• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

دعوت بازرگانی مس از دانش بنیان های حوزه ابزار دقیق و شیمیایی

  • کد خبر : 70497
  • 24 تیر 1401 - 11:30
دعوت بازرگانی مس از دانش بنیان های حوزه ابزار دقیق و شیمیایی
یاز اکو - شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی به عنوان شرکت تامین کننده قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت مس برای کاهش واردات، میدان دادن به شرکت های داخلی و به خصوص شرکت های دانش بنیان و تحقق بسیاری از شعارهای اقتصادی کشور قدم برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو ، دکتر سخاوت خیرخواه نام شناخته شده ای در بین دانش بنیان ها و فعالان این حوزه است. بسیاری ارتباط بسیار تنگاتنگ مس سونگون و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را به دلیل حضور وی در شرکت مس سونگون می دانند. اگرچه خیرخواه عضو هیات مدیره و معاون منطقه آذربایجان شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی است اما در نگاه شرکت های دانش بنیان نقش ارتباطی بین مس سونگون و پارک را بر اساس ایده آل ها برعهده گرفته است. آنچه که در این گفتگو می خوانید، خلاصه اقدامات شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی به عنوان شرکت تامین کننده قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت مس برای کاهش واردات، میدان دادن به شرکت های داخلی و به خصوص شرکت های دانش بنیان و تحقق بسیاری از شعارهای اقتصادی کشور است.

شاید بهتر باشد که در همین ابتدا از همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان بگویید؟

خوشبختانه در شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنیبا شرکت های دانش بنیان همکاری نزدیکی داریم. به طوریکهاولین بار در سال ۹۸ میز تخصصی ساخت داخل در حوزه مس در نمایشگاه فناوری ربع رشیدی را برگزار کردیم و برای تامین ۱۸ قطعه با سازندگان فناور در آن نمایشگاه به شکل نمادین تفاهم نامه امضا کردیم. صرفا در قالب همین تفاهم نامه ها و داخلی سازی این قطعات که صورت گرفته، حدود ۶۷۵ هزار و ۵۰۰ یورو صرفه جویی ارزی در کشور صورت گرفته است که رقم ریالی آن با نرخ آن زمان حدود ۸ میلیارد و ۵۱۱ میلیون تومان برآورد می شد. در این قطعات میزان ارزبری ۹۹ درصد کاهش یافته ابود و ۶۸ درصد هم ارزان تامین شده بود و به عبارتی ۶۸ درصد از هزینه های مس سونگون در تامین این ۱۸ قطعه کاهش یافته بود. همچنین ارزش قرارداد تامین این قطعات با شرکت های دانش بنیان در این داخلی سازی ها حدود ۱۹ هزار و ۹۸۸ میلیون ریال بوده است.

علاوه بر این، طی روزهای آتی همایشی با محوریت مجتمع مس سونگون و شرکت‎های دانش بنیان در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد که برنامه ریزیهای لازم از سوی مجتمع و به تدبیر مدیرعامل محترم مس ایران و مدیر محترم مجتمع مس سونگون در حال انجام است . در این همایش تلاش می کنیم تا نیازهای آتی مس را به اطلاع فعالان دانش بنیان برسانیم و میزان همکاری های خود را افزایش دهیم.

در کدام اقلام خریداری شده؛ دانش بنیان ها می توانند ورود پیدا کنند؟

در تمام حوزه ها به خصوص در حوزه ابزار دقیق، الکترونیک و شیمیایی هر شرکتی بتواند محصول با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند، آماده خرید از آنان هستیم.هرچند در لیست اقلام خریداری شدهما در رتبه اول قطعات مکانیک و بعد اقلام ساختمانی، برق الکترونیک، پلیمر پلاستیکو در نهایت مواد شیمیایی قراردارد.

