• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛

بررسی مشکلات ارائه گواهی بهداشت محصولات صادراتی کشاورزی و صنایع تبدیلی

  • کد خبر : 73137
  • 12 مرداد 1401 - 12:00
بررسی مشکلات ارائه گواهی بهداشت محصولات صادراتی کشاورزی و صنایع تبدیلی
یاز اکو - مشکلات ارائه گواهی بهداشت محصولات صادراتی کشاورزی و صنایع تبدیلی در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی به منظور بررسی لزوم هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ارائه گواهی بهداشت محصولات صادراتی کشاورزی و صنایع تبدیلی در اتاق تبریز برگزار شد.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان در این جلسه گفت: بر اساس قوانین کشورهای دیگر متولی صدور گواهی بهداشتی صادرات محصولات صنایع تبدیلی با سازمان های دامپزشکی است ولی صدور این گواهی در کشور ما به سازمان غذا و دارو محول شده است.

ناسازگاری بین قوانین بین المللی و داخلی

نسرین درخشانی با بیان این که ناسازگاری بین قوانین بین المللی و داخلی باعث شده، فعالان اقتصادی در صادرات صنایع تبدیلی با چالش هایی مواجه شوند، افزود: این موضوع باید در سطح ملی حل شود و برای مرتفع شدن آن نیاز به زمان است ولی می توان به وسیله راهکارهایی نظیر تفاهمنامه بین دو سازمان مشکل را در کوتاه مدت حل کرد تا واحدهای تولیدی و بخش صادرات با مشکل مواجه نشوند.

دبیر انجمن صنایع غذائی آذربایجان شرقی نیز گفت: در کشورهای خارجی مرجع صدور گواهی فراورده های دامی و صنایع تبدیلی که منشا دامی دارند با سازمان دامپزشکی است ولی در ایران بر اساس سیاست های اتخاذ شده متولی مواد خام دامی با دامپزشکی بوده و پس از مرحله فرآوری به سازمان غذا و دارو محول شده است.

رضا جعفری ادامه داد: سازمان غذا و دارو برای محصولات فرآوری اعم از لبنیات و … بر اساس وظیفه قانونی خود گواهی لازم را صادر می کند لیکن هنگام صادرات به سایر کشورها (بغیر از عراق و افغانستان) گواهی اداره دامپزشکی درخواست می شود.

گواهی صادره توسط سازمان غذا و دارو مورد قبول دامپزشکی نیست

وی گفت: در این میان با توجه به این که گواهی صادره توسط سازمان غذا و دارو مورد قبول اداره دامپزشکی نیست متاسفانه این موضوع باعث ایجاد دوگانگی شده است.

دبیر انجمن صنایع غذائی آذربایجان شرقی ضمن درخواست از دامپزشکی برای به رسمیت شناختن و تائید آزمایش و گواهی بهداشت سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به این که بیشتر واحدها الزامات دریافت IR را ندارند بنابراین چنانچه بتوانیم روشی پیشنهاد دهیم تا دریافت IR بدون هزینه باشد، می توان دوستان را به دریافت IR تشویق کرد.

مدیرعامل پگاه آذربایجان شرقی نیز با بیان این که شرکت های خصوصی برای انجام صادرات خود باید از غذا و دارو و دامپزشکی گواهی لازم را اخذ کنند، گفت: در زمان صادرات به کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تنها گواهی دامپزشکی درخواست می شود در این زمینه دو سال پیش صادراتی به کشور گرجستان و ارمنستان داشتیم که دامپزشکی و غذا و دارو همراهی لازم را انجام دادند.

فرید حسامی اظهار کرد: این مشکل در سطح ملی است و باید از طرف هیات دولت پیشنهادی طرح شود تا بتوانند تفویض اختیار ایجاد کنند که با این اقدام اضافه کاری و هدر رفت انرژی نیز از سازمان ها و شرکت ها از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: با توجه به این که ماهانه تعدادی آزمایش مورد نیاز است و این آزمایش ها هزینه زیادی دارد پیشنهاد داریم سازمان های دامپزشکی، نظارت و استاندارد آزمایشگاه های همکار مشترک اعلام کنند تا تمام آزمایش هائی که به صورت ماهانه و در یک بازه زمانی انجام می شود مورد قبول هر سه طرف باشد.

