• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
در نشست بررسی تنگناها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان‌شرقی مطرح شد:

افول نقش تبریز در دوره‌ی رضاشاه، از دروازه‌ی اروپا به انبار غله

  • کد خبر : 70527
  • 24 تیر 1401 - 13:59
افول نقش تبریز در دوره‌ی رضاشاه، از دروازه‌ی اروپا به انبار غله
در دوره‌ی پهلوی اول و دوم اقتدارگرایی و تمرکزخواهی این دوران باعث تنزل نقش تبریز می‌شود. در نتیجه در دوره‌ی رضاشاه، نقش تبریز از دروازه‌ی اروپا به انبار غله سقوط می‌کند.

یازاکو؛ (گزارش: جعفر ساعی‌نیا و ساسان نیک‌رفتار خیابانی)- عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه تبریز گفت: در دوره‌ی پهلوی اول و دوم اقتدارگرایی و تمرکزخواهی این دوران باعث تنزل نقش تبریز می‌شود. در نتیجه در دوره‌ی رضاشاه، نقش تبریز از دروازه‌ی اروپا به انبار غله سقوط می‌کند.

اگر آذربایجان سر ایران است،

بابت آن چه امتیازاتی به استان داده شده است؟

به گزارش خبرنگار یازاکو، دکتر محمد باقر بهشتی در نشست بررسی تنگناها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان‌شرقی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار می‌شد گفت: مشکل اساسی کشور کمبود سرمایه‌گذاری است. باید سرمایه را در کشور به جریان انداخت.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های استان، سرمایه‌ی انسانی است. سرمایه‌گذاریی ما در حد استهلاک هم نیست. در واقع دچار سرمایه‌گذاری منفی هستیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه مشکلات اقتصادی گریبان استان‌ها را نیز گرفته، خاطرنشان کرد: توجهات به استان از طرف مسئولان کم است. اگر آذربایجان سر ایران است، بابت سر ایران بودن چه امتیازاتی به استان داده شده است؟ از نظر من جایگاه آذربایجان‌شرقی در امور سرمایه‌گذاری حتی در حد یک استان هم نیست.

افول نقش تبریز در دوره‌ی رضاشاه، از دروازه‌ی اروپا به انبار غله

رئیس سابق سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست به مرور جایگاه تاریخی آذربایجان پرداخت و گفت: در حدود سه قرن تبریز در اوج شکوفایی قرار داشته است. دوره‌ی ایلخانان اوج شکوفایی تبریز و آذربایجان بوده است. ولی بعد از صفویه جایگاه تبریز تنزل پیدا می‌کند.

دکتر داود بهبودی افزود: در دوره‌ی قاجاریه، تبریز به عنوان شهر دوم دوباره شکوفا می‌شود و به عنوان دارالسلطنه و ولیعهدنشین شناخته می‌شود. مسیر تبریز-ترابزون، تبریز را به دروازه‌ی ورود ایران به اروپا تبدیل می‌کند. در دوره‌ی مشروطه اوج مطالبات اجتماعی و درخواست حاکمیت قانون و آزادی‌خواهی در تبریز شکل می‌گیرد. در واقع شروع مشروطه از تبریز بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌ی پهلوی اول و دوم اقتدارگرایی و تمرکزخواهی این دوران باعث تنزل نقش تبریز می‌شود. در نتیجه در دوره‌ی رضاشاه، نقش تبریز از دروازه‌ی اروپا به انبار غله سقوط می‌کند.

وی با تاکید بر این امر که آذربایجان و تبریز هنوز هزینه‌ی مشروطه‌خواهی را پرداخت می‌کند، یادآور شد: در بحث‌های کلان، مهاجرت سرمایه‌ی انسانی دارای تراز منفی بوده است. و سرمایه‌های اقتصادی کاهش یافته است. عدم سرمایه‌گذاری بزرگ دولتی و عدم انتصاب مدیران بزرگ باعث گسست با حکومت مرکزی در تبریز شده است. در حالی‌که ایران‌دوست‌تر از ما نبوده است.

بین مسئولین استانی و شهروندان تبریز روابط اجتماعی شکل نمی‌گیرد

رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: جامعه‌شناسی به سمت نقد حرکت می‌کند. بحث فرهنگی در این میان مظلوم مانده است. نشست‌ها همیشه یا سیاسی بوده است یا اقتصادی.

دکتر محمد عباس‌زاده ادامه داد: در تبریز شاهد تنزل سرمایه اجتماعی هستیم. بین مسئولین استانی و شهروندان تبریز روابط اجتماعی شکل نمی‌گیرد. در ورزشگاه یادگار امام وقتی جنبش اجتماعی شکل می‌گیرد یعنی می‌خواهند صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند.

دکتر سید باقر شریف زاده

در این فضا سرمایه‌گذار نهایتا به‌دنبال رانت و باندبازی می‌رود

رئیس انجمن مدیران صنایع استان نیز در این نشست گفت: تا ارتباط بین دولت و مردم قوی نشود توسعه نخواهیم یافت. رشد اقتصادی ما در زمستان ۱۴۰۰ منفی بوده است.

دکتر سید باقر شریف‌زاده با این هشدار که فضای سرمایه‌گذاری در ایران و در استان مناسب نیست، افزود: فضای سرمایه‌گذاری شامل فضای اطمینان، فضای مخاطره و ریسک و فضای عدم قطعیت و نااطمینانی است. در این فضا، سرمایه‌گذار ما یا سرمایه‌گذاری را متوقف می‌کند یا سفته‌بازی می‌کند و یا نهایتاً به‌دنبال رانت و باندبازی خواهد بود.

وی تصریح کرد: هماهنگی بین مسئولان استانی در خصوص خواسته‌های استانی وجود ندارد. باید وحدت کلام و اولویت‌های یکسان داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});