• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

دلار گوش به زنگ مذاکرات هسته‌ای

  • کد خبر : 72627
  • 08 مرداد 1401 - 16:57
دلار گوش به زنگ مذاکرات هسته‌ای
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ گزارش جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ نوسان محدود رو به پایین قیمت دلار

قیمت دلار در هفته اول مرداد، ۰،۱۷ درصد افت داشت. این کمترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی بود. این بازار هفته گذشته، ۰،۲۱ درصد افت کرده بود. اخباری که از مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود بسیار متناقض است، گروهی از اخبار از شکست مذاکرات و پایان آن خبر می‌دهد، اما بر اساس اخبار دیگر، متن توافق نهایی است و فقط تصمیم ایران باقیمانده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار اکنون تنها به اخبار سیاسی برجامی بستگی دارد. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، می‌توان امید داشت که قیمت دلار یکی دو کانال عقب بنشیند. اگرچه برخی از کارشناسان در این مورد هم با تردید نظر می‌دهند. آنها معتقدند قیمت دلار در یکی دو ماه گذشته مشغول کف‌سازی قیمتی بوده و قیمت آن به سادگی کاهش پیدا نمی‌کند. از نگاه برخی از معامله‌گران، بازار ارز در هفته پیش رو در حالت آماده‌باش قرار دارد. از یک سو احتمالا بانک مرکزی با شیوه تزریق ارز سعی در کاهش قیمت دلار خواهد داشت و از طرف دیگر ممکن است اخباری از وضعیت برجام منتشر شود که به بازار سیگنال افزایش قیمت بدهد.

بازار سهام/ کمبود تقاضا در بازار بورس

بازار سهام معاملات هفته گذشته را نزولی سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای فاصله خود را از سطح ۱/۵ میلیون تومان افزایش داد. بر این اساس شاخص کل هفته اخیر را با افت ۱/۹۲ درصدی پشت سر گذاشت و در سطح یک میلیون و ۴۳۳ هزار واحد به کار خود پایان بخشید. علاوه بر این شاخص هموزن که بیانگر وضعیت کلی بورس اوراق بهادار تهران است، افتی معادل ۳/۷۱ درصد را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز در طول هفته افت و خیزهایی را شاهد بود و در آخرین روز معاملاتی افت قابل توجهی را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان انتظار می‌‌رود به دلیل افزایش ترس و نگرانی سرمایه‌گذاران خرد، خروج پول حقیقی در هفته جاری نیز تا حدودی ادامه داشته باشد و بر تمایلات نزولی بازار بیفزاید.

بازار سکه/ نوسانات محدود سکه و طلا همسو با دلار

۱_ هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۶۲۳,۰۰۰ ریال رسید.
۲_ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۸,۵۸۰,۰۰۰ ریال رسید.
۳_ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۱,۹۶۰,۰۰۰ ریال رسید.
۴_ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۲,۲۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۲,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.
بازار طلا و سکه نیز همسو با دلار در بازار آزاد نوسانات محدودی را شاهد بود. به‌طوری که سکه طرح جدید طی معاملات هفته اخیر در زیر مرز مهم ۱۵ میلیون تومان دادوستد شد. بهای این سکه به دلیل افت‌وخیز قیمت دلار و رفت‌وبرگشت قیمت طلا در بازار جهانی سعی در شکست مرز یاد‌شده داشت. اما تلاش‌‌های این مسکوک ناکام ماند و کار خود را در قیمت ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان به پایان رساند.به این ترتیب سکه امامی عملکرد مثبت ۰/۴۱ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. گفتنی است که حباب این فلز گرانبهای داخلی همچنان در محدوده ۲ میلیون تومان قرار دارد و همین امر ریسک سرمایه‌‌گذاری را افزایش و تقاضای خرید سکه را کاهش داده است. همچنین انتظار می‌‌رود در هفته جاری سکه تحرکاتی را برای عبور از مرز ۱۵ میلیون تومان داشته باشد.

