• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7
گزارش یاز اکو درخصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال احیاء و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی تبریز

سال ۱۴۰۰ نقطه‌ی شروع برای بازگشت هویت به شهر تبریز خواهد بود

  • کد خبر : 14480
  • 22 اردیبهشت 1400 - 13:29
سال ۱۴۰۰ نقطه‌ی شروع برای بازگشت هویت به شهر تبریز خواهد بود
اکبر تقی‌زاده، صاحب‌نظر حوزه‌ی میراث فرهنگی با انتقاد از وضعیت فعلی مرکز شهر و بافت تاریخی گفت: آنچه در محدوده‌ی مرکزی شهر که بیشترین بافت تاریخی را شامل است، وجود اغتشاشات بصری است. امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ آغازی باشد برای آگاهی‌بخشی برای عموم شهروندان در خصوص هویت و تاریخ این شهر و تحقق اهدافی که در سه سطح زمانی کوتاه مدت برای ۱۴۰۰ میان‌مدت تا ۱۴۰۵ و بلندمدت تا ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی شده است.

یازاکو؛ افخم ابراهیمی – شهردار تبریز در ارتباط با نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال حفظ و احیای هویت تاریخی _فرهنگی شهر تبریز از سوی شورای این شهر گفت: حفاظت از هویت و شناسنامه‌ی شهر و بافت تاریخی آن، یک تکلیف اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار یاز اکو، وی با ابراز خرسندی از رویکرد شورای پنجم در نگاه جدی به حفاظت از بافت تاریخی و احیای هویت شهر تبریز و تشکیل ستاد سیاستگذاری احیاء و حفظ تاریخ و هویت تبریز، گفت: منتظر مصوبات ستاد بر اساس اولویت‌بندی هستیم و خوشحالیم که بودجه‌ی مناسب برای این طرح از طرف شورا به تصویب رسیده است.

وی از آغاز حفاری بافت تاریخی شنب غازان، کف‌سازی سامان میدانی، مقبره‌الشعرا و احیاء و توسعه‌ی خانه‌های تاریخی علی مسیو، کلکته‌چی و خانه‌ی ستارخان، اتمام پروژه‌ی کف‌سازی مسیرهای اصلی بازار تاریخی تبریز، کف‌سازی بازارچه‌ی گجیل و احیا و توسعه‌ی آرامگاه مقبره‌ی دو کمال و ربع رشیدی را از جمله فعالیت‌های شهرداری در سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق هدف احیای هویت تاریخی و فرهنگی تبریز عنوان کرد.

شناخت هویت شهری، پیش‌زمینهی توسعه‌ی پایدار

نیکو خصلت عضو شورای شهر تبریز نیز در این خصوص تاکید کرد: شناخت هویت و تاریخ، پیش‌زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار، ثروت‌افزایی و درآمدهای پایدار و نشاط عمومی برای شهر خواهد بود. تجربه‌ی موفقی که سایر شهرهای موفق کشور به آن دست یافته و از نتایج خوب آن بهره‌مند شدند.

وی افزود: معتقدم مشکل تبریز در ارتباطات بین‌بخشی است و همه‌ی دستگاه‌ها باید در تحقق این هدف همراه و همگام باشند.

وی در ادامه افزود: فاصله گرفتن و انتقال پایانه‌های اتوبوس از محدوده‌ی بازار و بافت‌های تاریخی اولین قدم جدی برای تبدیل بازار به محلی برای تبادل فرهنگی و تقویت بافت اجتماعی شهر تبریز است.

تبریز می‌تواند به جایگاه ارزشمند خود بازگردد

وجود اغتشاشات بصری در بافت تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال احیاء و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی تبریز گفت: یکی از مولفه‌های توسعه‌ی پایدار شهری توجه به میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی شهرهاست. توجه به نیازی که می‌تواند تبریز را به جایگاه اصلی خود در تاریخ بازگرداند.

احمد حمزه زاده با بیان اینکه در چند سال اخیر مشارکت و همراهی خوب و جدی از سوی شهرداری و شورای شهر با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان وجود داشته گفت: امیدواریم تا با تداوم حمایت و همراهی به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در این‌راستا دست یابیم.

حمزه‌زاده از ثبت ۱۰۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی در تبریز خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵۰ اثر ثبت ملی شده است و مابقی نیاز دارند تا هر چه سریعتر با ثبت در فهرست آثار ملی از قوانین حفاظتی و حمایتی آثار ثبت ملی بهره‌مند شوند.

اکبر تقی‌زاده استاد دانشگاه: هویت شهر تبریز خدشه‌دار شده است

اکبر تقی زاده

حقیقت این است که مدت‌های مدیدی است که هویت شهر تبریز خدشه‌دار شده است.

وی بر ضرورت آگاهی‌بخشی برای عموم شهروندان در خصوص هویت و تاریخ این شهر تاکید کرد و گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ آغازی باشد برای تحقق اهدافی که در سه سطح زمانی کوتاه مدت برای ۱۴۰۰ میان‌مدت تا ۱۴۰۵ و بلندمدت تا ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه شهروندان از ریشه‌های تاریخی و هویت شهر دور مانده‌اند، گفت: باید با اتکا به روش‌های روز و موثر گردشگری شهری را برای شهروندان تحقق بخشید.

وی در تصریح مفهوم هویت گفت: پاسخ به کیستی و چیستی هر پدیده و موضوع در واقع مفهوم و معنای هویت است.

هویت به معنای درگذشته ماندن نیست بلکه شناخت خود و ریشه‌های فرهنگی می‌تواند راه را برای آینده روشن سازد.

اکبر تقی‌زاده افزود: نیاز است تا فارغ از نگاه ناسیونالیستی با نگاهی علمی و پایدار بر مفهوم و چگونگی حفظ و احیای هویت شهر تبریز تلاش شود.

این صاحب‌نظر حوزه‌ی میراث فرهنگی همچنین با انتقاد از وضعیت فعلی مرکز شهر و بافت تاریخی گفت: آنچه در محدوده‌ی مرکزی شهر که بیشترین بافت تاریخی را شامل است، وجود اغتشاشات بصری است.

وی افزود: آرام‌سازی محدوده‌ی مرکزی تبریز با انتقال ایستگاه‌های اتوبوس و بازارچه‌های خرید و کاهش بار ترافیک یکی از هدف‌های این طرح است تا محدوده‌ی مرکزی شهر مجال معرفی خود را داشته باشد.

بیشتر بناهای قدیمی و خانه‌های تاریخی تبدیل به انبار شده‌اند

بافت تاریخی تبریز

اکبر تقی‌زاده با بیان اینکه بیشتر بناهای قدیمی و خانه‌های تاریخی تبدیل به انبار شده‌اند و حیات در آنها جریان ندارد، گفت: وضعیت فعلی خطر جدی برای بافت تاریخی خواهد بود و حوادثی همچون پلاسکو تجربه بزرگی بود و نباید بی‌تفاوت به آن بود.

وی تاکید کرد: توجه به مشارکت اجتماعی و جلب همراهی جامعه‌ی محلی در تحقق این اهداف بسیار مهم و حیاتی است.

وی تاکید کرد رسیدن به هدف حفظ و احیای هویت تاریخی و فرهنگی تبریز، برنامه‌ای ۱۰ ساله است که بناست تا جبران بخشی از کم‌کاری‌ها و کمبودهای این حوزه تا به امروز را سبب شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});