• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
در نشست صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی با معاون صنایع عمومی وزارت صمت مطرح شد:

معاون وزارت صمت: خود صنعت بیاید و سند بنویسد رئیس اتاق تبریز: لزوم تدوین برنامه ی اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی

  • کد خبر : 72625
  • 08 مرداد 1401 - 14:30
معاون وزارت صمت: خود صنعت بیاید و سند بنویسد رئیس اتاق تبریز: لزوم تدوین برنامه ی اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی
معاون صنایع عمومی وزارت صمت خاطرنشان شد: باید از ظرفیت های اتاق استفاده کنیم و در مورد راهبردهای صنعتی از ظرفیت اعضای اتاق ها و نگاه بهره بردار سود جوییم. خود صنعت بیاید و سند بنویسد و ما فقط افق و خروجی تولید و صادرات را ترسیم کنیم.

یازاکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی – نشست صاحبان صنایع با فعالان اقتصادی با معاون صنایع عمومی وزارت صمت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این نشست بر لزوم تدوین یک برنامه‌ی اقتصادی توسط بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: استان آذربایجان‌شرقی از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلتیکی و مسیر جاده‌ی ابریشم، مرکز تجارت و بازرگانی کشور و منطقه بود و امروز نیز بخش خصوصی این خطه علی‌رغم مشکلات و کاستی‌ها، بخش بزرگی از تولید کشور را بر دوش می‌کشد.

یونس ژائله به تشریح مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کشور و استان پرداخت و خاطرنشان شد: بی‌ثباتی قوانین، مقررات و رویه‌های کسب و کار، پراکنده بودن سیاست‌ها، عدم توجه به اهمیت خصوصی‌سازی، رقابت ناعادلانه‌ی شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی، عدم توجه به آمایش سرزمین و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تنها بخش کوچکی از مشکلات فعالان اقتصادی است.

وی به ارائه‌ی پیشنهادات و انتظارات فعالان بخش خصوصی از وزارت صمت پرداخت و افزود: تدوین استراتژی توسعه‌ی صنعتی، حذف قوانین زاید، ضرورت حذف انحصارات و ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های دولتی و خصوصی با پیگیری وزارت صمت، اولویت‌بندی سیاست‌های ارزی و رفع موانع صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی و دیگر مجوزهای وزارت صمت از جمله مواردی است که اعضای اتاق تبریز از وزارت صمت انتظار دارند در جهت رفع و حل آنها اقدام کند.

از مدیران موفق جهت رونق صادرات راهکار بگیرید

رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه برای رونق صادرات نیاز به برنامه‌ریزی اساسی داریم، گفت: باید گروهی در وزارتخانه متشکل از نمایندگان وزارت صمت، خانه‌های صنعت و معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی تشکیل شود و در این گروه، کمبودها احصاء شود و مشخص شود از لحاظ صنعتی و اقتصادی چه نیازهایی در منطقه وجود دارد تا در این جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

محمد حسین باقری یادآور شد: باید دست مدیران موفق تولیدگر و کارآفرین باز گذاشته شود و حتی از آنها در مسیر بهبود و رونق صادرات مشاوره و راهکار اخذ شود.

نقض معافیت مالیاتی ماشین آلات، بسیار اشتباه بود

دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان‌شرقی نیز از تشکیل معاونت مجزای صنایع عمومی در وزارت صمت تقدیر کرد و گفت: با این حال برخی اقدامات و سامانه‌ها از خود صنعتگران انرژی می‌برد. برای مثال سامانه‌ی صدور کارت بازرگانی موجب شده که بسیاری عدم صدور کارت بازرگانی را بر گردن اتاق‌های بازرگانی بیندازند. بسیاری از فعالان اقتصادی در گرفتن کارت بازرگانی به مشکل خورده‌اند و در میان اتاق بازرگانی و سازمان صمت در رفت و آمد هستند.

رضا جعفری برخی خودتحریمی‌های وزارت را علیه خود اهالی صنعت دانست و گفت: بستن تعرفه بر ماشین‌آلات کاری بسیار اشتباه بود که در ۴۰ سال اخیر برای اولین بار رخ می‌دهد.