بازار طلای جهانی/ افزایش قیمت طلا

انس جهانی طلا در روز جمعه با رسیدن به قیمت ۱,۷۵۵.۸۱ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. زیرا اظهارات رئیس فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره در آینده، کمتر از آنچه انتظار می‌رفت تهاجمی به نظر می‌رسید. بنابراین طلای جهانی در مسیر ثبت دومین رشد متوالی هفتگی قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار اکنون که اوج بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است، تمایلات نزولی طلا در حال تقویت شدن است. علاوه بر این رکود تورمی باقی مانده و این موضوع خبر خوبی برای قیمت طلا است. لازم به ذکر است که اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود پیش می‌‌رود و تا زمانی که وال‌استریت معتقد باشد فدرال رزرو با سرعت کمتری از انقباضات رو به رو خواهد شد، طلا باید مجددا شاهد جریان‌‌های امن و حتی صعودی باشد.

بازار اوراق مسکن/ صعود محدود قیمت تسه

تسه ۹۹۱۲ مدتی بود که در نزدیکی مرز ۱۴۰ هزار تومان قرار داشت. با این حال تسه یاد شده در نیمه اول هفته معاملات گذشته فاصله خود را از این مرز بیشتر کرد. اما در روزهای پایانی مجدداً روند صعودی را پیش گرفت و کار خود را در بالای ۱۴۰ هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب تسه ۹۹۱۲ هفته را با عملکرد مثبت ۰/۷ درصد پشت سر گذاشت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلف تعیین می‌شود که این عوامل شامل تولید، رابطه میان عرضه و تقاضا، رفتار سرمایه‌‌گذاران ملکی و موارد مشابه است. به این ترتیب گفتنی است که در شرایط گرانی و کاهش ساخت و سازها و افزایش خانه‌های خالی، متقاضیان مصرفی از بازار کناره‌‌گیری کرده‌‌اند و تقاضا تا حد زیادی کاهش یافته است.

بازار نفت/ جبران افت‌های قبلی قیمت نفت

شاخص‌‌های نفتی روز جمعه در بازار جهانی افزایش یافتند. به‌طوری که نفت خام برنت در دومین افزایش هفتگی متوالی خود قرار دارد و نفت WTI در مسیر رشد نزدیک به ۴ درصدی در هفته قرار دارد و ضررهای هفته قبل را جبران می‌کند. بر این اساس هر بشکه برنت روز گذشته در قیمت ۱۰۹ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت ۹۸ دلار و ۳۲ سنت معامله شد. گفتنی است سرمایه‌گذاران اکنون روی نشست هفته آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان (اوپک پلاس) تمرکز می‌کنند، جایی که درباره تولید نفت تصمیم‌گیری می‌شود. علاوه بر این به گفته کارشناسان قیمت نفت به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و ادامه رکود عرضه، شانس کمی برای افت زیاد دارد. زیرا دلار ضعیف‌تر، نفت خام را برای خریداران دارای ارزهای دیگر ارزان‌تر می‌کند.

بازار کریپتو/ بیت‌کوین بالای ۲۴ هزار دلار

پس از صعودهای پی در پی خود به سطوح بالاتر، روز گذشته پس از چند تلاش ناموفق، نتوانست خود را بالای ۲۴هزار دلار تثبیت کند. دامیننس بازار نیز در حالتی نزولی و آرام قرار دارد. باید دید شرایط بیت‌کوین، بازار کریپتو را به چه سمتی می‌برد.
در بین جدال گاوها و خرس‌های بازار کریپتو؛ تحلیلگران این فرصت‌ را برای بیت‌کوین بسیار مهم می‌دانند. شاید بتوان گفت این موقعیت بیت‌کوین سرنوشت میان مدت او را رقم خواهد زد. در بین تحلیلگران، برخی از ‌آن‌ها بر این باورند که بیت‌کوین برای بالا رفتن از سطح مقاومتی مهم ۲۵هزاردلار، نیاز به انرژی بسیار بیشتری دارد. از این رو، احتمال می‌رود که بازار کریپتو همچنان نزولی باشد. اگر قصد خرید یا سرمایه گذاری در رمزارزها را دارید، به نظر این تحلیلگران می‌توانید کمی بیشتر صبر کنید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});