• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
مدیر عامل شرکت عمران سهند، در گفتگو با خبرنگار یاز اکو:

مهم‌ترین پروژه فرهنگی شهر جدید سهند، لنگ دریافت «پایان کار»/متولیان فرهنگی رغبتی برای افزایش سرانه فرهنگی این شهر ندارند

  • کد خبر : 27687
  • 04 شهریور 1400 - 15:13
مهم‌ترین پروژه فرهنگی شهر جدید سهند، لنگ دریافت «پایان کار»/متولیان فرهنگی رغبتی برای افزایش سرانه فرهنگی این شهر ندارند
یاز اکو- به گفته مدیر عامل شرکت عمران سهند، کمبود فضاهای فرهنگی در شهر جدید سهند بیداد می‌کند، اما متولیان فرهنگی رغبتی برای افزایش سرانه فرهنگی این شهر ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، شهر جدید سهند، به دلیل دارا بودن بافت جمعیتی جوان و باسوادی که به هر دلیلی از جمله افزایش چندین برابری قیمت مسکن در تبریز، این شهر را برای سکونت انتخاب کرده‌اند، تا چندی قبل جمعیت چندانی نداشت، اما امروزه بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر در آن ساکن هستند و با توجه به تورم‌ موجود، احتمالا ظرف چند سال آینده هیچ واحد مسکونی خالی در سهند باقی نماند. اما نکته قابل تامل، نبود یا کمبود بسیاری از امکانات پایه و اساسی در شهری به این وسعت است، شهری که توانسته است عنوان «سالم‌ترین شهر ایران و خاورمیانه» را از سوی سازمان بهداشت جهانی به خود اختصاص دهد، حتی یک کتابفروشی هم ندارد. و تنها یک کتابخانه عمومی در فاز ۱ سهند باید پاسخگوی جمعیت آن باشد. البته خوشبختانه دومین کتابخانه این شهر که البته بعد از کتابخانه مرکزی تبریز، بزرگترین کتابخانه استان است، آماده افتتاح و بهره‌برداری است، اما ظاهرا به دلیل نداشتن پایان کار، شاید به این زودی‌ها نتوانیم شاهد افتتاح آن باشیم.

 

مدیر عامل شرکت عمران سهند، در گفتگو با خبرنگار یاز اکو، پروژه کتابخانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی را با زیربنای سه هزار متر مربع، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌ فرهنگی این شهر دانست و افزود: این کتابخانه دارای سالن‌های مطالعه مجزا برای آقایان و خانم‌ها، محل اجتماعات، آمفی تئاتر، اتاق‌های تخصصی کنفرانس و کافی شاپ است. 

عباس مصطفوی گفت: با توجه به اینکه اماکن تاریخی و فرهنگی بخش مهمی از هویت ما را تشکیل می دهند، در محوطه این کتابخانه ۹ دروازه مهم و تاریخی شهر تبریز از جمله سرخاب، باغمیشه، استانبول، گجیل، دوه‌چی و…. روی دیوار به زیبایی به تصویر درآمده است که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه از پروژه‌های متوقف شده قبل از مدیریت من بود، ادامه داد: ما از سال ۹۷ دوباره پروژه را فعال کردیم و اکنون آماده تحویل است، اما اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی که متولی اصلی این کتابخانه است، از تحویل آن امتناع می‌کند.

مصطفوی گفت: این کتابخانه تماماً از طریق منابع شرکت عمران سهند ساخته شده است و تا الان هزینه‌های کلانی برای انجام این پروژه انجام داده‌ایم. همانگونه که می‌دانید اجرای پروژه‌های عمرانی در ایران هفت خان رستم است؛ از تامین مصالح بگیر تا چندین برابر شدن قیمت مصالح. خستگی ما زمانی در می‌رود که اینجا افتتاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساختمان از شهرداری پایان کار گرفته است، یا نه! گفت: تا این لحظه پایان کار نگرفته‌ایم، اما این دلیل خوبی برای تحویل نگرفتن پروژه از ما نیست. قرار بود زمانی که این پروژه تا۷۰ درصد تکمیل شد، اداره کل کتابخانه‌های عمومی تبریز آن را از ما تحویل گرفته و تجهیز کند.

 

مصطفوی اضافه کرد: اینکه تنها به خاطر نداشتن پایان کار، کتابخانه را از ما تحویل نگیرند، از دید من نگاه بدبینانه و سختگیرانه است و شاید اداره کل کتابخانه‌های عمومی تبریز به دلیل بحث‌های بودجه‌ای و تجهیز کتابخانه این مورد را بهانه کرده است تا آن را تحویل نگیرد.

مدیر عامل شرکت عمران سهند ادامه داد: ما در راستای وظایف و تکالیف قانونی خود سعی داریم با تامین اعتبار و در اختیار قرار دادن زمین یا احداث نهادهای فرهنگی سرانه فضاهای فرهنگی این شهر را افزایش دهیم، به همین خاطر انتظار تحویل پروژه‌ها را از نهادهای مربوطه داریم نه اینکه بهانه بیاورند و امروز و فردا کنند. به نظر من با هیچ بهانه‌ای نمی‌توان کار را متوقف کرد و با هر بهانه‌ای می‌توان کاری را انجام نداد.

مصطفوی با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی در شهر سهند گفت: تا حدی که شرایط و فضای موجود اجازه می‌دهد ما داخل پارک‌ها نیز فضایی به عنوان کتابخانه در نظر می‌گیریم و فعلا در سهند در پارک کودک چنین فضایی در نظر گرفته شده است اما متاسفانه مشکل اصلی ما این است که بعد از اتمام و تحویل پروژه، نهادهای فرهنگی مربوطه از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پروژه را به دست نمی‌گیرند و عملاً بدون متولی باقی می‌ماند. طبیعتاً وظیفه ما ساخت و تحویل است و باقی قضایا بر عهده متولیان اصلی فرهنگ است. جالب اینجاست که مطالبه‌گری مردم سهند صرفاً متوجه شرکت عمران است و با سایر واحدها و نهادها کاری ندارند.

وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی به خصوص در محیط‌های اداری گفت: در این راستا ما با برگزاری مسابقات کتابخوانی بین همکاران در شرکت عمران همواره سعی کرده‌ایم فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کنیم. هم چنین با توجه به ساختار سنی و جمعیتی شهر سهند بر خود وظیفه می‌دانیم تا با احداث فضاهای فرهنگی پاسخگوی مطالبات ساکنان آن باشیم.

مصطفوی تصریح کرد: با توجه به تجربیاتی که من طی سال‌ها فعالیت در شهرهای جدید داشته‌ام، به جرأت می‌گویم بافت فرهنگی شهر سهند بسیار بالاتر از از سایر شهرهای استان است و در همین شهر کم نیستند افراد شاخصی که در زمینه ورزشی، نویسندگی و فرهنگی بنام و شناخته شده هستند.

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27687

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});