وی حمایت از تولید داخل را کاری پسندیده دانست و گفت: با این حال این حمایت بعضا محل سوء استفاده برخی قرار می‌گیرد. برای مثال برای خرید ماشین‌آلات، خود تولیدکننده بهتر از هر کس دیگری می‌داند از کجا چه تکنولوژی را خریداری کند و کیفیت ماشین‌آلات ایرانی با نمونه‌های خارجی قابل قیاس نیست.

وی بزرگترین مشکل صنایع را پس از حذف ترجیحی، بحث سرمایه در گردش دانست و تاکید کرد: متاسفانه هیچ تفاهمنامه‌ای که عملیاتی باشد در این حوزه منعقد نشده است و حتی سیستم بانکی ما نسبت به مرداد سال گذشته بسته‌تر عمل می‌کند و این مورد کمر فعالان اقتصادی را خرد خواهد کرد.

توجه بیشتر به واحد های کوچک و متوسط

حسن پیرسا، تولیدکننده ماشین‌های لباسشویی خواستار توجه بیشتر به واحدهای کوچک و متوسط شد و گفت: واحدهای بزرگ می‌توانند با لابی‌گری برخی مشکلات خود را حل کنند ولی واحدهای کوچک امکانات زیادی نداشته و همیشه با مشکل مواجهند.

ایران خودروی آذربایجان را منتقل کنید یا اجازه کل خط تولید را بدهید

رئیس انجمن قطعه‌سازان و نیرو محرکه استان با نقد سیاست‌های مرکز در مورد استان گفت: تا کی قرار است خودروهای ایران خودرو استان با تریلی منتقل شده و ما تنها پیچ‌های آن را ببندیم. اگر موافق تولید خودرو در استان نیستید هر جایی دوست دارید ببرید و یا اینکه اجازه ایجاد کل خط تولید به آذربایجان داده شود. اینجا صنایع مادر توانمندی وجود دارد و قطعه‌سازان در کنار کارخانه‌های ماشین‌سازی و تراکتورسازی می‌توانند از پس این امر برایند.

رضا پاشایی ادامه داد: ما در تبریز توانایی زیادی داریم و گیربکس خودروی سورن را تولید کردیم و خط آماده بود و اما دو سال است که پلمپ شده و گفتند باید به قزوین برود. شرکت ایدم هم موتور آیسان را تولید کرد اما خط تولید آن را توقیف کردند.

وی اضافه کرد: قراردادهای یکطرفه خودروسازان مرکز، کمر قطعه سازان را شکسته است. قراردادها کاملا به نفع خودروسازها هست و قطعات در موعد مقرر تحویل داده می شود ولی حق الزحمه بسیار دیر و با شرایط خاص به آنها بازگردانده می شود.

توسعه و تولید ثروت در استان در حال کاهش است

محمد جعفر صالحی هم با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی بیشترین سرمایه گذار بخش خصوصی در کشور را داراست، تصریح کرد: در حال حاضر توسعه و تولید ثروت در استان در حال کاهش است و هر چقدر هم در این مورد سخن گفته ایم صدایمان به جایی نرسیده است.

قیمت گذاری دستوری، مشکل اقتصاد امروز کشور

رئیس هیئت مدیره انجمن کارآفرینان استان نیز با اشاره به اینکه جوانان از تصمیمات گرفته شده توسط دولت ها در حوزه سرمایه گذاری و تولید دلسرد هستند، گفت: باید مسایل و مشکلات بخش خصوصی توسط اتاق های کشور جمع بندی شده و وزارت صمت برای حل این موانع به طور جدی اقدام کند.

مراد سرخیر خیابانی ادامه داد: در جامعه طوری القا می شود که گویا علت تورم و گرانی تولیدکنندگان هستند. در حالی که کنترل تورم از طریق توسعه ی رقابت بین تولیدکننده ها امکان پذیر است.

وی قیمت گذاری دستوری را دیگر مشکل اقتصاد امروز کشور دانست و بیان کرد: مداخله در بازار، باعث کاهش سرمایه گذاری و افت کیفیت محصولات می شود که نهایتا در این بین مردم متضرر می شوند.

