• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

تبریز پیشگام در احداث پیاده‌راه‌

  • کد خبر : 67933
  • 04 تیر 1401 - 18:30
تبریز پیشگام در احداث پیاده‌راه‌
یاز اکو - به گفته پژوهشگران تاریخ، تبریز اولین شهر در ایران است که در احداث پیاده راه پیشگام بوده و در حال حاضر شهرداری تبریز برای رفاه حال شهروندان، در احداث‌ مجدد پیاده راه‌ها و زیباسازی آنها اقدام می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، پیاده راه قدمتی به بلندای تاریخ دارد و در گذشته‌های دور، محلی برای گفتو گو، وقت گذرانی و پاتوق سفرای خارجی و سرکنسولگران بود. اگر سیری در تاریخ داشته باشیم، کلانشهر تبریز، تنها شهری در ایران است که به احداث اولین پیاده راه دست یافته است و این یعنی راهی برای بازگشت به تعاملات اجتماعی در شهر. احداث پیاده راه‌های شهری از فرانسوی‌ها آغاز شده و با سفر پادشاهان به کشورهای اروپایی در دوره قاجار، علاقه به احداث پیاده‌ راه‌های شهری در ایران نیز کم کم رواج یافته است. بی شک یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه در مدیریت شهری، احداث پیاده راه‌هاست که در کلانشهر تبریز نیز به دلیل وجود ابنیه‌های تاریخی و بسترهای مناسب در حوزه گردشگری، بیش از بیش مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر شهرداری تبریز به دلیل استقبال شهروندان از احداث پیاده‌راه‌ها نسبت به زیباسازی و احداث مجدد آنها اقدام می‌کند.

پیاده راه تربیت

پیاده راه تربیت یکی از خیابان‌های معروف تبریز است که در زمان شهرداری محمدعلی خان تربیت بصورت خیابان احداث و در دوره چهارم مدیریت شهری تبریز به صورت پیاده راه درآمد. در ابتدای آن یک دروازه بازسازی شده است؛ این ورودی که درب نوبر نام دارد از دروازه‌های قدیمی شهر تبریز است که بازسازی شده و در پیاده راه تربیت، مجسمه‌هایی از مشاغل قدیمی همانند آرایشگری، عکاسی،فراش و قالی فروشی به نمایش گذاشته شده است. یکی از عمده‌ترین علل جذابیت در این پیاده راه، وجود همین مجسمه‌هاست. 

 پیاده راه داش ماغازالار

پیشینه تاریخی داش ماغازالار به سال ۱۲۵۱ بازمی‌گردد که متأثر از طرح‌های تفلیسی و قفقازی است که به دلایلی از جمله ترافیک، عدم امنیت عابر و ضرورت حفظ آثار تاریخی به یک پیاده راه تبدیل شده است.

پیاده راه ارک تبریز

این پیاده راه در سال ۱۳۹۷، توسط شهرداری تبدیل به پیاده راه شده و در حال حاضر نیز رستوران و کافه‌های بسیاری در آن قرار دارد و می‌توان گفت که به دلیل قرار گرفتن ارک علیشاه تبریز در این محدوده، این پیاده راه به یکی از پرترددترین پیاده‌راه‌ها در کلانشهر تبریز تبدیل شده است.

پیاده راه سنگفرش ولیعصر (عج)

پیاده راه سنگفرش ولیعصر یکی دیگر از پیاده‌راه‌های معروف تبریز است که در حال حاضر شهرداری منطقه ۱ تبریز با نصب المان‌های زیبایی حجمی، کاشت گل‌های زیبا و همچنین راه‌اندازی آبنماهای موجود،جاذبه‌های بیشتری را ایجاد کرده است.

پیاده راه ضلع شمالی بلوار نیایش

پس از آزادسازی ضلع شمالی بلوار نیایش، عملیات عمرانی جهت پیاده راه سازی در این مسیر شروع شده است که با ۱۰ هزارمتر مربع و ۱۰۰ تن آسفالت ریزی و همچنین ترمیم جداول و نصب مبلمان شهری، این پیاده راه آماده بهره برداری است. 

با توجه به اینکه روزانه هزاران مسافر از طریق ترمینال مرکزی تبریز وارد شهر تبریز می‌شود، فضای سبز مناسب، مبلمان شهری و چراغ روشنایی در این مسیر نصب شده است. ایجاد مسیر ایمن برای دوچرخه سواری شهروندان یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات در این مسیر است که می‌توان به آن اشاره کرد.

پیاده راه شهریار در شهرک باغمیشه

پیاده راه شهریار به طول ۷۰۰ متر و عرض ۲۲ متر، حد فاصل میدان اطلس تا میدان ارغوان به اجرا درمی‌آید. فاز اول این پروژه در ۳۰۰ متر آغاز شده که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در مجموع دو فاز، یک چهارم این مسیر به اتمام رسیده است.

در این مسیر علاوه بر پیاده‌راه، دوچرخه سواری و خودروی برقی، سایر عناصر محیطی مانند نصب المان، مبلمان شهری و مناسب سازی برای استفاده نابینایان و افراد کم توان پیش بینی شده است. 

پیاده راه شنب غازان

این عملیات با هدف احیای برخی معابر اصلی بافت‌های تاریخی فرهنگی منطقه و تسهیل در تردد شهروندان و تأمین امنیت و رفاه آنان در طی سال‌های گذشته آغاز شده و ادامه دارد.

پیاده‌راه آبیاری

مسیر پیاده‌راه کوچه آبیاری یکی از مهم‌ترین معابر منطقه تاریخی فرهنگی شهر است که از ماه‌های گذشته شهرداری منطقه ۸، عملیات ساماندهی و سنگفرش آن را آغاز کرده است و با کاشت انواع درختان سرو و کاج در طول این مسیر، این پروژه مهم را طی هفته‌های آتی به بهره‌برداری می رساند. در پروژه آزادسازی خیابان آبیاری نصف مسیر ترددی پیاده محور بوده و به صورت مسیر سنگفرش پیاده راهی اجرا می‌شود.

پیاده راه جمهوری

اجرای پیاده راه جمهوری جزو برنامه‌های آتی شهرداری منطقه ۸ تبریز است که به صورت ترکیب پیاده راه و سواره رو با مشارکت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز اجرا خواهد شد.

پیاده راه مقصودیه

محله مقصودیه از محلات مرکزی تبریز است که به دلیل مجاورت با ساختمان تاریخی شهرداری تبریز به عنوان یکی از مناطق پرتردد به شمار می‌رود که شهرداری منطقه ۸ تبریز طی سال‌های گذشته، با اجرای پروژه‌ای اقدام به ساماندهی و پیاده راه سازی این مسیر کرده است. نصب تیرهای روشنایی با معماری سنتی، نصب نیمکت‌های چدنی و گلدان‌های حجیم شهری با معماری منحصر به فرد از اقدامات صورت گرفته در این پروژه است.

 احداث پیاده راه‌ها یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه شهری است که کلانشهر تبریز از دیرباز، در آن پیشگام بوده و در حال حاضر نیز با استقبال شهروندان، شهرداری‌ تبریز در احداث مجدد پیاده‌ راه‌ها و زیباسازی آنها نقش مهمی را ایفا می‌کند. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67933

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});