ما برای اولین بار پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را در لیست تامین کنندگانمجازخود قرار داده ایم و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک از تمام نیازهای ما در حوزه های مختلف از آنطریق باخبر شده و بر اساس استعلام و اعلام نیاز مس، می توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند. ما هم‌چنین از طریق پارک علم و فناوری با شرکت‎های دانش بنیان قرارداد تجاری داریم به طوریکه سال قبل بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان از آنان خرید داشته‎ایم. اضافه می کنم ما سال ۱۴۰۰ در تامین نیازهای مجتمع مس سونگون با ۵۱ شرکت دانش بنیان با مبلغی بالغ بر ۶۹۵ میلیارد ریال خرید داشته ایم که ۲۹ شرکت از این ۵۱ شرکت دانش بنیان در منطقه آذربایجان مستقر هستند که بالغ بر ۲۸۲ میلیارد ریال از این شرکت ها برای سونگون تامین قطعه و مواد داشته ایم.

به طور کلی در زمینه داخلی سازی و استفاده از ساخت داخل برای تولید قطعات خارجی مجتمع مس سونگون چه تلاش هایی صورت گرفته است؟

در راستای داخلی سازی قطعات خارجی مجتمع مس سونگون و خنثی‎سازی تحریم‎ها، کارگروه توسعه ساخت داخل اقلام مجتمع مس سونگون در سال ۹۸ در دفتر منطقه آذربایجان شرکت خدمات بازرگانی شروع به فعالیت کرد که با بررسی۱۵۶۳ آیتم که خرید خارجیانجام می شد، مشخص شد که نزدیک به ۷۴ درصد از این آیتم‌ها توان ساخت و تامین داخلیرا دارد و البته ۲۶ درصد بقیه به دلیل روند مصرف و عدم نیاز مجتمع،وجوددرخواست ساخت داخل، تغییر طرح و عدم امکان تامین داخلی طی بررسی‌های اولیه ااز لیست کنار گذاشته شدند.از ۱۵۶۳ آیتم خارجی بررسی شدهمشخص شد که ۶۱ درصد کالای مکانیکی، ۱۶ درصد کالای پلیمری، ۲۱ درصد کالای برق و ابزار دقیق و ۱ درصد هم کالای شیماییاز خارج کشور خریداری می شد.

لذا ۱۱۵۱ قطعه در فرآیند ساخت و تامین داخلی قرار گرفت که تا کنون ۶۵ درصد این اقلام از داخل تامین و ساخت و تحویل مجتمع مس سونگون شده است.

پس تکلیف مواردی که هنوز هم نیاز به خرید خارجی دارند چه می شود؟

از حدود ۴۱۲ آیتم ابطال شده در بررسی امکان سنجی کارگروه توسعه ساخت داخل نزدیک به۲۵۸قطعه نیاز به خرید از خارج کشور دارد که البته ما هر لحظه که مطمئن شویم شرکتی شروع به تولید آن قطعه حتی با کیفیت تقریبا پایینتری کرده است، سریعا اقدام به خرید داخلی می کنیم. شرکت‎های دانش بنیان علاقه مند می‎توانند لیست این آیتم ها را ازدفتر منطقه آذربایجان شرکت خدمات بازرگانیبه آدرس جاده ایل گلی، میدان مخابرات، کوی سهند، خیابان نیاوران، پلاک۱تهیه کنند و در صورت داشتن دانش فنی و امکانات، شروع به ساخت آن‎ها کنند. البته از ۳۵ درصد باقیمانده از لیست امکان سنجی شده هم به تعداد ۱۴۷ قطعه در لیست مجزا تهیه شده است و در بازگانی جزو درخواست های ساخت جاری است و این لیست هم در اختیار سازندگان قرار می گیرد.

در خرید داخلی هم اولویت هایی مدنظر شماست؟

اولویت ما خرید از شرکت های منطقه و استان های همجوار در جهت حمایت از تامین کننده های بومی و محرومیت زدایی و البته کاهش هزینه های حمل و نقلاست.در راستای استراتژی منطقه گرایی بازرگانی، دفتر منطقه‌ آذربایجان،حدود ۸۰ درصد نیاز مجتمع مس سونگون را تامین می‎کند و شاهد رشد ۷ درصدی تامین کالا نسبت به سال قبل و افزایش سهم ساخت منطقه آذربایجان از ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۵۷ درصد در سال ۱۴۰۰ هستیم.

