• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

روند قیمتی دلار/ سیاست‌های اشتباه تکرار می‌شود؟

  • کد خبر : 71827
  • 03 مرداد 1401 - 12:00
روند قیمتی دلار/ سیاست‌های اشتباه تکرار می‌شود؟
یاز اکو - قیمت دلار در سال‌های گذشته به جای شیبی ملایم و متعادل، در مقاطعی با جهش قیمتی مواجه شده است. بهترین روش مدیریت بازار ارز چیست؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در سال‌های گذشته با سرکوب دستوری نتوانست روند طبیعی خود را طی کند و در مقاطعی با جهش قیمتی مواجه شد.

علی اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان گفت: اگر ما در یک خط مستقیم و با شیب ملایم از ۷۰ ریال سال ۵۷ به ۳۰ هزار تومان قیمت ارز می‌رسیدیم، خیلی بهتر از این بود که در مقاطع مختلف با تلاطم‌های وحشتناک قیمت ارز تغییر کند (خبرآنلاین).

علت جهش قیمتی دلار

اما چرا ارز در ایران بجای شیب ملایم، جهش قیمتی داشته است؟

سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دلیل این جهش‌های قیمتی در نرخ ارز، ضعف در مدیریت بازار بود. در ایران مدیریت بازار به صورت علمی و دقیق صورت نمی‌گیرد و موجب به‌هم ریختن تعادل بازار و در نهایت، افزایش چند برابری قیمت‌ها می‌شود.

او افزود: این تلاطم برای اقتصاد کشور بسیار آسیب‌زا بوده و در طول سال‌های گذشته نیز بسیار تکرار شده است. البته این اتفاق قابل کنترل است و می‌توان از این جهش‌ها جلوگیری کرد. هنگامی که ۸۰ درصد ارز یک کشور در دست یک نهاد باشد، این نهاد توان مدیریت و جلوگیری از جهش قیمتی را دارد.

سیاست‌های سابق تکرار می‌شود؟

آیا سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته در رابطه با بازار دلار بکار گرفته‌ می‌شد، در این دولت هم تکرار می‌شود؟

رییس اسبق کانون صرافان ادامه داد: تغییری در سیاست‌های اصلی سال‌های گذشته در این دولت نیز دیده نمی‌شود. در برخی از دولت‌های قبلی نرخ دلار تک‌نرخی و بازار کنترل شد. این اقدام که باعث جلوگیری از جهش قیمتی می‌شد، درست بود. اما از این جهت که نرخ ارز همراه با نرخ تورم تعدیل نمی‌شد، این اقدام با اشکال همراه بود.

سمیعی توضیح داد: اما با توجه به تحریم‌ها، مسئولان به سیاست چندنرخی و نرخ‌های دستوری روی آوردند. این اقدامات غلط و غیراقتصادی بود. در نتیجه به رانتی شدن و غیررقابتی شدن اقتصاد کشور اضافه کرد.

پیش‌بینی قیمت دلار در آینده

او گفت: بازار دلار در حالت تک‌نرخی به سر نمی‌برد و به صورت دستوری اداره می‌شود. در نتیجه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده قیمت دلار کرد.

رییس اسبق کانون صرافان بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تورم در کشور حدود ۴۰ درصد است و نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار حدود ۴ در صد، بنابر این بهتر است نرخ ارز هم به طور منظم و بدون نوسان تعدیل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});