کتاب قوانین گمرکی، قبل از آغاز سال ارائه شود

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران امور گمرکی استان نیز تاخیر در ارائه کتاب قوانین گمرکی را مشکلی بزرگ دانست و عنوان کرد: صادرکنندگان و واردکنندگان هر ساله از تاخیر در انتشار کتاب قوانین در ماه چهارم متضرر می شوند و اصلاح ثبت سفارش برای ما بسیار مشکل شده چرا که برای مثال تعرفه کالایی پیش از این آزاد بوده و فرد اقدام به واردات یا صادرات آن کرده اما در میانه کار و با تغییر کتاب قوانین تعرفه ی آن کالا ممنوع شده ولی کار از کار گذشته است.

مهرداد ایرانی متذکر شد: همه ی دولتها قوانین را پیش از آغاز سال جدید تدوین و اعلام می کنند تا فعالان بازرگانی براساس آن عمل کنند اما این اتفاق در کشور رخ نمی دهد.

امیر میران دیگر عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران امور گمرکی استان نیز یادآور شد: متاسفانه امسال علاوه بر تاخیر در ابلاغ کتاب قوانین، دو کتاب ابلاغ شد که دومی قوانین اولی را نقض می کرد. همچنین وزارت صمت با حذف معافیت مالاتی ماشین آلات عملا صنایع را به زمین زد.

دست صادرکنندگان قیر را باز بگذارید

محمد زیدی، عضو هیئت مدیره انجمن قیر استان نیز با اشاره به اینکه صنعت قیر از ظرفیت تولید و صادرات به کشورهای همجوار به میزان ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برخوردار است، گفت: ۳ سال است که ترکیه واردات قیر را ممنوع کرده است. در ایران از میان ۶۴ پالایشگاه قیرسازی کشور ۳۴ مجموعه در استان قرار دارد و آذربایجان شرقی تولیدکننده عمده قیر است ولی دست و بالمان برای صادرات بسته است.

با بی برنامگی و استراتژی غلط، سرمایه های کشور را به دور می ریزیم

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان ماشین، قطعه و خودروی استان نیز با بیان اینکه صنعت قطعه سازی حال و روز خوشی ندارد، گفت: ماشین آلات صنایع فرسوده هستند، اگر اقدامی نشود باعث افزایش قیمت و کاهش کیفیت کالاها خواهد شد.

یونس اکبرپور پایدار ادامه داد: تعرفه های جدید نیز وضعیت را دشوارتر کرد. صنایع به سرمایه گذاری و حمایت نیاز دارند و اگر این اتفاق رخ ندهد با مشکل مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به قابلیت های بالای قطعه سازان استان، متذکر شد: ما نیاز به تغییر ناوگان فرسوده کشور داریم. ناوگان حمل و نقل ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸۰ تا ۹۰ لیتر گازوئیل مصرف می کند در حالی که سیستم حمل و نقل جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۵ تا ۳۷ لیتر بنزین مصرف می کند. با این بی برنامگی و استراتژی غلط، سرمایه های کشور را به دور می ریزیم.

وی همچنین از سامانه جامع تجارت انتقاد کرد و افزود: ما در این سامانه ثبت نام کردیم و منتظر شناسه هستیم که سه تا چهار هفته طول می کشد و لی بسیاری از واحدها را در این حین به تعزیرات معرفی کردند به این دلیل که در سامانه قیمت گذاری نکرده ایم. درحالی که تا شناسه صادر نشود امکان درج قیمت نیست.

اکثر واحدهای کوچک و متوسط، مشکل سرمایه در گردش دارند

ردیس اتحادیه کفاشان تبریز نیز به ظرفیت بالای صنعت کفش استان در کشور اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد تولید کفش کشور در تبریز انجام می شود و ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون جفت کفش، سالانه در ۳۵۸۰ واحد تولیدی و خدماتی در تبریز تولید می شود.

امیررضا جباریان فام ادامه داد: هم اکنون شاهد وجود زنجیره کامل ارزش در حوزه کفش در تبریز و استان هستیم و ۱۱۰ هزار نفر از این طریق ارتزاق می کنند.

وی با بیان اینکه اخیرا نامه ای از صنعتگران کفش تبریز در ۹۵ سال قبل خطاب به مجلس وقت یافته که دقیقا مشکلات صنعتگران امروز است، یادآور شد: اکثر فعالان حوزه کفش، واحدهای کوچک و متوسط هستند که در وضعیت رکود تورمی امروز، کمرشان در حال شکستن است اگر نتوانند از تسهیلات سرمایه در گردش بهره مند شوند با ورشکستگی مواجه خواهند شد و بازارهای صادراتی را از دست خواهند داد.

