• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی وعده داد:

۲۹ درصد از فروش کنستانتره مس در استان هزینه خواهد شد

  • کد خبر : 71882
  • 03 مرداد 1401 - 14:30
۲۹ درصد از فروش کنستانتره مس در استان هزینه خواهد شد
یازاکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجا‌ن‌شرقی در جمع خبرنگاران وعده داد: بزودی با صدور فاکتور بین شرکت مس آذربایجان و سازمان امور مالیاتی استان، 29 درصد از فروش کنستانتره مس در استان هزینه شده و شاهد تحولی بزرگ در اقتصاد استان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار یاز اکو، صابر پرنیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان کنستانتره مس از استان درآمدزایی شده بود. امسال با توافقات حاصله و پیگیری‌های انجام شده بزودی با صدور فاکتور بین شرکت مس آذربایجان و سازمان امور مالیاتی استان ۹ درصد سهم ارزش افزوده و ۲۰ درصد سود از قِبَل فروش کنستانتره نصیب استان خواهد شد و با توجه به اینکه امسال میزان فروش کنستانتره با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار خواهد بود، شاهد تحولی بزرگ در اقتصاد آذربایجان‌شرقی خواهیم بود.

آذربایجان‌شرقی؛ مرکز اکتشاف مس در شمال‌غرب کشور

وی با اشاره به اینکه مراحل اجرایی شرکت مس آذربایجان به طور جدی پیگیری می‌شود، متذکر شد: روز جمعه با توافقاتی که حاصل شد مرکز اکتشاف مس در شمال‌غرب کشور، در استان آذربایجان‌شرقی به محوریت شهرستان اهر مستقر خواهد شد.

تولید ۴۳۰ مگاوات برق توسط شرکت مس در استان

پرنیان با بیان اینکه تنها ۷ درصد مس در کشور اکتشاف شده است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی خط تولید کاتد، شاهد تولید ۲۰ هزار تن کاتد خواهیم بود و مقرر شده است شرکت مس، با ایجاد نیروگاه‌ای بادی و خورشیدی و گازی ۴۳۰ مگاوات برق تولید کند.

وی همچنین با  اشاره به بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های استان در بخش صنعت گفت: سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی در بخش پلی‌اتیلن سنگین، سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی در بخش پلی پروبیلن، سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی در بخش استایرن مونومر و سرمایه گذاری در بخش ۲۰ هزار میلیارد ریالی در بخش نیروگاه‌ و سرویس‌های جانبی مهمترین سرمایه‌گذاری‌های استان هستند که ظرفیت بزرگی را در زنجیره‌های پایین‌دستی استان ایجاد می‌کنند.

به سراغ تک‌تک معادن غیرفعال خواهیم رفت

پرنیان با بیان این که برای توسعه‌ی اقتصادی استان به سراغ تک تک معادن غیرفعال خواهیم رفت، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه‌ی معدن نزدیک به ۳۰۰ معدن غیرفعال و دارای مشکل در استان وجود دارد. برای اولین بار در کشور شورای معادن استان، اختیارات خود را به شهرستان‌ها تفویض کرده و در هر شهرستان کمیته‌ی معادن پیگیر مشکلات فعالیت معادن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که گام بلند و همه‌جانبه برای فعال‌سازی معادن در حال انجام است، تاکید کرد: معادنی که به افرادی سپرده شده و تا کنون راکد مانده و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این معادن مسدود شده است پیگیر فعال‌سازی و یا خلع ید این افراد خواهیم بود.

پرنیان گفت: امسال باید با فعال‌سازی معادن، تولید و جلوگیری از خام‌فروشی، ارزش افزوده قابل توجهی را برای بخش معدن ایجاد کنیم.

همایش بزرگ روز صنعت و معدن ششم مرداد در تبریز برگزار می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که تبریز در روز ششم مرداد شاهد یک رویداد بزرگ در حوزه‌ی صنعت و معدن خواهد بود، گفت: همایش روز صنعت و معدن به منظور تجلیل از واحدهای تولیدی و صنعتی نمونه‌ی استان و همچنین رونمایی از فرش جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سالن خاوران تبریز برگزار می شود.

رتبه چهارم آذربایجان‌شرقی در تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری

پرنیان با بیان اینکه ۴۰ درصد سهم اشتغال استان مربوط به بخش صنعت است این موضوع را نشان‌دهنده‌ی جایگاه ویژه بخش صنعت استان دانست و تاکید کرد: آذربایجان‌شرقی از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه‌ی بهره‌برداری در رتبه‌ی چهارم کشور قرار دارد و سهم استان در اشتغال صنعتی در کشور در جایگاه ششم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});