• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

بدهکاران اشتباهی چطور پیگیر پرونده مالیاتی شوند؟

  • کد خبر : 73476
  • 15 مرداد 1401 - 10:30
بدهکاران اشتباهی چطور پیگیر پرونده مالیاتی شوند؟
یاز اکو - این روزها وقتی سازمان امور مالیاتی برای مودیانی مثل اصناف و صاحبان مشاغل، صاحبان دستگاه کارتخوان و مالکان خودرو و خانه لاکچری ضرب الاجل پرداخت مالیات تعیین می‌کند، نمی‌توان به شوخی از کنار آن گذشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، دولت بر سرگرفتن مالیات از مردم با کسی شوخی ندارد، این مطلبی است که با نگاهی به تراز درآمدهای مالیاتی دولت در سه سال گذشته و نیز سخت‌گیری‌های اخیر دولت، می‌شود آن را فراست دریافت.

برای همین این روزها وقتی سازمان امور مالیاتی برای مودیانی مثل اصناف و صاحبان مشاغل، صاحبان دستگاه کارتخوان و مالکان خودرو و خانه لاکچری ضرب الاجل تعیین می‌کند، نمی‌توان به شوخی از کنار آن گذشت.

اما در این میان هستند اشخاصی که سازمان امور مالیاتی برایشان بی‌دلیل پرونده تشکیل داده است، مثلا فردی را در نظر بگیرد که بابت موضوع دیگری پایش به سازمان امور مالیاتی باز شده اما در آنجا خبردار می‌شود که بابت فلان ملک یا ماشین نداشته برایش پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

البته که نتیجه این تشکیل پرونده چیزی غیر از بدهکار شدن این اشخاص بدشانس نزد سازمان امورمالیاتی نیست، بدهی که اگر تسویه نشود منجر به توقیف اموال مودی منجر خواهد شد.

علت چیست و چه باید کرد؟

راستش علت چنین پیش آمدهایی شاید با میزان بداقبالی اشخاص رابطه مستقیمی داشته باشد، مثلا در زمان درج اطلاعات معامله براثر خطای کاربر، یک رقم کد ملی جابه‌جا ثبت شده است و در نتیجه سازمان امور مالیاتی اینطور اشتباهی برای شخص غیر مودی تشکیل پرونده می‌دهد.

اما در مواجه با چنین شرایطی مهم است که شخص طرف ادعا از خود چه رفتاری نشان می‌دهد، اینکه فرد در مقام مودی خوانده شده پیگیر مسئله بشود و بی‌ارتباط بودن خود را با پرونده مالیاتی ثابت کند، بهترین و معقولانه‌ترین رفتاری است که انتظار انجام آن می‌رود.

بنابراین اگر ناگهان متوجه شدید که در سازمان امور مالیاتی بابت مال نامربوطی پرونده مالیاتی دارید، قضیه را جدی بگیرد و هرچه زودتر از طریق قانونی برای اثبات برائت خود اقدام کنید، چون هر قدر هم که محق و بی‌تقصیر باشید در نهایت باید مسیر مضاعفی را بابت رخارج کردن خود از فهرست افراد ممنوع الخروج، رفع توقیف اموال و اعاده پول برداشت شده از حساب بانکی‌خود انجام دهید.

قانون چه می‌گوید؟

به صورت مشخص در این موارد همیشه شرایط پیش بینی شده شده در ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم و تنها تبصره آن را مد نظر داشته باشید:

نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده‌اند یا اصولا طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سر رسید پرداخت‌ مالیات نیستند مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات می‌باشد و پس از گذشتن پنج سال مذکور مالیات‌ متعلق قابل مطالبه نخواهد بود، مگر این که ظرف این مدت درآمد مودی تعیین و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه ‌پس از انقضای پنج سال مذکور برگ تشخیص صادره به مودی ابلاغ ‌شود.

تبصره

تبصره ـ در مواردی که مالیات به هر علت از غیر مودی مطالبه ‌شده باشد پس از تأیید مراتب از طرف هیأت حل اختلاف مالیاتی ‌مطالبه مالیات از غیر مودی در هر مرحله‌ای که باشد کان لم یکن‌تلقی می‌گردد و در این صورت اداره امور مالیاتی مکلف است بدون ‌رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یک سال از تاریخ صدور رأی هیأت مزبور، مالیات متعلق را از مودی واقعی مطالبه نماید و گرنه مشمول مرور زمان خواهد بود.

در این خصوص آگاهان به قواعد مالیاتی توصیه می‌کند که چنین افرادی به جای پشت گوش انداختن، هرچه زودتر با مراجعه به سازمان امور مالیاتی از هیات حل اختلاف مستقر در این سازمان بخواهند تقاضای رسیدگی کنند.

واضح است که در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، سازمان امورمالیاتی اصل را بر صحت تشخیص خود قرار می‌دهد و در ادامه از تمامی ابزارهای قانونی برای وصول مالیات مورد نظر اقدام خواهد کرد. این یعنی سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق گرفتن حکم ممنوع الخروجی تا توقیف اموال و دارایی‌ها و حتی برداشت از حساب‌های بانکی مودی بدحساب، طلب خود را به طور کامل وصول کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=73476

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});