به نظر شما آیا استراتژی منطقه گرایی باعث رشد و توسعه صنعتی در ورزقان یا شهرهای دیگر استان شده است؟

بر اساس آمار و مصادیق موجود؛ این اتفاق افتاده است. با توجه به آمار واحد لجستیک در سال ۱۴۰۰، ۶۴۲۹کامیون محموله به تناژ ۹۹۰۰۹ تن به مجتمع مس سونگون کالا ارسال شده که از این میان ۳۹۹۰ دستگاه کامیون بار عمومی، ۱۳۲۵ دستگاه کامیون بار آهک و۱۱۱۴ دستگاه کامیون بار گلوله فولادی داشته است. جالب است که بدانید بیشتر بارهای گلوله فولادی در شرکت های مستقر در ورزقان تولید می شود. به طوریکه شرکت مس سونگون مواد اولیه را تهیه کرده و به ورزقان حمل می کند. این مواد به شرکت های گلوله سازی مستقر در این شهرستان تحویل داده شده و محصول نهایی از این شرکت ها خریداری می شود. در تولید مواد شیمیایی سوافور سدیم مایع و تامین برخی اقلام مکانیکی و ابزار آلات و مصرفی و همچنین خدماتی از این شهرستان تامین شده است. اولویت ما این است اگر کالای کیفی با قیمت رقابتی در منطقه موجود باشد ما از خارج استانی خرید نمی کنیم.

آیا در زمینه پژوهش و تدوین استانداردها نیز با شرکت های دانش بنیان همکاری دارید؟

بله، در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی با شرکتی قرارداد ارتقای کیفیت گلوله فولادیمابین مجتمع و پارک علم و فناوری توسط شرکت دانش بنیان سال ۹۹ به امضا رسید که در این پژوهش استانداردهای لازم بررسی و شناسایی شد و ما این استاندارها را به شرکت‌های سازنده در جهت ارتقا کیفیت محصول تولیدی آن‎ها ابلاغ کرده‌ایم و کاربرد موثر و موفقی برای مس داشته است.

در حوزه محیط زیست نیز با شرکتی دانش بنیان با مبلغی نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال قراردادی به امضا رسیده است و با شرکت‌های دیگر هم رایزنی‌هایی انجام شده است که امسال شاهد به ثمر رسیدن بخش اعظمی از نتایج این قراردادها خواهیم بود.

شما چه مشکلاتی در این زمینه دارید؟

متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که فعلا کیفیت قطعات ساخت داخلی نسبت به خارجی به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه مرغوب کمتر است و انتظار داریم که شرکت‎های داخلی با ارتقا سطح فناوری،توجه ویژه‎ای به این موضوع داشته باشند و البته ما در حوزه بازرگانی درگیر تورم هستیم و این چالش بزرگی در تامین کالا و تجهیزات از تامین کنندگان دارد و در زمینه تامین مواد تولیدی بویژه در اقلام شیمیایی با مشکل مواجه هستیم و فقط می توانند نمونه آزمایشگاهی آنهم با کیفیت پایین درست کنند. زمانی که از این شرکت ها درخواست تولید انبوه می شود، به دلایل مالی یا خط تولید به مشکل برمی خورند و این کار مس را در داخلی سازی کندتر می کند.

با توجه به نامگذاری امسال، چه برنامه هایی را تا پایان سال پیگیری خواهید کرد؟

ما کارمان را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده ایم وبرنامه های ما در زمینه حمایت از ساخت داخل و توجه به شرکت های دانش بنیان با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت. در نظر داریم در راستای حمایت از شرکت‎های داخلی، بخش درخواست های ساخت داخل را نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش دهیم و با شرکت‎های دانش بنیان همکاری بیشتری داشته باشیم. از همینجا نیز از تمام فعالان این حوزه به خصوص شرکت های دانش بنیان دعوت به همکاری می کنم و مطمئن باشند که اگر محصولاتشان جزو محصولات و مواد اولیه مورد نیاز ما باشد، لحظه ای در خرید و سفارش آن درنگ نخواهیم کرد.

