت: با توجه به اهمیت کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه، کریدور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال‌سازی شده است.
گئورگین اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینه‌های آن، فعال‌سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.
وی افزود: با فعال‌سازی این کریدور کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از ظرفیت‌ها و مزایای آن بهره‌مند خواهند شد و سایر کشورها نیز می‌توانند با اتصال به این مسیر از آن بهره‌مند شوند.
یک نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و عضو کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس این کشور نیز درباره این کریدور گفت: راه اندازی کریدور حمل و نقل جدید خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ایران، آذربایجان و گرجستان طرحی مهم برای جمهوری آذربایجان است.
وقار بایرام‌اف با بیان این که شکل‌گیری خطوط حمل و نقل در این مسیر مستقیماً به حجم محموله‌های بین‌المللی در منطقه تأثیر خواهد گذاشت، افزود: ظرفیت‌های منطقه از نظر حمل و نقل بین‌المللی بار بسیار زیاد است.
وی عنوان کرد: تشکیل یک کریدور حمل و نقل جدید که سه کشور منطقه ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان را به هم متصل می‌کند، نشان می‌دهد کشورهای منطقه سعی دارند در بهره‌گیری از فرصت‌های حمل و نقل بین‌المللی موجود فعال‌تر باشند.
این گزارش می‌افزاید، پر واضح است این کریدور علاوه بر ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای، باعث ایجاد رونق اقتصادی برای کشور‌های ذینفع و حاشیه‌ آن‌ها خواهد شد و استفاده از این کریدور ضمن ارتقای ظرفیت‌های حمل و نقل کشورهای ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آن‌ها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی این کشورها با اروپا را کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});