• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

تعطیلی خط تولید واکسن کووپارس

  • کد خبر : 69321
  • 14 تیر 1401 - 18:00
تعطیلی خط تولید واکسن کووپارس
یاز اکو - معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به انجام ندادن تعهدات وزارت بهداشت در قبال واکسن کووپارس از تعطیلی خط تولید این واکسن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، “محمدحسین فلاح مهرآبادی” با اشاره به توقف خط تولید کرونا کووپارس این مؤسسه گفت: دلیل این کار نیز این بود که واکسن کرونا در کشور بازار ندارد، کالایی هم که بازار نداشته باشد خط تولید آن تعطیل می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: وزارت بهداشت در بهمن به ما اعلام کرد، که ۳ و نیم میلیون دُز واکسن تولید کنید تا قرارداد خرید آن را امضا کنیم، مؤسسه رازی نیز این واکسن‌ها را تولید کرد، اما خبری از قرارداد خرید نشد و الان این واکسن‌ها در انبار‌های مؤسسه رازی هستند که براساس قیمت ۱۸۰ هزار تومانی که برای هر دُز این واکسن در نظر گرفته شد، ۶۳۰ میلیارد تومان هزینه تولید این ۳ و نیم میلیون دُز واکسن شده است.

سخنگوی طرح واکسن کووپارس گفت: اجازه صادرات برای واکسن رازی نیز زمانی داده شد که دیگر بازار دنیا با اشباع واکسن مواجه شد و از سوی دیگر وضعیت بیماری نیز در جهان رو به افول رفت.

“محمدحسین فلاح مهرآبادی” تأکید کرد: ما بر اساس درخواست و نامه وزارت بهداشت در بهمن، ۳ و نیم میلیون دُز واکسن تولید کردیم. در اسفند همه این سه و نیم میلیون دُز آماده بود، اما پس از آن وزارت بهداشت نه قراردادی امضا کرد و نه واکسن‌ها را از ما خریداری کرد. هم اکنون که وزارت بهداشت برنامه تزریق دُز چهارم واکسن کرونا را دارد، از قبل واکسن‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده و در انبارهایش موجود است.

سخنگوی طرح واکسن کووپارس با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: رئیس جمهور تأکید کرد که بدهی‌های مربوط به واکسن و معوقات واکسن‌سازان پرداخت شود، اما وزارت بهداشت به این تعهد عمل نکرده است.

“محمدحسین فلاح مهرآبادی” تأکید کرد: واکسن رازی متعلق به یک مؤسسه دولتی است و از بیت‌المال برای این واکسن هزینه شده است بر همین اساس باید تدبیر بهتری انجام می‌شد، اگر به واکسن نیاز نبود چرا به شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست تولید این واکسن داده شد، اکنون نیز این واکسن تولید شده است و باید نسبت به تعهدات ایجاد شده واکنش نشان دهند. اگر این مسأله جبران نشود در مورد برنامه‌های بعدی، شرکتی برای همکاری با وزارت بهداشت قدم جلو نمی‌گذارد.

سخنگوی طرح واکسن کووپارس گفت: پیشتر۵ میلیون دُز واکسن را برای وزارت بهداشت تولید و به آن‌ها ارائه کردیم. پس از دستور رئیس جمهور قرار بود تا پایان خرداد ۵۰ درصد مطالبات مربوط به این ۵ میلیون دُز واکسن و سایر واکسن‌های خریداری شده از واکسن سازان پرداخت شود، اما تا امروز فقط ۱۰ درصد آن پرداخت شده است.

“محمدحسین فلاح مهرآبادی” افزود: شش ماه درخواست ما برای مجوز مصرف واکسن کرونا با تأخیر مواجه شد، این در حالی بود که تمامی مدارک و مستندات ما آماده بود. مسئولان وقت وزارت بهداشت باید در این رابطه پاسخگو باشند که به چه دلیل صدور مجوز واکسن رازی را به تأخیر انداختند.

وی با انتقاد از نبود برنامه و دیپلماسی مشخص برای صادرات واکسن کرونا گفت: در داخل کشور هم برنامه مشخصی برای واکسیناسیون وجود ندارد. الان مشخص نیست واکسن‌هایی که در انبار‌های وزارت بهداشت موجود است تا کی تاریخ انقضا دارد، چه میزان از واکسن‌ساز‌های داخلی خرید کرده‌اند، چه میزان از آن‌ها موجود است و چه میزان را تزریق کرده‌اند؟

“محمدحسین فلاح مهرآبادی” تأکید کرد: در مجموع حمایت خوبی از واکسن‌ساز‌های ایرانی نشد، این نیاز به یک هوشمندی در برنامه ریزی دارد. با این حال انتظار ما از مسئولان وزارت بهداشت این است که به تعهدات خود عمل و مطالبات شرکت‌ها را پرداخت کنند تا مشکلات این شرکت‌ها حل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=69321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});