فشار بر صنایع لبنی بسیار زیاد شده

مدیرعامل پگاه آذربایجان شرقی گفت: در زمانی که آقای دکتر خالد رئیس سازمان دامپزشکی بودند از طرف صنایع این موضوع پیگیری شده بود (تمام ۱۵ کارخانه صنایع درگیر این موضوع بودند) ولی متاسفانه نتیجه ای نداشت.

وی با بیان این که اخیرا فشار بر صنایع لبنی بسیار زیاد شده و با این روال باعث تعطیلی صنایع خواهد شد، افزود: اگر در این خصوص اقدامی در استان انجام شود کمک شایانی به صنایع غذائی استان خواهد بود.

معاون سلامت دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این که ما براساس دستورالعمل و قوانین سازمان دامپزشکی عمل می کنیم، گفت: در خصوص این موضوع جلسات متعددی در معاونت امور اقتصادی استانداری برگزار شده است.

مهدی حامی افزود: سازمان دامپزشکی به صراحت بیان کرده است که صدور گواهی برای واحدهای متقاضی صادرات، با دارا بودن کد IR و به کارگیری مسئول بهداشتی مطابق با فاکتورهای آزمایشگاهی و الزامی پیوست ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای بلامانع است.

وی ادامه داد: در کل دنیا دامپزشکی مورد تایید است ولی در ایران مسئول فنی صنایع غذائی در اولویت بوده و از دامپزشکی نیز مجوز خواسته می شود.

۴ واحد در استان دارای IR هستند

معاون سلامت دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: در حال حاضر ۴ واحد پگاه استان، شیرین عسل، حامی شمس لبن در جلفا، سوت ایچ آذرشهر دارای IR بوده و مشکلی برای صادرات ندارند.

حامی گفت: این گواهی از سوی دامپزشکی صادر می شود و به نوعی کد صادراتی است بنابراین افرادی که فاقد IR بوده ولی حائز شرایط هستند، اقدامات لازم را انجام داده اند و نامه مربوطه از طرف اداره کل دامپزشکی به سازمان ارسال شده و از همان روز مجوز صادراتی آنها قابل ارائه است.

وی ادامه داد: واحدهائی که متقاضی صادرات هستند باید درخواست خود را به ما اعلام کنند تا بررسی لازم انجام شده و در صورت امکان، در صدد رفع اشکالات آنها باشیم.

مدیر غذا و آرایشی معاونت غذا و دارو نیز گفت: براساس قانون در زمینه موضوع مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی، بررسی تاسیس، بهره برداری، پروانه بهداشتی، ساخت، مسئول فنی کارخانجات، گواهی ترخیص، مجوز مصرف، مجوز ورود و صادرات بر عهده سازمان غذا و دارو است و صادرات محصولات به کشورهای دیگر نیز نیازمند گواهی IR است که خارج از اختیار ما می باشد.

یوسف رمضانی افزود: برای حل چالش صدور گواهی صادراتی نشست مشترکی بین سازمان های غذا و دارو و دامپزشکی در تهران تشکیل شد که سازمان غذا و دارو طی نامه ای اعلام کرد به منظور حمایت از توسعه صادرات و تسهیل فرایند برای صادرکنندگان محصولات مذکور، چنانچه کشور مبداء گواهی صادرات از آن مرجع درخواست کند، صدور هر نوع گواهی فرآورده های لبنی واجد پروانه از اداره کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی این سازمان توسط سازمان دامپزشکی (و بالعکس) با توجه به درخواست کشورهای مقصد صادرات فرآورده های لبنی، از نظر این سازمان بلامانع است.

رضا پیروی، مسئول بازبینی گمرک تبریز نیز گفت: در قانون هر مجوزی که وجود دارد اگر مورد تایید سازمان مربوطه باشد مورد تایید گمرک نیز است (مجوز صادرات) در این زمینه این گواهی ها مورد درخواست کشور مقصد است و از نظر گمرک مشکلی ایجاد نمی کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=73137

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});