• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

سایه سنگین اخبار مذاکرات وین بر سر بازار

  • کد خبر : 73570
  • 15 مرداد 1401 - 19:30
سایه سنگین اخبار مذاکرات وین بر سر بازار
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ سرگردانی دلار

در هفته‌ای که گذشت، روز چهارشنبه و سفر ناگهانی مورا و باقری به وین، دلار را ۶۰۰ تومان ارزان کرد و برخی از معامله‌گران انتظار داشتند همان روز دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شود. اما بازار فعلا برای از دست دادن کانال ۳۱ هزار تومانی همچنان مقاومت می‌کند و حتی قیمت دلار فردایی در بسیاری از کانال‌های خرید و فروش دلار، نه تنها ارزان نشده که افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی هم داشته است.
این نشان می‌دهد که معامله‌گران هنوز سیگنال توافق را دریافت نکرده‌اند و نگران این هستند که مذاکرات به نتیجه نرسد. برای همین با احتیاط حرکت می‌کنند و البته بازار فعلا آرایش صعودی دارد.
برخی از منابع آگاه می‌گویند احتمالاً نتیجه این دور از مذاکرات طی چند روز آینده مشخص می‌شود و باید منتظر نوسان قابل توجهی بود. چراکه به گفته کارشناسان اگر توافق شود، دلار قطعاً ارزان می‌شود. برخی از کارشناسان از کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به ۲۸ هزار تومان خبر می‌دهند اما می‌گویند دلار از این ارزانتر نمی‌شود.
اما برخی دیگر که معتقدند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، منتظر افزایش قیمت دلار هستند. اگرچه کارشناسان می‌گویند احتمالاً این افزایش چندان زیاد نیست و احتمالاً دلار تا ۳۳ هزار تومان بالا می‌رود.
فعلا می‌توان گفت بازار حالت آماده‌باش دارد و گوش به زنگ اخبار برجامی است. فعلا در اولین قدمِ، بازار سیگنال افزایشی دریافت کرده است. باید دید در ادامه، معاملات به چه سمتی می‌رود.

بازار سهام/ بازار بورس همچنان در مسیر نزول

بازار سهام دومین هفته از مرداد ماه را مانند هفته‌های پیشین نزولی سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در هفته اخیر با تداوم خروج پول حقیقی از بازار، جایگاه خود را از ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۳ هزار واحد تا سطح یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحد تنزل داد. بر این اساس شاخص کل برای هفتمین هفته متوالی عملکرد منفی به ثبت رساند. در پایان این هفته شاخص یاد شده، معادل ۰/۴۴ درصد کاهش داشت. در این میان گروه پالایشی و پتروشیمی طی معاملات هفته یاد شده بیشترین خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را دارا بود. علاوه بر این به دلیل بلاتکلیفی‌های موجود در مذاکرات هسته‌ای، گروه‌های برجامی مانند بانک‌ها و خودرویی‌ها نیز در کنار دو گروه دیگر یاد شده خروج پول حقیقی‌ها را شاهد بودند. با توجه به شرایط موجود در بازار سهام، انتظار نمی‌رود بازار در هفته پیش رو رشد چندانی داشته باشد.

بازار سکه/ افت چشم‌گیر تقاضای سکه

سکه طلا که همسو با نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افت‌وخیزهای بهای طلا در بازار جهانی حرکت می‌کند، هفته گذشته را نسبتاً نزولی پشت سر گذاشت. به‌طوری که سکه امامی با نزول از سطح ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و رسیدن به سطح ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، هفته اخیر را با روندی نسبتاً نزولی و عملکرد نزدیک به صفر‌درصد به پایان رساند. علاوه بر این با توجه به بازگشت قیمت طلای جهانی به سطوح قیمتی بالا، حباب این مسکوک یاد شده نیز کاهش قابل‌توجهی را شاهد بود. بر این اساس فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه امام به نزدیکی ۱/۵:میلیون تومان رسید. به گفته کارشناسان با توجه به شرایط بازار ارز و افت چشمگیر تقاضا برای این سکه، انتظار می‌رود که جهش قیمتی صعودی چندانی طی معاملات هفته جاری در این بازار مشاهده نشود.

بازار طلای جهانی/ افت قیمت طلای جهانی

روز جمعه بازار طلای جهانی در حالی که برخی نگرانی‌های رو به رشد ناشی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی وجود دارد، افت قیمت به سطح ۱۷۷۷ دلار در هر اونس را به همراه داشت. علاوه بر این افت و خیزهای محدود شاخص دلار نیز در مقابل آمارهای اقتصادی همچون حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده مانع از افت هرچه بیشتر این فلز شد. علاوه بر این معاملات آتی طلا با قرار گرفتن در یک روند نسبتا صعودی در سطوح بالای ۱۸۰۵ دلار قرار گرفته است. در این میان نیز تقاضا برای پناهگاه‌های امن در آسیا به دلیل تشدید تنش‌ها بین چین و تایوان، پس از شلیک موشک‌های پکن به اطراف جزیره تقویت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه با افزایش احساسات صعودی در بازار طلا انتظار می‌رود که هفته آینده معاملات این فلز همچنان در روند با شیب مثبت قرار داشته باشد.

بازار اوراق مسکن/ عقب‌نشینی قیمت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس ایران مورد دادوستد قرار می‌گیرند، معاملات هفته گذشته را در شرایطی به اتمام رساندند که روند کلی معاملات در آنها عمدتاً نزولی بود. به طوری که تنها در آخرین روز معاملاتی هفته رشد قیمت داشتند. بر این اساس اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۹، هفته اخیر را با جابه‌جایی در کانال‌های قیمتی به پایان رساند. به این ترتیب تسه ۹۹۱۲ با عقب‌نشینی از سطح ۱۴۰ هزار تومان و همچنین از دست دادن موقت سطح ۱۳۰ هزار تومان، عملکرد منفی ۴ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی که سیاست‌های اعمالی بر کنترل روند صعودی نرخ‌های مسکن به درستی اجرا نشود، در بلندمدت می‌توان انتظار مجدد بازگشت تورم شدید قیمت‌ها را بر بازار مسکن داشت.

بازار نفت/ افزایش نگرانی‌ها در بازار نفت

شاخص‌های نفتی در روز جمعه تقریباً ثابت ماندند. این ثبات پس از آن روی داد که قیمت نفت در روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود قبل از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال‌جاری میلادی رسید. این تغییرات محدود در حالی رخ داد که بازار نفت تحت‌تأثیر برخی نگرانی‌ها از کمبود عرضه و کاهش تقاضا بود. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه همچنان در زیر سطح روانی ۱۰۰ دلار، در قیمت ۹۴ دلار و ۷۵ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۸۹ دلار و ۲۲ سنت معامله شد. همچنین انتظار می‌رود با تحریم‌های اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات نفت خام و محصولات نفتی روسیه از طریق دریا که از پنجم دسامبر اجرایی می‌شود، نگرانی‌های عرضه نزدیکتر به زمستان افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=73570

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});