• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

تعادل نسبی بازارها در هفته سوم تیرماه

  • کد خبر : 70629
  • 25 تیر 1401 - 14:15
تعادل نسبی بازارها در هفته سوم تیرماه
یاز اکو - قیمت دلار در هفته سوم تیر، ۰/۱۸ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۰/۴۶ درصد بود. همچنین بازار سهام هفته گذشته به زیر مرز ۱/۵ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد. به‌طوری‌که شاخص کل با نوسانات محدودی در پایین این سطح یاد شده باقی ماند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد اندک و قیمت فشرده دلار

قیمت دلار در هفته سوم تیر، ۰/۱۸ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۰/۴۶ درصد بود. صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۳ تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷۹۰۵ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه شانزدهم تیر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷۸۵۵ تومان را نشان می‌داد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند، درحال حاضر به دلیل اینکه شاهد افزایش بهره بین بانکی هستیم، دولت درحال ایجاد شرایط رکودی در بازار است. این مساله باعث شده است نرخ ارز در محدوده‌ای ثابت بماند و به دلار نیمایی نزدیک شود. اکنون سیاست‌ها به سمتی است که فنر دلار را به سمت فشرده شدن پیش می‌برد و از یک مقطعی به بعد این فنر آزاد می‌شود. به‌طور کلی روند دلار در بلندمدت صعودی است.

بازار سهام/ روند فرسایشی رو به پایین

بازار سهام هفته گذشته به زیر مرز ۱/۵ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد. به‌طوری‌که شاخص کل با نوسانات محدودی در پایین این سطح یاد شده باقی ماند. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای هفته را با عملکرد منفی ۰/۸۴ درصد به پایان رساند و در سطح سه‌ماهه خود، یعنی رقم یک‌میلیون و ۴۹۰ هزار واحد ایستاد. در هفته اخیر رکورد کمترین مقدار ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) طی چهار ماه گذشته به ثبت رسید. علاوه بر این بازار سهام هفته پیش مجدداً شاهد خروج پول حقیقی‌ها بود. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی موجود انتظار نمی‌رود که بورس تهران هفته جاری را با رشدی قوی همراه باشد. همچنین گفته میشود که افت شدید شاخص‌ها با وضعیت موجود در بازارها دور از انتظار است. بورس مدتی است از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

بازار سکه/ سکه دارای بیشترین رشد در میان بازارهای مالی

بازار طلا و سکه طی دادوستدهای هفته اخیر با توجه به نوسانات محدود نرخ دلار در بازار آزاد، تغییرات قیمتی کمی را شاهد بود، با این حال بیشترین رشد را در میان بازارهای مالی داخلی تجربه کرد. با این حال با افت شدید بهای طلا در بازار جهانی که باعث افزایش حباب این فلز گرانبهای داخلی شد، مانع از ایجاد تمایلات صعودی قوی در بازار شد. به‌طوری‌که سکه امامی توانست هفته را تنها با ثبت عملکرد مثبت ۰/۵ درصدی به پایان برساند. با توجه به این که دارایی یاد شده در محدوده سطح ۱۵ میلیون تومان باقی ماند، با ریزش قیمت طلای جهانی فاصله ارزش ذاتی و بازاری آن به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رشد پیدا کرد و ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار بیش از پیش افزایش داد. گفته می‌شود با توجه به احتمال کم صعودی شدن بهای طلای جهانی و دلار آزاد در کوتاه‌مدت، افت بیشتر حجم معاملات سکه دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی/ طلا تحت تأثیر رکورد ۴۰ ساله تورم آمریکا

روز جمعه بازار طلای جهانی مجدداً افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. این کاهش قیمت در پی انتشار آمارهای اقتصادی ایالات متحده که بیانگر رشد تورم این کشور و ثبت رکورد ۴۰ ساله بود رخ داد. به طوری که افزایش شاخص دلار و رسیدن آن به اوج ۲۰ ساله‌‌ خود در کنار تورم ۹/۱ درصدی آمریکا، فشار مضاعفی بر قیمت فلز گرانبها وارد کرد. بر این اساس هر اونس طلا روز گذشته در نزدیکی سطح حساس ۱۷۰۰ دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که رکود اقتصادی غیر‌قابل انکار است و در کنار تورم ایجاد شده، بازارها با تورم رکودی روبه‌رو هستند. از این رو بازگشت قیمت طلا به نرخ‌های بالاتر در چنین موقعیتی دور از انتظار است. علاوه بر این گفته میشود که از دست رفتن سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار، می‌تواند طلا را به سطوح پایین‌تر کاهش دهد.

بازار اوراق مسکن/ افت تب‌وتاب خریدوفروش مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته سوم تیر ماه را در نزدیکی سطح ۱۴۰ هزار تومان سپری کرد. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۹ معاملات خود را در قیمت پایانی ۱۳۹ هزار و ۹۹۵ تومان خاتمه داد. همچنین تسه ۹۹۱۲ عملکرد مثبت ۰/۹۳ ‌درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. به گفته برخی از کارشناسان با عقب‌نشینی تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن، وضعیت خرید و فروش چنگی به دل نمیزند و معاملات در مقایسه با ماه گذشته تقریباً به نصف رسیده است. علاوه بر این برخی آمار غیررسمی از رسیدن سرعت رشد قیمت به یک‌سوم ماه گذشته حکایت دارد. به عبارت دیگر این روزها بازار مسکن پس از دو ماه رونق معاملاتی و هجوم سرمایه‌گذاران، از تب‌و‌تاب افتاده است و دادوستدهای کمتری مشاهده می‌شود.

بازار نفت/ افزایش بهای جهانی نفت

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۰ صدم درصد افزایش در مقایسه با پایان معاملات روز پنجشنبه (۹۹ دلار و ۱۰ سنت)، به رقم ۹۹ دلار و ۴۸ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت آمریکا WTI) نیز برای تحویل در ماه اوت، با ۲۹ صدم درصد کاهش در مقایسه با پایان معاملات پنجشنبه (۹۵ دلار و ۷۸ سنت)، ۹۵ دلار و ۶۶ سنت معامله شد.

آمریکا به همراه دیگر اعضای گروه ۷ و اتحادیه اروپا در ماه گذشته میلادی بر سر تعیین سقف قیمت نفت در راستای کاهش درآمد‌های مسکو به توافق رسیدند، اما جزئیات آن هنوز در دست بررسی و اعلام نشده است.

این در حالی است که بروز جنگ در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه موجب افزایش بهای انرژی در بسیاری از کشور‌های جهان شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});