• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

بازارهای مالی در هفته چهارم خرداد چگونه گذشت؟

  • کد خبر : 67010
  • 28 خرداد 1401 - 19:40
بازارهای مالی در هفته چهارم خرداد چگونه گذشت؟
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ گزارش هفتگی بازدهی بازارها جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار دلار و سکه/ هم‌سویی دلار و سکه

دلار که در روزهای نخست هفته موفق به شکستن سقف تاریخی خود شده بود، انتهای هفته مسیر کاهشی را پیش گرفت. قیمت دلار در هفته چهارم خرداد، ۲/۰۳ درصد رشد داشت. صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۶ خرداد، نرخ فروش دلار را ۲۷۴۳۹ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه ۱۹ خرداد، ۲۶ هزار و ۸۹۲ تومان ثبت شده بود. اما بازدهی بازار طلا در هفته چهارم خرداد ۱۴۰۱، با ۱/۹۷ درصد افت همراه بود. طلا پس از چند هفته بازدهی مثبت، نزولی شد. اما خریداران بازار سکه در هفته چهارم خرداد، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی مثبت برای سکه طرح جدید، ۱،۰۷ درصد بود. سکه امامی پس از انتشار اخباری از سوی بانک مرکزی مبنی بر اعمال سیاست‌هایی برای کنترل نرخ صعودی دلار، از تب‌وتاب رشد قیمت افتاد. این فلز گرانبهای داخلی همزمان با افت نرخ دلار در بازار آزاد از سطوح بالای قیمتی خود عقب‌نشینی کرد. بر این اساس سکه یاد شده توانست با وجود افت‌های محدود هفته اخیر و ایستادن در سطح ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان عملکرد مثبت را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که ریزش شدید بهای طلا در بازار جهانی عامل دیگری بود که تمایلات صعود را برای سکه تضعیف کرد؛ که در نهایت فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این صکوک نیز کاهش یافت و به زیر ۱/۵ میلیون تومان رسید.

بازار سهام/ رشد شاخص کل بورس

بازار سهام با وجود برخی فراز و نشیب‌ها، هفته گذشته را با عملکرد مثبت ۲/۹ درصدی پشت سر گذاشت. موانع تکنیکالی پیشروی شاخص‌کل، عقب‌نشینی نرخ دلار و شناسایی سریع سود از اصلی‌ترین دلایل رفتار محتاطانه بود. تقویت انتظارات تورمی عاملی بود که بازار را برای ماندن در مسیر صعودی تحریک کرد. اما ترس معامله‌گران از جلسه فدرال‌رزرو و اثری که می‌تواند بر قیمت برخی کالاها در بازار جهانی بگذارد نیز از دیگر عوامل موثر بر جریان دادوستدهای بورس تهران به ویژه کالایی‌ها بود. حال به عقیده کارشناسان وضعیت بازار به گونه‌ای شده است که سهامداران همچنان مردد بوده و نمی‌توانند درخصوص ماندن یا ترک این بازار تصمیم‌گیری کنند. بنابراین انتظار می‌رود بعد از یک رشد پرشتاب شاهد افزایش تعداد فروشندگان باشیم.

بازار طلای جهانی/ بازدهی منفی هفتگی طلا با افزایش نرخ بهره

طلا در هفته‌ای که فدرال رزرو دست به افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره زد، بازدهی هفتگی منفی را به ثبت رساند. پس از افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مقابله با تورم بی سابقه در آمریکا همانطور که پیش بینی می شد طلا با افت قیمت مواجه شد. البته طلا مرز ۱۸۰۰ دلاری از دست نداد ولی در هفته ای که گذشت بیش از ۱/۵ درصد افت قیمت داشت. طلا تا آخرین ساعات معاملاتی روز جمعه که اخرین روز هفته برای بازارهای جهانی به حساب می آید در محدوده قیمت ۱۸۴۰ دلار معامله شد. در حال حاضر تحلیل گران پیش بینی می کنند که شاید وضعیت برای طلا و معامله گران در ماه های آتی سخت تر از اکنون شود زیر شواهد نشان می دهد فدرال رزرو با تمام قوا به جنگ تورم آمده است و افزایش نرخ بهره در سطحی که اتفاق افتاد محتمل است. افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو شدیدترین رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو از سال ۱۹۹۴ تاکنون بوده است.

بازار اوراق مسکن/ ابهامات گرانی بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته اخیر را با افت‌وخیزهایی پشت سر گذاشت. به‌طوری‌که برآیند حرکت این اوراق تسهیلات بانکی صعودی بود. بر این اساس اوراق تسهیلات اسفند ۹۹ هفته گذشته با عملکرد مثبت ۳/۹۸ درصدی توانست در بالای سطح ۱۴۰ هزار تومان قرار بگیرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که قیمت مسکن در کشور در مقایسه با سطح درآمد خانوارها از یک مسئله اقتصادی به یک بحران فراگیر تبدیل شده است. تولید مسکن توسط سازندگان خصوصی با توجه به وضعیت تورم در نهاده‌های تولید، در بخش قیمت تمام شده با علامت سوال بزرگی روبه‌رو است. بر این اساس چنانچه شرایط برای ثبات قیمت مسکن یا تورم آرام آن در ماه‌های پیش رو وجود نداشته باشد این موضوع می‌تواند مجدداً باعث کاهش عرضه مسکن، افزایش کسری ساخت و در نهایت افزایش قیمت شود.

بازار نفت/ تأثیر محدودیت عرضه بر قیمت نفت

بهای نفت روز جمعه در ابتدای بازار کاهش یافت. زیرا نگرانی‌های مربوط به تقاضا به دنبال افزایش نرخ بهره جهانی باعث شد تا نفت اندکی افت را تجربه کند. به‌طوری‌که نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت در طول روز شاهد فروش سنگینی بودند، زیرا بازارها در تلاش برای افزایش قیمت در بانک مرکزی و رکودهای احتمالی بودند. اما با بازگشت آرامش نسبی در بازار قیمت‌ها سبزپوش شدند. تغییر جهت بازار عمدتا به دلیل غلبه محدودیت عرضه جهانی به نگرانی‌های یاد شده بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});