وی متذکر شد: در سال های اخیر بزرگترین بازار صادراتی را که کشور عراق بود از دست داده ایم چرا که ترکیه به صادرکنندگان کفش خود ۵ تا ۱۳ کاهش مالیاتی داده و امکان رقابت با تورم امروزی کشور برای ما وجود ندارد.

آمایش سرزمین بازنگری شود

امیر نراقی، رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان نیز خواستار عطف به ماسبق شدن قانون در مورد کمیسیون ماده ۶ و ۱۱ محیط زیست شد، چرا که بسیاری از ۳ سال پیش اقدام به تاسیس واحدهای صنعتی کرده اند ولی امروز با تغییر قانون به مشکل برخورده اند. وی همچنین خواستار بازنگری جدی در آمایش سرزمین و توجه به ظرفیت های هر استان شد.

صنعت فولاد بدترین دوران خود را طی می کند

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد استان نیز با بیان اینکه در یک دهه اخیر از وارد کننده فولاد به صادرکننده فولاد تبدیل شده ایم، تصریح کرد: متاسفانه صنعت فولاد بدترین دوران خود را در دوران دولت فعلی طی می کند. تنظیم بازار شاخصه هایی دارد که متاسفانه رعایت نمی شود و بورس کالا عملا نظام عرضه تولید و توزیع را به دست گرفته و ۸۰ درصد واحدهای فولادی کشور در دست دولت است و تنها حلقه های انتهایی در دست بخش خصوصی است.

کریم رحیمی تاکید کرد: با ایجاد عوارض صادراتی عملا بازار را به دست روسیه دادیم و روسیه با دامپینگ، بازار را بدست گرفت و با این وضع واحدهای ذوب القایی تعطیل خواهند شد.

گرانی با گرانفروشی فرق دارد

عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز نیز به قیمت گذاری کالا پرداخت و گفت: گرانی و تورم مربوط به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و کسری بودجه است. با بقال سر کوچه نمی توان تورم را کنترل کرد.

مسعود بنابیان با بیان اینکه گرانی با گرانفروشی فرق دارد، خاطر نشان شد: این سیاست ها به ریشه صنعت و بخش خصوصی ضربه می زند. وقتی کالایی گران می شود، برای تولیدکننده ها امکان فروش آن دشوار می شود. اینکه گرانی را در جامعه به صمت تولید کننده سوق دهیم خطای استراتژیک است. علت اصلی تورم و گرانی کسری بودجه و نولید بدون پشتوانه پول است.

باید با تفکرات ضد تولیدی برخورد کنیم

معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز در جمع بندی این نشست گفت: به نظرم باید در روش ها تجدید نظر کنیم. ما هم موافق کاهش تعرفه ها به نفع فعالان اقتصادی هستیم. در مورد قانون معافیت مالیاتی ماشین آلات نیز پیگیر هستیم تا در مجلس این قانون اصلاح شود.

محمد مهدی برادران ادبیات شکل گرفته مبنی بر انداختن مشکل گرانی به گردن تولیدکنندگان را ظلمی بزرگ دانست و اضافه کرد: رهبری همیشه در فرمایشات خود از تولید حمایت کرده اند و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را بکنیم.

برادران افزود: به قیمت گذاری دستوری قائل نیستیم ولی به قیمت گذاری اعتقاد داریم. باید به تولیدکننده در کشور به چشم یک ارزش نگاه کرد و هر کس در این راه تلاش می کند و برای مردم ایجاد اشتغال می کند، فردی بهشتی است.

وی حمایت از صنعتگران را وظیفه خود دانست و تصریح کرد: باید به پشتوانه ی رهبری، با تفکرات ضد تولیدی برخورد کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پایان خاطرنشان شد: باید از ظرفیت های اتاق استفاده کنیم و در مورد راهبردهای صنعتی از ظرفیت اعضای اتاق ها و نگاه بهره بردار سود جوییم. خود صنعت بیاید و سند بنویسد و ما فقط افق و خروجی تولید و صادرات را ترسیم کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72625

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});