در گفتگوی پیشران اقتصاد با یکی از شرکت های دانش بنیان، این مورد مطرح شده بود که بیشتر اعلام نیازهای مس سونگون در زمینه تعمیر است. آیا این انتقاد درست است؟

در زمینه تعمیر قطعات هم ارتباط زیادی با دانش بنیان ها داریم و این درست است و جزو انتقاد نیست بلکه ایجاد ظرفیت برای ساخت هست. معمولا ابتدا بعضی موارد که کاملا از خارج تامین میشد را برای تعمیر به شرکت های دانش بنیان واگذار کرده ایم و آن ها با مهندسی معکوس؛ اقدام به ساخت داخلی آن قطعه کرده و در نهایت این تعمیر به ساخت تبدیل می شود. باید بدانیم که ساخت و مهندسی معکوس، پروسه ای یکباره نیست و پله پله اتفاق می افتد و شاید آسانترین راه برای رسیدن به ساخت یک محصول استراتژیک خرید خارج، همین راه تعمیر باشد.

لطفا در مورد شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی هم صحبت کنید و اینکه چه میزان از نیازهای مس سونگون توسط این شرکت در آذربایجان شرقی تامین می شود؟

شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنیدر نقاط مختلف کشور از جمله در کرمان،تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی دفتر منطقه‌ای دارد کهدر مجموع درسه دپارتمان مجزایبازرگانی خارجی، بازرگانی داخلی و ساخت داخلی فعالیت می کند. در واقع کارگزاری تامین قطعات و اقلام مورد نیاز مجتمع مس سونگون را به عهده دارد.دپارتمان خرید خارجی در تهران فعالیت دارد و ما ثبت سفارشات استانی را انجام می‌دهیم و دپارتمان خرید داخلی و ساخت داخل هم توسط دفاتر منطقه آذربایجان، تهران و دیگر دفاتر شرکت انجام می‌شود. با موفقیت هایی که در سال های اخیر در رسیدن به اهداف تعیین شده، داشته ایم، در بخش خرید داخلی، ۸۸ درصد اقلام تامینی ۱۰ سال اخیر مس سونگون از طریق دفتر منطقه آذربایجان تامین شده است و ۷۵ درصد کل درخواست‌ها در این دفتر انجام شده است.

در بخش ساخت مجتمع مس سونگون نیز در طی ۱۰ سال اخیر که ۷ هزار و ۱۵۴ قطعه بوده است به میزان ۳۲ درصد کل این ساخت ها در دفتر منطقه آذربایجان انجام شده و این در حالیست که سهم دفتر آذربایجان تا سال ۹۵ فقط ۱۲ درصد بوده که با تقویت دفتر از سال ۹۶ به بعد سهم دفتر روند صعودی داشته است به طوریکه در سال ۱۴۰۰ رشد ۵۷ درصدی را داشته ایم. هم چنین در سال ۱۴۰۰، ۷۱ درصد کل درخواست‌ها و ۵۶ درصد درخواست‎های سال تحویل شده است.در بخش خرید خارجی مجتمع مس سونگون کل سفارش ۱۰ ساله به ۳۸۹۰ آیتم می‎رسد که از این میان ۳۱۷۳ آیتم در طی این سال ها تحویل داده شده است. و نکته پایانی اینکه با تقویت ساخت داخل در مجتمع مس سونگون؛ خرید خارجی به حداقل ترین حالت زمانی خود رسیده است. اگر در سال ۹۶ به میزان ۱۰۶۴ قطعه برای خرید خارجی سفارشگذاری شده بود در سال ۱۴۰۰ این عدد به صرفا ۹۶ قطعه و تجهیز کاهش یافته است و این عملکرد و افتخار بزرگی برای مجتمع مس سونگون و بازرگانی هست که هم آوا و هماهنگ به سیاست های کلان کشور حرکت کرده است و وابستگی به خارج را کاهش داده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});