• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
۱۳ تيرماه در «عنصرود»؛

دهمین جشنواره گل‌محمدی در شهرستان اسکو برگزار می‌شود

  • کد خبر : 68938
  • 12 تیر 1401 - 9:15
دهمین جشنواره گل‌محمدی در شهرستان اسکو برگزار می‌شود
یاز اکو - دهمين جشنواره برداشت گل ‌محمدي دامنه هاي سهند در شهرستان اسکو برگزار مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: چند سال است که جشنواره گل محمدی به صورت مرتب در شهرستان اسکو که ۲ روستای گنبرف و عنصرود به عنوان قطب تولید این گل در آن واقع شده اند برگزار می شود و امسال نیز دهمین دوره جشنواره برداشت گل محمدی دوشنبه، ۱۳ تیر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در دامنه های بکر، سرسبز و زیبای سهند در روستای عنصرود اسکو برگزار خواهد شد.

رضا انوری افزود: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه سطح زیر کشت باغات گل و گیاهان دارویی، ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه سرمایه گذاری در دو بخش کشاورزی و گردشگری و اشتغالزایی در شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره گل محمدی کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های کمی و کیفی منطقه در دو حوزه کشاورزی و گردشگری ارتقا یابد و زمینه برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی در این حوزه فراهم شود.

تفاوت جشنواره امسال با دوره‌های گذشته

انوری ابراز کرد: هدف ما برگزاری باشکوه‌تر این جشنواره در سالجاری است چرا که مقدمات ثبت ملی این جشنواره فراهم شده و در حال برنامه ریزی برای ثبت ملی این جشنواره شهرستانی هستیم.

وی دیگر اهداف برگزاری جشنواره را برشمرد و خاطرنشان کرد: آشنایی هرچه بیشتر سرمایه گذاران با مزیت ‌های اقتصادی منطقه، تشویق کشاورزان به توسعه سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل نیاز آبی کمتر و امکان کشت در شیب ‌های تند، دستیابی به تکنولوژی فرآوری مشتقات عصاره گل محمدی و گیاهان دارویی و استقرار تکنولوژی جایگزین برای گلاب گیری سنتی از دیگر اهداف مهم جشنواره گل محمدی است.

انوری افزود: در این جشنواره علاوه بر تجلیل از کشاورزان و تولیدکنندگان این عرصه، نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی، هنری و صنایع دستی نیز در آن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های جنبی این جشنواره این بود که ۵۰ عکاس از آذربایجان شرقی برداشت گل محمدی از مزارع بارور شهرستان اسکو را عکاسی کردند.

وی افزود: در این تور عکاسی، عکاسان از صحنه های مختلف برداشت و نحوه عرضه گل محمدی لحظه های به یاد ماندنی را ثبت کردند و از هر عکاس پنج عکس و در مجموع ۲۵۰ عکس به مسابقه تور عکاسی جشنواره گل محمدی اسکو راه یافت.

انوری یادآور شد: در روز برگزاری جشنواره سه نفر از برگزیدگان تور عکاسی برداشت گل محمدی اسکو تجلیل می شوند.

برگزاری نشست علمی پیرامون جشنواره

وی همچنین اضافه کرد: نشست علمی ویژگی ها و فواید گل محمدی نیز با حضور اساتید دانشگاه و مسئولین سازمان جهادکشاورزی و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.این نشست علمی با هدف دانش بنیان کردن تولید گل محمدی و فراورده های آن برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو با اشاره به اینکه شهرستان اسکو در تولید گل محمدی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است گفت: سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در شهرستان اسکو ۷۳۰ هکتار است که از این میزان ۵۵ هکتار آن غیر بارور است و ۶۷۵ بارور است. متوسط عملکرد گل محمدی در شهرستان اسکو ۳٫۴ تن در هکتار است این در حالی است که متوسط عمکلرد کشور ۲٫۵ هکتار است و در سال قبل میزان تولید این محصول دو هزار و ۳۰۰ تن بوده است.

انوری افزود: عملکرد کشور بلغارستان از ما بالاتر است و به ۴٫۵ تن در هکتار می رسد است و این نشان می‌دهد که باید علم و دانش وارد مزرعه شود.

وی بیان کرد: اگر ما به کشاورزی اهمیت دهیم هیچوقت مهاجرت نخواهیم داشت بلکه شاهد مهاجرت معکوس نیز خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو تاکید کرد: تلاش داریم که در مورد گل محمدی خام‌فروشی را کم کنیم و ارزش افزوده را زیاد و زنجیره تولید را کامل کنیم تا در نهایت بهره بردارهایمان در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند و شاهد باشیم که کشاورزی امان پیشرفت کرده باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68938

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});